Accu houdbaarheid

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Willem de Groot

Accu houdbaarheid

Bericht door Willem de Groot »

Hoe lang blijft een nieuwe (onderhoudsvrije) accu goed als deze niet wordt gebruikt? In verband met het verwachte overlijden van mijn huidige accu wil ik eigenlijk vast een reserve bij me hebben maar ik heb dus geen idee hoe lang het nog duurt (accu is 7 jaar oud).

Dank + groet!
Willem
arthur verhalle

Re: Accu houdbaarheid

Bericht door arthur verhalle »

Je kunt een accu niet ongebruikt en geladen op de plank leggen. Als je een accu gebruiksklaar en/of in conditie wil houden zou je het ding aan een druppellader kunnen aansluiten.

Leg de accu in ieder geval niet in een schuurtje met kans op nachtvorst, dan is het gauw afgelopen met het ding......

Een lege accu waar niets mee wordt gedaan loopt ook schade op.....

Samengevat, er komt wel wat bij kijken.

Misschien een idee is even langs een accu-leverancier te gaan en je accu even laten controleren, weet je gelijk wat en hoe.

Arthur
Gert

Bericht door Gert »

IIIIIIII
IIIIIIII
IIIIIIII
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
IIIIIIII
IIIIIIII
IIIIIIII
IIIIIIII
IIIIIIII
IIIIIIII

Moge je accu rusten in vrede

(even testen of het automatisch uitgelijnd word..., als het op niets lijkt is dat het geval)
Martin88LW

Bericht door Martin88LW »

Hoi Willem,

Standaard wordt voor een (auto)startaccu een levensduur aangehouden van ongeveer 4-5 jaar. Als je een reserve accu op de plank wil hebben staan kun je overwegen om bij je leverancier een droge (=niet met zuur gevulde) accu te kopen samen met de hoeveelheid accuzuur die voor die accu nodig is apart in een paar flessen. Een niet gevulde accu kun je vrijwel onbeperkt bewaren. Als je dan een nieuwe nodig hebt vul je 'm simpelweg af met zuur en je rijdt weer.
Een natte (=gevulde) accu is veel moeilijker in conditie te houden, ik heb van onze accu leverencier de tip gekregen om de accu middels een tijdklok elke dag een kwartier op te laden met een simpele acculader. Ik had dit gevraagd omdat mijn auto voor onbepaalde tijd uit elkaar gaat voor restauratie.
Op bovenstaande manier blijft de chemie in de accu een beetje op gang waardoor sulfateren van de platen wordt voorkomen, je zit dan echter weer wel met de eerder genoemde verwachte levensduur van 4-5 jaar.
Ik zou gaan voor een droge (geen gel, maar een onafgevulde) accu.
Succes.

Groeten,
Martin
Plaats reactie