ontsteking probleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Kees

ontsteking probleem

Bericht door Kees »

Jaha daar ben ik weer, ik ben momenteel de 109 aan het opbouwen en hij is bijna klaar op 1 probleem na. En dat is de ontsteking, ik heb een vonk op de bobine kabel als de punten openen, ook tussen de punten heb ik een vonk, allemaal ok zou je zo zeggen maar nee. krijg geen vonk op de bougie kabels, waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, wie kan mij de oplossing bieden. ik horr het wel

Groeten Kees
sandy tjokrowidjojo

Re: ontsteking probleem

Bericht door sandy tjokrowidjojo »

Hoi,

Moet haast wel aan de rotor, verdelerkap of ontstekingstijdstip liggen lijkt mij. Heb hetzelfde met mijn RR gehad en toen lag het aan dat verende pinnetje in de verdelerkap, die maakte geen contact meer.
Succes verder.

Sandy.
ArnoLARO

Bericht door ArnoLARO »

Kees hoe is het met het koolstaafje in het midden????????
En wanneer kan ik het dak bij je komen bezorgen?

Groetjes uit Weelde van de Blauwe LAndROver
Paul

Bericht door Paul »

ja Kees hoe zit het nou met je koolstaafje jongen :-)???
Ik zal volgende week wel eens komen kijken wan ter zal wel weer een expert aan te pas moeten komen.

Groetjes paul

P.S heb je Bob nog kunnen dumpen???
Kees

Bericht door Kees »

Nee hoef bob niet te dumpen, maar zit wel verlegen om jou hulp.Verder wil ik iedereen bedanken voor de reactie's, er zat al een nieuwe verdelerkap en rotor op dus hier ligt het ook niet aan.Aad help, mischien weet jij de oplossing.

Groeten Kees
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Kees,

Je hebt het over een vonk tussen de contactpunten, is de condensator nog wel goed, deze hoor juist vonkvorming tussen de contactpunten te voorkomen.
Misschien raak je hierdoor teveel energie kwijt, waardoor de vonk(energie) niet meer tot de bougies kan komen.

Dennis B.
Aad Koene

Re: Was even weg

Bericht door Aad Koene »

Kees,

zoals je al begrepen zult hebben was ik eventjes een weekendje weg.
De ontsteking is een complex samenstel van handelingen die op alle punten de fout in kan gaan en het dan dus ook niet, of niet goed genoeg doet.

Een waslijstje voor de controle:
- accu voldoende vol
- contacten van de accu in orde
- massa aansluiting van het blok in orde
- bougies in orde
- vonkopening juist afgesteld (0,40 mm)
- bougiekabels in orde
- rotor goed of vervangen
- contact punten goed of vervangen
- contact opening juist afgesteld (0,35/0,40 mm)
- weerstand goed of vervangen
- contactstiftjes in ontstekingskap goed of kap vervangen
- kabel tussen ontsteking en bobine goed of vervangen
- bobine goed of vervangen
- weerstand bij bobine goed of vervangen
- solinoid goed of vervangen
- zekeringen (3x 35 en 1x 7 watt) goed of vervangen
- tot slot: maakt geen van de kabels ergens sluiting

Als dit alles goed werkend is zou het theoretisch moeten werken.
Om een laatste controle uit te voeren kun je volgende doen: contact aan, motorkap open, ontstekingskap verwijderen, ventilator langzaam draaien tot de contactpuntjes openen.
Als de contactpuntjes openen mogen deze in eerste instantie even ligt vonken, als ze verder open gaan moet dit stoppen.
Is dit niet het geval is een van de onderdelen in het bovenstaande lijstje defect.
Is dit wel het geval werkt het systeem maar kan hooguit je bobine te zwak zijn voor een correcte ontsteking of je solinoid defect zijn.
Als je solinoid defect is zou je motor bij aanslepen direct moeten lopen, als je bobine slecht is lijkt het erop of hij wil lopen maar niet voldoende vermogen heeft (pruttelt tijdens het slepen)

Ik hoop dat je er mee uit de voeten kunt, succes.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Ed Dinee

Bericht door Ed Dinee »

Kees.

Het punt waar het draadje van de condensator opgaat en het draadje wat afkomt van de bobine komen samen op het bevestigingstangetje bij de contacpunten.
Hier zit een kunstof busje in het midden zodat deze draden het massadeel, lees pennetje, niet raken.
Mocht dit wel graakt worden, krijg je sluiting en geen spanning richting bougies.
Controleer dit even.

Succes.

Ed Laro 88".
Kees

Bericht door Kees »

allemaal bedankt voor jullie tips, zoals ik al melde heb ik overal spanning maar kreeg geen vonk op de bougie,s. heb het euvel opgelost door andere bougie kabels.
Groeten Kees
Plaats reactie