Pagina 1 van 1

Toerental hoe te meten

Geplaatst: vr 11 aug 2006, 14:26
door Jeroen
Hoi,

ik hoor wel eens mensen over toerentallen babbelen en ook in de manuals hebben ze het er altijd over, echter nu is mijn vraag (heel eenvoudig) Hoe weet ik het toerental van een draaiende motor? Het is een IIa zonder toerentellen natuurlijk. Ik dacht zelf nu net even aan een multimeter op de electronische ontsteking te zetten (de stuurpuls naar de module dan) Is motor 1x rond ook rotor 1x rond?

Vraag 2: kun je een motor laten draaien zonder kleppendeksel of wordt het dan direct een zooitje? ( ja van motoren heb ik nog geen verstand, dat is wel duidelijk ;-)


/Jeroen

Re: Toerental hoe te meten

Geplaatst: vr 11 aug 2006, 16:36
door laurens bakx
Op zich kun je de motor wel even laten draaien met de kleppendeksel eraf.
Heb het zelf ook wel eens gedaan bij m'n series III.

Uiteraard niet te lang anders hadden ze het ding vanuit de fabriek al wel weggelaten.
Het spetteren van olie valt op zich wel mee.

Op sommige dynamo's zit een aparte aansluiting voor een toerenteller.
Moet je alleen "even" een toerenteller op de kop tikken.
Altijd leuk een extra metertje in de laro.

Succes

Laurens

[megamannen.web-log.nl]

Re: Toerental hoe te meten

Geplaatst: vr 11 aug 2006, 16:52
door Dennis101
Bij een benzine motor kun je het toerental op diverse manieren meten.
Het meeste zie je de toerentellers die op de - aansluiting van de bobine aangesloten worden, deze meten dan 2 pulsen per krukas omwenteling bij 4 cilinder 4 takt motoren.
Bij hele moderne motoren worden de pulsen vanaf de ECU gehaald die op z'n beurt weer zijn signaal vanaf een sensor nabij de krukas haalt.
Sommige aftermarket toerentellers maken gebruik van reed contacten en magneten op de krukaspoelie.
Voor aftermarket diesel toerentellers zie je vaak toerentellers die van een W (wisselstroom) aansluiting gebruik maken op de dynamo.
Nadeel van het laatste systeem is dat de toerenteller altijd eerst afgesteld moet worden met hulp van een goede toerenteller voordat de aanwijzing enigszins betrouwbaar is. De toerentellers die op de w-aansluiting werken zijn verder gemakkelijk in gebruik maar de nauwkeurigheid verloopt bij slijtage aan de snaar en snaarschijven.
Bij multiriemen is dit systeem een stuk beter te gebruiken omdat de riem bij slijtage niet dieper in de schijf loopt.

Als je het toerental bij een benzinemotor slechts nodig hebt voor afstelwerkzaamheden dan kun je de aanschaf overwegen van een stroboscooplamp of auto-multimeter met toerental aanwijzing.

Dennis B.

Re: Toerental hoe te meten

Geplaatst: vr 11 aug 2006, 17:06
door Jeroen
Ho Dennis,

ik wilde idd eens kijken of ik iets aan mijn afstelling kan doen en een multimeter met frequentiemeter heb ik ook, dus als ik die tegen de bobine houd dan dan krijg ik ongetwijfeld een uitslag (digitaal hoor) en die moet ik dus nog even door 2 delen begrijp ik. De rotor gaat dus ook 2 keer per krukasomwenteling rond dan. Het principe van inlaat compressie arbeid en uitlaatslag ken ik wel uit een boekje van vroeger, maar geen ervaring met motoren 4 cylinders en ontstekingen nog ... (wel al een keer succesvol puntjes vervangen, op het oog, had geen voelermaatjes en tik en lopen :-)
Ik zal me binnenkort ook eens aan het kleppenstellen gaan wagen, maar eerst eens kijken hoe het precies werkt en omdat ik een early type engine heb moet ik ook de vloer eruit hebben om bij de vliegwielmarkings te kunnen komen :-(

Dank,

Jeroen

Re: Toerental hoe te meten

Geplaatst: vr 11 aug 2006, 19:03
door Dennis101
Bij 2 krukas omwentelingen gaat de rotor bij een 4 takt motor 1x rond, waardoor er bij een 4 cilinder dus 2 pulsen per krukasomwenteling te meten zijn.
Voor de vliegwielmarkering hoeft de vloer er toch niet uit?
Het luikje in het vliegwielhuis is via de motorruimte te bereiken en de aanwijzer is dan ook goed zichtbaar.

Dennis B.

Re: Toerental hoe te meten

Geplaatst: za 12 aug 2006, 00:15
door fred101
Ik weet niet of een frequentie meter dit kan meten. Je hebt hier een pulserende gelijkspanning maar als hij alleen nuldoorgangen detecteert dan zou het wel grappig zijn. Mijn (HF) frequentie meter heeft meestal wel een mooie sinus nodig, zodra er te veel harmonische bij zitten raakt hij van slag maar ik heb het nooit geprobeert, dat spul blijft ver bij vet en olie vandaan :-) . Meet in ieder geval in het laagspanning deel, laatst gelezen in electuur dat er iemand een opnemer had gemaakt voor zijn scoop. Die opnemer fungeerde toen als een condensator en de hoogspanning sloeg toen zijn scoop in.

Re: Toerental hoe te meten

Geplaatst: za 12 aug 2006, 00:25
door Dennis101
Ik heb zelf voor de gemakkelijke weg gekozen en voor de 101 een auto-multimeter gekocht met toerental en contacthoek meting, maar die had je al gezien meen ik.

Dennis B.