PANIEKVOETBAL
Geplaatst: do 03 aug 2006, 16:49
Uit de recentste v/h de Info der LRCH
PANIEKVOETBAL
?Dit stoomslepertje verbruikt 1 ton steenkool per dag en levert honderd PK?, spreekt de kapitein tijdens het Almeerse stoomfestival 2006 op het randmeer en verdwijnt in zijn stuurhut. Huub steekt zijn hoofd uit de machinekamer en roept Wilma ter aflossing. ?Eén ton oftewel duizend kilo, is dat veel?? vraag ik mij eenzaam af. Het klinkt wel zo. ?Honderd PK, oftewel een stukje boven volgas voor een 300 Tdi, oftewel 130 km per uur in de HCPU, oftewel 3120 km in 24 uur, oftewel 347 liter diesel?, reken ik mijzelf voor. Driehonderddertig kilo diesel tegenover duizend kilo steenkool, zo bezien loopt het slepertje 1 op 3. Blij met mijn dieseltje? Huub komt naar mijn bankje op het achterplecht. ?Een ton steenkool kost ? 135,00?, zegt hij ter relativering. ?en 347 liter diesel eh...?. Hij heeft gelijk. Ik wil op slag een stoom-HCPU. Er zijn er meer die er zo over denken, want er is een heel veld met Land Rovers. Zelfs Zwelgje is er. Zwelgje rijdt 1920 km in 24 uur, oftewel 480 liter Euro 95, oftewel ? 650. Ik wil ook nog een Stoomzwelg! Zwelgje, onze FC 101 Ambulance, had eigenlijk de ster van het Land Rover nest moeten zijn. Ster ben je als je het grootste aantal betalende passagiers over het strandparcours weet te transporteren. Bezoekers betalen graag twee Euro voor een hobbelig ritje en dat geven wij dan weer aan de Cliniclowns. In 2005 was het resultaat ? 700,00. Toen was de opbrengst van onze HCPU ongeveer net zo groot als die van alle andere rijders bij elkaar. Dat komt omdat HCPU de afkorting voor ?High Capacity Pick Up? is. Op het strand stelt de fiscus geen eisen aan zitplaatsen en dan passen er opeens tien volwassenen op de geimproviseerde houten banken in de bak. Twaalf als je het reservewiel weg zou laten, maar dat doe je niet. Gezelschappen hobbelen graag samen en het was toen mooi weer en dus reed de HCPU Cabriolet veel en als hij reed was hij vol, veelal met een toerist die achter de cabine ?Daktari!? stond te roepen, hetgeen weer nieuwe klanten aantrok. Die voordelen biedt een 101 ambulance niet. Daar passen weliswaar één zuster en zes bepakte militairen achterin, maar bij mooi weer geen hond en als het vies weer is komt er helemaal niemand. Een nieuw concept ? Zwelgje 2006 - was geboden.
Zwelgje 2006 is bijna hetzelfde als Zwelgje 1981. Het enige verschil is dat de brancards met ?patient retaining belts? zijn uitgerust. Deze voorziening kluistert de patient aan zijn bed. Zwelgje heeft dan weer riemen om het bed aan zich te binden en zo ontstaat er een combinatie die liggend vervoer over zandbergjes mogelijk maakt. Vijf euro de man wegens toegenomen luxe, twintig euro de slagveldrit. Totale opbrengst net zo veel als de HCPU. Eer gered. Aldus het plan.
De brancards bleken moeilijk te vinden. Het duurde drie maanden voordat Andy ze in Heerhugowaard ontdekte. Het regende toen hij me zijn vondst emailde. Het was koud toen ik hem ging halen, het regende toen ik de brancards wilde uitproberen. Dat werd gevolgd door drie weken slecht weer en een verregenend festival. Gelukkig regent het Ijsselmeer nooit vol, anders hadden we het ook nog zonder strand moeten doen. Twee betalende passagiers heeft Zwelgje gehad, twee in vier dagen: een oudere man op de passagiersstoel (dus ? 2,00) die bij iedere bobbel: ?Hoe is het mogelijk?? vroeg en een dapper jongetje (half geld, dus ook ? 2,00) dat resoluut op Zwelg was toegestapt om een ligplaats te vorderen. Hij kreeg een ongeschoren Aad als zuster mee en had achteraf grote verhalen over bobbels die we wèl en bobbels die we juist niet genomen hadden. Er klopte niet veel van zijn routebeschrijving en dat kwam niet door Aad. De vele minvermogende patienten ? allemaal Land Rover rijders ? die Zwelg als tijdsverdrijf van hot naar haar bracht, vertelden allemaal hetzelfde: het lag lekkerder dan je zou denken, het reed comfortabeler dan je zou verwachten en na vijf meter ? als het al vijf meter was ? was je ieder gevoel voor richting, snelheid en helling kwijt. Gezien de weersomstandigheden deed het nieuwe concept het met een omzet van vier euro lang niet slecht, tenminste als je die uitslovers met hun ? 1.107,52 buiten beschouwing laat.
Het stoomfestival eindigde met een lekke band voor de HCPU. Een duidelijke oorzaak was er niet, zodat de oude twijfel over humploze binnenbandbevattende tubelessen weer de kop op stak. In de garage bleek een nieuwe werknemer niet op de hoogte te zijn geweest van de dertiende regel uit Bibabubaland (13. Tubeless BuBa's hebben aan de binnenzijde vaak één of meer garantiestickers. Deze stickers hebben een verruwend effect op BiBa's en veroorzaken lekkages.). De sticker zat er nog in en had de BiBa poreus gemaakt. Vervelend, maar consistent. Gelukkig niet nutteloos, want omdat de band in de Almeerse modder vervangen was, zat er nog een plakaat modder op. Maakt dat nou echt niet uit? Dat wou Peter ook wel eens weten. Bij balanceren bleek de loodbehoefte naar de andere kant van de velg verschoven te zijn. Na het schoonblazen van het plakaat bleek hij weer teruggeschoven. Zekerheidshalve hebben we de band vervolgens met water schoon gespoten. Zelfs dat maakte nog verschil. Regel 33 en 34 van de wet van Bibabubaland zijn dan ook:
33. Wanneer je een lekke band (tubed of tubeless) naar een gespecialiseerd bandencentrum brengt, maak de band dan vooraf grondig schoon. Verwijder eventuele kiezels uit het profiel.
34. In het kader van meten = weten: een kiezel in een band weegt 1 tot 2 gram. Een kiezel in het loopvlak is ongeveer twee keer zo ver van het middelpunt van het wiel verwijderd als het lood op de velg. Een kiezel van 2 gram heeft dus hetzelfde effect als een loodje van 4 gram. (Waarom weet ik niet, maar dat voel ik zo aan.) Het kleinste gewicht van de bandenboer is 5 gram. Een kiezeltje meer of minder kan dus 5 gram lood meer of minder betekenen. Dat is merkbaar, want als het niet merkbaar was zouden er geen gewichtjes van 5 gram bestaan. Een loopvlak kan trouwens vele kiezeltjes herbergen.
PaNiekvoetbal bestaat niet, daarvan kan ik uit eigen waarneming getuigen. Net zo min als Camperchrisvoetbal, Vlothuizenvoetbal, Willyvoetbal, Hanvoetbal, Jorritvoetbal, Pekineesvoetbal, HermanLuxvoetbal, FranseSlagvoetbal, SirMartinvoetbal, LaroLoosvoetbal, Janzzenvoetbal, MienMesjienvoetbal, Rinusbeestvoetbal, Hillandyvoetbal, Landweightvoetbal, Hobbeltjevoetbal, Lubbusvoetbal, NietMeerZoLightweightvoetbal, EdjeDefendervoetbal, Jacarandavoetbal, RagRovervoetbal, JeroensLandloverAffairevoetbal, PolarBearvoetbal, Grizzlyvoetbal, ja zelfs BigFootvoetbal. Ik weet dit dankzij het Grote Oranje Disco Onderzoek, dat op de volgende manier begon: ?Als onbezoldigd marktonderzoeker begin ik te vermoeden dat de waardering voor oranje voetbal onder Land Rover rijders ondergemiddeld laag is. Maar is dat ook nog afhankelijk van het model, vroeg Margriet zich af. Vandaar het groot oranje disco onderzoek op vrijwillige basis:
Vraag 1: Hou je van voetballen?
Vraag 2: Welk Land Rover type rij je??
Het resultaat was, met 177 reacties, de langste posting uit de moderne geschiedenis van de prikkerslist (http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1003&i=210648&t=210648). Honderdvierenveertig larorijders gaven hun mening. Daarvan houdt 10% van voetballen. De rest kijkt en drinkt wel mee (15%) of heeft er een grote hekel aan (75%). Ik dacht altijd dat ik de enige niet-randfiguur voetbalhater van Nederland was en nou val ik midden in een meerderheid! Kan dat kloppen?
Het is een simpele vraag voor internet: wat is de verhouding tussen voetballiefhebbers en voetbalhaters in Nederland? Veel is er nog niet bekend, maar met enige moeite komt het volgende boven water: vlak voor de laatste wedstrijd had in Twente 25% van de mannen een hekel aan de oranjekoorts en 16% van de vrouwen. 61% van de vrouwen kijkt naar de wedstrijden, 75% van de mannen. 8% van de vrouwen en 5% van de mannen laat voetbal siberisch. (Twentsche Courant Tubantia). Volgens een andere bron heeft 80,6 % van de bevolking minstens een half uur aaneengesloten naar het WK-voetbal gekeken. Een derde bron geeft aan dat 75% van de bevolking zich nu betrokken voelt bij oranje (was in 2004 59%). Het is slechts statistiek, maar het lijkt er op dat de verhouding liefhebbers : haters bij ons hetzelfde is als de verhouding haters : liefhebbers bij de rest van de bevolking. Dat verklaart ook de enthousiaste response op het Grote Oranje Disco Onderzoek. Dat ging helemaal niet over oranje en Land Rovers, het ging over ons: ?Wij zijn bescheiden en daar zijn wij trots op.?, zou het dat zijn? De 101-rijders zijn het gewoonst: 40% van hen houdt van voetbal. Disco-rijders zijn evenmin erg bijzonder (33%). Naar Range Rovers (10%), Series (17%), Defenders (19%) en Lightweights (23%) kan met een gerust hart gezwaaid worden en dat moet ook, liefst een beetje bewonderend. Freelanders zijn er te weinig: de ene zei ?ja?, de andere ?nee?. Of is dat juist een teken dat er te veel zijn? Al met al wordt de hypothese van een ondergemiddelde voetbalwaardering bij Laro-rijders, duidelijk bevestigd. Dat roept andere vragen op, zoals:
- Zijn er voetbalsterren met een Range Rover?
- Zijn wij omgekeerd of staan al die anderen op hun handen?
- Houden Jeep-rijders wèl van Oranje voetbal?
- Houden voetbalminnende Larorijders van witte letters op hun banden en voetbalhatende juist niet?
- Wil er nog iemand een 101 kopen?
PaNiek
PANIEKVOETBAL
?Dit stoomslepertje verbruikt 1 ton steenkool per dag en levert honderd PK?, spreekt de kapitein tijdens het Almeerse stoomfestival 2006 op het randmeer en verdwijnt in zijn stuurhut. Huub steekt zijn hoofd uit de machinekamer en roept Wilma ter aflossing. ?Eén ton oftewel duizend kilo, is dat veel?? vraag ik mij eenzaam af. Het klinkt wel zo. ?Honderd PK, oftewel een stukje boven volgas voor een 300 Tdi, oftewel 130 km per uur in de HCPU, oftewel 3120 km in 24 uur, oftewel 347 liter diesel?, reken ik mijzelf voor. Driehonderddertig kilo diesel tegenover duizend kilo steenkool, zo bezien loopt het slepertje 1 op 3. Blij met mijn dieseltje? Huub komt naar mijn bankje op het achterplecht. ?Een ton steenkool kost ? 135,00?, zegt hij ter relativering. ?en 347 liter diesel eh...?. Hij heeft gelijk. Ik wil op slag een stoom-HCPU. Er zijn er meer die er zo over denken, want er is een heel veld met Land Rovers. Zelfs Zwelgje is er. Zwelgje rijdt 1920 km in 24 uur, oftewel 480 liter Euro 95, oftewel ? 650. Ik wil ook nog een Stoomzwelg! Zwelgje, onze FC 101 Ambulance, had eigenlijk de ster van het Land Rover nest moeten zijn. Ster ben je als je het grootste aantal betalende passagiers over het strandparcours weet te transporteren. Bezoekers betalen graag twee Euro voor een hobbelig ritje en dat geven wij dan weer aan de Cliniclowns. In 2005 was het resultaat ? 700,00. Toen was de opbrengst van onze HCPU ongeveer net zo groot als die van alle andere rijders bij elkaar. Dat komt omdat HCPU de afkorting voor ?High Capacity Pick Up? is. Op het strand stelt de fiscus geen eisen aan zitplaatsen en dan passen er opeens tien volwassenen op de geimproviseerde houten banken in de bak. Twaalf als je het reservewiel weg zou laten, maar dat doe je niet. Gezelschappen hobbelen graag samen en het was toen mooi weer en dus reed de HCPU Cabriolet veel en als hij reed was hij vol, veelal met een toerist die achter de cabine ?Daktari!? stond te roepen, hetgeen weer nieuwe klanten aantrok. Die voordelen biedt een 101 ambulance niet. Daar passen weliswaar één zuster en zes bepakte militairen achterin, maar bij mooi weer geen hond en als het vies weer is komt er helemaal niemand. Een nieuw concept ? Zwelgje 2006 - was geboden.
Zwelgje 2006 is bijna hetzelfde als Zwelgje 1981. Het enige verschil is dat de brancards met ?patient retaining belts? zijn uitgerust. Deze voorziening kluistert de patient aan zijn bed. Zwelgje heeft dan weer riemen om het bed aan zich te binden en zo ontstaat er een combinatie die liggend vervoer over zandbergjes mogelijk maakt. Vijf euro de man wegens toegenomen luxe, twintig euro de slagveldrit. Totale opbrengst net zo veel als de HCPU. Eer gered. Aldus het plan.
De brancards bleken moeilijk te vinden. Het duurde drie maanden voordat Andy ze in Heerhugowaard ontdekte. Het regende toen hij me zijn vondst emailde. Het was koud toen ik hem ging halen, het regende toen ik de brancards wilde uitproberen. Dat werd gevolgd door drie weken slecht weer en een verregenend festival. Gelukkig regent het Ijsselmeer nooit vol, anders hadden we het ook nog zonder strand moeten doen. Twee betalende passagiers heeft Zwelgje gehad, twee in vier dagen: een oudere man op de passagiersstoel (dus ? 2,00) die bij iedere bobbel: ?Hoe is het mogelijk?? vroeg en een dapper jongetje (half geld, dus ook ? 2,00) dat resoluut op Zwelg was toegestapt om een ligplaats te vorderen. Hij kreeg een ongeschoren Aad als zuster mee en had achteraf grote verhalen over bobbels die we wèl en bobbels die we juist niet genomen hadden. Er klopte niet veel van zijn routebeschrijving en dat kwam niet door Aad. De vele minvermogende patienten ? allemaal Land Rover rijders ? die Zwelg als tijdsverdrijf van hot naar haar bracht, vertelden allemaal hetzelfde: het lag lekkerder dan je zou denken, het reed comfortabeler dan je zou verwachten en na vijf meter ? als het al vijf meter was ? was je ieder gevoel voor richting, snelheid en helling kwijt. Gezien de weersomstandigheden deed het nieuwe concept het met een omzet van vier euro lang niet slecht, tenminste als je die uitslovers met hun ? 1.107,52 buiten beschouwing laat.
Het stoomfestival eindigde met een lekke band voor de HCPU. Een duidelijke oorzaak was er niet, zodat de oude twijfel over humploze binnenbandbevattende tubelessen weer de kop op stak. In de garage bleek een nieuwe werknemer niet op de hoogte te zijn geweest van de dertiende regel uit Bibabubaland (13. Tubeless BuBa's hebben aan de binnenzijde vaak één of meer garantiestickers. Deze stickers hebben een verruwend effect op BiBa's en veroorzaken lekkages.). De sticker zat er nog in en had de BiBa poreus gemaakt. Vervelend, maar consistent. Gelukkig niet nutteloos, want omdat de band in de Almeerse modder vervangen was, zat er nog een plakaat modder op. Maakt dat nou echt niet uit? Dat wou Peter ook wel eens weten. Bij balanceren bleek de loodbehoefte naar de andere kant van de velg verschoven te zijn. Na het schoonblazen van het plakaat bleek hij weer teruggeschoven. Zekerheidshalve hebben we de band vervolgens met water schoon gespoten. Zelfs dat maakte nog verschil. Regel 33 en 34 van de wet van Bibabubaland zijn dan ook:
33. Wanneer je een lekke band (tubed of tubeless) naar een gespecialiseerd bandencentrum brengt, maak de band dan vooraf grondig schoon. Verwijder eventuele kiezels uit het profiel.
34. In het kader van meten = weten: een kiezel in een band weegt 1 tot 2 gram. Een kiezel in het loopvlak is ongeveer twee keer zo ver van het middelpunt van het wiel verwijderd als het lood op de velg. Een kiezel van 2 gram heeft dus hetzelfde effect als een loodje van 4 gram. (Waarom weet ik niet, maar dat voel ik zo aan.) Het kleinste gewicht van de bandenboer is 5 gram. Een kiezeltje meer of minder kan dus 5 gram lood meer of minder betekenen. Dat is merkbaar, want als het niet merkbaar was zouden er geen gewichtjes van 5 gram bestaan. Een loopvlak kan trouwens vele kiezeltjes herbergen.
PaNiekvoetbal bestaat niet, daarvan kan ik uit eigen waarneming getuigen. Net zo min als Camperchrisvoetbal, Vlothuizenvoetbal, Willyvoetbal, Hanvoetbal, Jorritvoetbal, Pekineesvoetbal, HermanLuxvoetbal, FranseSlagvoetbal, SirMartinvoetbal, LaroLoosvoetbal, Janzzenvoetbal, MienMesjienvoetbal, Rinusbeestvoetbal, Hillandyvoetbal, Landweightvoetbal, Hobbeltjevoetbal, Lubbusvoetbal, NietMeerZoLightweightvoetbal, EdjeDefendervoetbal, Jacarandavoetbal, RagRovervoetbal, JeroensLandloverAffairevoetbal, PolarBearvoetbal, Grizzlyvoetbal, ja zelfs BigFootvoetbal. Ik weet dit dankzij het Grote Oranje Disco Onderzoek, dat op de volgende manier begon: ?Als onbezoldigd marktonderzoeker begin ik te vermoeden dat de waardering voor oranje voetbal onder Land Rover rijders ondergemiddeld laag is. Maar is dat ook nog afhankelijk van het model, vroeg Margriet zich af. Vandaar het groot oranje disco onderzoek op vrijwillige basis:
Vraag 1: Hou je van voetballen?
Vraag 2: Welk Land Rover type rij je??
Het resultaat was, met 177 reacties, de langste posting uit de moderne geschiedenis van de prikkerslist (http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1003&i=210648&t=210648). Honderdvierenveertig larorijders gaven hun mening. Daarvan houdt 10% van voetballen. De rest kijkt en drinkt wel mee (15%) of heeft er een grote hekel aan (75%). Ik dacht altijd dat ik de enige niet-randfiguur voetbalhater van Nederland was en nou val ik midden in een meerderheid! Kan dat kloppen?
Het is een simpele vraag voor internet: wat is de verhouding tussen voetballiefhebbers en voetbalhaters in Nederland? Veel is er nog niet bekend, maar met enige moeite komt het volgende boven water: vlak voor de laatste wedstrijd had in Twente 25% van de mannen een hekel aan de oranjekoorts en 16% van de vrouwen. 61% van de vrouwen kijkt naar de wedstrijden, 75% van de mannen. 8% van de vrouwen en 5% van de mannen laat voetbal siberisch. (Twentsche Courant Tubantia). Volgens een andere bron heeft 80,6 % van de bevolking minstens een half uur aaneengesloten naar het WK-voetbal gekeken. Een derde bron geeft aan dat 75% van de bevolking zich nu betrokken voelt bij oranje (was in 2004 59%). Het is slechts statistiek, maar het lijkt er op dat de verhouding liefhebbers : haters bij ons hetzelfde is als de verhouding haters : liefhebbers bij de rest van de bevolking. Dat verklaart ook de enthousiaste response op het Grote Oranje Disco Onderzoek. Dat ging helemaal niet over oranje en Land Rovers, het ging over ons: ?Wij zijn bescheiden en daar zijn wij trots op.?, zou het dat zijn? De 101-rijders zijn het gewoonst: 40% van hen houdt van voetbal. Disco-rijders zijn evenmin erg bijzonder (33%). Naar Range Rovers (10%), Series (17%), Defenders (19%) en Lightweights (23%) kan met een gerust hart gezwaaid worden en dat moet ook, liefst een beetje bewonderend. Freelanders zijn er te weinig: de ene zei ?ja?, de andere ?nee?. Of is dat juist een teken dat er te veel zijn? Al met al wordt de hypothese van een ondergemiddelde voetbalwaardering bij Laro-rijders, duidelijk bevestigd. Dat roept andere vragen op, zoals:
- Zijn er voetbalsterren met een Range Rover?
- Zijn wij omgekeerd of staan al die anderen op hun handen?
- Houden Jeep-rijders wèl van Oranje voetbal?
- Houden voetbalminnende Larorijders van witte letters op hun banden en voetbalhatende juist niet?
- Wil er nog iemand een 101 kopen?
PaNiek