kort vraagje: nieuwe verstuivers, ontluchten?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gert

kort vraagje: nieuwe verstuivers, ontluchten?

Bericht door Gert »

Vanavond hoop ik de verstuivers met nieuw nozzle's te monteren.
De verstuivers bevatten nu geen diesel meer, moet het brandstofsysteem nu ontlucht worden? Het lijkt me dat er nog wel diesel in de pomp zit, maar niet in de verstuivers.
Als het anders ontluchten is dan de 2 boutjes op de pomp dan hoor ik het graag

Alvast bedankt,

Gert
arthur verhalle

Re: kort vraagje: nieuwe verstuivers, ontluchten?

Bericht door arthur verhalle »

Gewoon nieuwe monteren, aansluiten en starten.


Arthur
Landterfanter (l.w.diesel)

Re: kort vraagje: nieuwe verstuivers, ontluchten?

Bericht door Landterfanter (l.w.diesel) »

Ja, maar dan alleen als ze je echt goeie verstuivers geleverd hebben, en dat ze goed afgesteld zijn.

Ik hoop dat je meer mazzel hebt dan ik in 't verleden, en dat 't in één keer goed is.

succes Dirk.
Henk Bossinade

Re: kort vraagje: nieuwe verstuivers, ontluchten?

Bericht door Henk Bossinade »

Ha Gert,je kunt de inspuitpomp voor de zekerheid nog een keer ontluchten[dmv de 2 schroefjes],daarna de wartels op de verstuivers iets los,even doorstarten tot daar ook geen lucht meer komt,vastdraaien,en hij moet lopen.Vr gr Henk B.
Gert

Resultaat na nieuwe nozzles

Bericht door Gert »

Vandaag alle verstuivers met de daarbij behorende ringen en aanhaalmomenten gemonteerd..
Het beestje starte na zo'n 7 seconden.
Het roken is volgens mij niet minder geworden, ondanks nieuwe nozzles.
Toen hij ongeveer 5 minuten gedraaid had begon er een klein tikje onder de motorkap vandaan te komen. Ik was er binnen 3 seconden bij, en het bleek dat de slang van de carterventilatie losgeschoten was (die klemring zat er niet omheen).
Door dit slangetje blies hij witte rook, wat volgens mij olie is. Ook maakte de stilstaande motor daarna nog een vloeistofgeluid, maar misschien is dat wel wegzakkende olie.
De motor werd ook sneller warm/heet. Normaal springt de thermostaat amper open, maar nu liep de temperatuur wel redelijk snel tot thermostaattemperatuur.
Mijn baas (tuinbouwboer) kwam naar buiten, en hij dacht dat de motor simpelweg teveel diesel krijgt.
Er zijn vooralsnog geen lekkages aan het brandstofsysteem.
De daadwerkelijk klep van de vlinderklep is er uit, het stangetje zit er nog in.
Is het een idee om deze klep weer terug te zetten zodat er weer een vacuum word gecreëerd voor de carterventilatie ?

Vacuumpomp.... kaaaaaramba wat een verschil.
Ik heb eens gelezen dat je even moet wennen, maar bij een ietwat zacht tikje op het rempedaal hoorde ik de spullen achterin al schuiven.
Twijfels over monteren vacuumpomp ? ik zeg Doen !

Ben benieuwd naar jullie visie !

Groeten,

Gert
michel

Re: Resultaat na nieuwe nozzles

Bericht door michel »

Beste Gert,

Lees dat je je norzels vervangen hebt in je verstuivers. Maar heb je deze ook op de juiste druk afgesteld. En getest en naar het verstuifbeeld gekeken.

Je kan namelijk niet zomaar norzels vervangen. Deze moet je namelijk ook afstellen met een verstuivertester.

Een slechte inspuiting kan het lopen van de motor verslechten en zelfs je motor slopen.

Succes
Gert

Re: Resultaat na nieuwe nozzles

Bericht door Gert »

Maar van wat ik begrepen heb, hebben nozzles toch geen effect op de inspuitdruk ? Ik dacht dat die twee delen apart van elkaar waren.
Ik heb het nog even aan rob gevraagd (ook gekocht bij landro.nl) en volgens hem kon ik het gewoon monteren.
Als het niet zo is moet ik ze maandag laten afstellen....
Helaas moet hij dan weg bij mn baas maar op een grasveldje is het ook wel te doen.

Groeten

Gert
michel

Re: Resultaat na nieuwe nozzles

Bericht door michel »

Je moet ze wel degelijk afstellen.

Maar ik persoonlijk zou niet eens zomaar nieuwe norzels monteren. Waarom iets vervangen als je niet eens weet of ze goed of slecht zijn.

Normaal gesproken, test of laat je testen de verstuivers op druk, verstuifbeeld en druppelen. Aan de hand van die uitslag stel je de druk weer bij of laat je de norzels vervangen en afstellen.

Tis niet een klusje dat je zomaar thuis kunt doen. Je moet er een tester voor hebben en de kennis. Zorg ook dat je met in elkaar zetten geen vuil bij de norzels komt. hij kan dan bv blijven hangen en gaan naar druppelen. Motor gaat dan ook tikken en in het ergste geval zelfs een gat in je zuiger maken.

Hoop niet dat ik je te veel heb laten schrikken. Maar ik raad je wel ff aan om met je verstuivers naar een bosch-dienst of iets dergelijks te gaan. Tis echt een specialistisch werkje.
Plaats reactie