TD5 probleem
Geplaatst: zo 27 aug 2006, 13:35
Mijn 110 TD5 uit 2001 heeft kuren.
Het probleem is dat hij niet voldoende op toeren komt. De TD5 moet het maximale vermogen van 122 pk behalen bij 3750 toeren. Ik kom niet verder dan 3200 toeren.
Met optrekken en rijden gaat prima tot 3000 toeren. Wanneer je daar net boven komt is het net of hij terug valt of dat een soort druk/stuwing wegvalt.
Dit probleem was er eerder bij 2700 toeren (eind vorig jaar) en ik ben ermee naar LR dealer geweest. Konden niets vinden. EGR schoongemaakt en weer naar huis gestuurd. Op de terugweg hetzelfde probleem. Weer naar de garage: "De computer kan niets vinden en hij trekt als een beer". Jaja, dat heb ik eerder meegemaakt dat de computer niets kan vinden, maar er toch een mechanisch probleem is. Het blijft tenslotte een blok met mechanisch loopwerk. Dat kan je niet tot in de details regelen met sensoren en computers.
Tegen de garage: ga maar eens met de auto rijden. Chef werkplaats heeft de auto mee naar huis genomen en tevens tijdens het rijden de computer eraan gekoppeld. Probleem doet zich voor tijdens het rijden, namelijk inhouden en de computer zegt dat er niets aan de hand is. Vreemd!
Goed, ze denken dat het de EGR is. Deze wordt aangestuurd door vacuum en ze hebben deze ontkoppeld en de slang afgedicht, zodat de EGR is uitgeschakeld. Volgens de garage is het probleem nu opgelost.
Nu blijft het probleem bestaan echter in een hoger toerental. Nu kom je daar niet zo vaak, maar met een 3,5 tons aanhanger met een kub zand, 800 stenen en een halve kub grint spreek je het vermogen toch wel aan.
Nu wil ik wel weer terug naar de garage, maar ik wil wat gerichter gaan zoeken, voordat de meter weer gaat lopen.
Komt iemand dit probleem bekend voor of heeft iemand dezelfde ervaring met zijn of haar auto? Gaarne wat technisch input.
Adriaan
Het probleem is dat hij niet voldoende op toeren komt. De TD5 moet het maximale vermogen van 122 pk behalen bij 3750 toeren. Ik kom niet verder dan 3200 toeren.
Met optrekken en rijden gaat prima tot 3000 toeren. Wanneer je daar net boven komt is het net of hij terug valt of dat een soort druk/stuwing wegvalt.
Dit probleem was er eerder bij 2700 toeren (eind vorig jaar) en ik ben ermee naar LR dealer geweest. Konden niets vinden. EGR schoongemaakt en weer naar huis gestuurd. Op de terugweg hetzelfde probleem. Weer naar de garage: "De computer kan niets vinden en hij trekt als een beer". Jaja, dat heb ik eerder meegemaakt dat de computer niets kan vinden, maar er toch een mechanisch probleem is. Het blijft tenslotte een blok met mechanisch loopwerk. Dat kan je niet tot in de details regelen met sensoren en computers.
Tegen de garage: ga maar eens met de auto rijden. Chef werkplaats heeft de auto mee naar huis genomen en tevens tijdens het rijden de computer eraan gekoppeld. Probleem doet zich voor tijdens het rijden, namelijk inhouden en de computer zegt dat er niets aan de hand is. Vreemd!
Goed, ze denken dat het de EGR is. Deze wordt aangestuurd door vacuum en ze hebben deze ontkoppeld en de slang afgedicht, zodat de EGR is uitgeschakeld. Volgens de garage is het probleem nu opgelost.
Nu blijft het probleem bestaan echter in een hoger toerental. Nu kom je daar niet zo vaak, maar met een 3,5 tons aanhanger met een kub zand, 800 stenen en een halve kub grint spreek je het vermogen toch wel aan.
Nu wil ik wel weer terug naar de garage, maar ik wil wat gerichter gaan zoeken, voordat de meter weer gaat lopen.
Komt iemand dit probleem bekend voor of heeft iemand dezelfde ervaring met zijn of haar auto? Gaarne wat technisch input.
Adriaan