goeiendag ook
ik heb de distributie er af gehaalt en het gekke is dat het er allemaal super uit ziet niets versleten en de ketting staat goed strak.
maar ik heb het vliegwiel nu op het merkteken EP staan en de 1ste cilinder is nu vrij dus beide kleppen staan dicht en er is gewoon spelling op de tuimelaars maar waar staat het merk op de nokkenas tandwiel???? dat kan ik niet vinden
kan iemand me helpen?
gr menno
diesel timing deel 2
Re: diesel timing deel 2
Hoi Menno,
Ik heb dit ook pas bij de hand gehad. (timming verschoven) In mijn geval was het palletje (haakje) dat de spanner strak moest houden bij het terug draaien verdwenen. Dit kun je vrij makkelijk testen door de krukas even een stukje vooruit en een stukje achteruit te draaien, als de ketting nu slap valt is het misse boel. (doe eventueel even een search op het prikbord, dan moet je mijn probleem ook kunnnen vinden...). Bij mij kon je ook in eerste instantie niets ervan zien en zag alles er goed uit.
Groet Bowy
Ik heb dit ook pas bij de hand gehad. (timming verschoven) In mijn geval was het palletje (haakje) dat de spanner strak moest houden bij het terug draaien verdwenen. Dit kun je vrij makkelijk testen door de krukas even een stukje vooruit en een stukje achteruit te draaien, als de ketting nu slap valt is het misse boel. (doe eventueel even een search op het prikbord, dan moet je mijn probleem ook kunnnen vinden...). Bij mij kon je ook in eerste instantie niets ervan zien en zag alles er goed uit.
Groet Bowy
Re: diesel timing deel 2
yep, klinkt maar al te bekent, alles lijkt in orde en toch is er iets mis.
Bij mij was het inderdaad ook het nokje dat moet voorkomen dat de spanner ontspant dat was losgegaan.
Normaal gesproken staat de spanner onder druk van de olie in de cilinder, gewoon de oliedruk.
Bij stilstaande motor is er geen oliedruk, om nu te voorkomen dat de spanner loskomt zit er een soort kam op. Deze kam loopt over een nokje dat in de cilinder geperst zit. Dit nokje was bij mij losgelopen en verdraait, de kam kon dus vrij naar achter bewegen en zo de ketting losser laten lopen.
De vorige eigenaar had de ketting al eens vervangen en op tijd gezet, nmaar na korte tijd begon de motor minder vermogen te krijgen en te roken.
Ketting bleek verschoven, 4 stoterstangen krom.
Na montage nieuwe spanner, met goed vastzittend nokje, geen problemen meer gehad.
Succes, Wilberth
Bij mij was het inderdaad ook het nokje dat moet voorkomen dat de spanner ontspant dat was losgegaan.
Normaal gesproken staat de spanner onder druk van de olie in de cilinder, gewoon de oliedruk.
Bij stilstaande motor is er geen oliedruk, om nu te voorkomen dat de spanner loskomt zit er een soort kam op. Deze kam loopt over een nokje dat in de cilinder geperst zit. Dit nokje was bij mij losgelopen en verdraait, de kam kon dus vrij naar achter bewegen en zo de ketting losser laten lopen.
De vorige eigenaar had de ketting al eens vervangen en op tijd gezet, nmaar na korte tijd begon de motor minder vermogen te krijgen en te roken.
Ketting bleek verschoven, 4 stoterstangen krom.
Na montage nieuwe spanner, met goed vastzittend nokje, geen problemen meer gehad.
Succes, Wilberth