Lekkende Hoofdremcilinder
Lekkende Hoofdremcilinder
Sinds kort lekt mijn hoofdremcilinder een beetje.
Per maand verdwijnt er ongeveer 3mm remvloeistof uit het reservoir.
Ook is de aansluiting tussen de hoofdremcilinder en het rembekrachtigerhuis "nat".
Ik vermoed dus dat de manchet of zuigerafdichting niet helemaal jofel meer is.
Is een hoofremcilinder eenvoudig te reviseren of doe ik er goed aan meteen een nieuwe te installeren?
(Een nieuwe cilinder kost bij Paddock 40,50 of 58,00 engelse ponden afhankelijk van het feit of ik een replica of originele Lucas Girling bestel. Een revisieset is 14,80 pond.)
Groeten, Victor
Per maand verdwijnt er ongeveer 3mm remvloeistof uit het reservoir.
Ook is de aansluiting tussen de hoofdremcilinder en het rembekrachtigerhuis "nat".
Ik vermoed dus dat de manchet of zuigerafdichting niet helemaal jofel meer is.
Is een hoofremcilinder eenvoudig te reviseren of doe ik er goed aan meteen een nieuwe te installeren?
(Een nieuwe cilinder kost bij Paddock 40,50 of 58,00 engelse ponden afhankelijk van het feit of ik een replica of originele Lucas Girling bestel. Een revisieset is 14,80 pond.)
Groeten, Victor
Re: Lekkende Hoofdremcilinder
Victor,
Vaak blijkt dat als de hoofdremcylinder lekt, dat ook de zuigers (gescheiden systeem) en de cylinder zelf slijtage (sporen/krassen) vertonen.
Ik denk dat je er verstandig aan doet om gelijk een nieuwe hoofdremcylinder te bestellen.
Persoonlijk heb ik minder goede ervaringen met niet originele rem-en koppelingscylinders.
Kijk voor het bestellen eerst even of alle ontluchtingsnippels nog gangbaar zijn, niets is lastiger als er een nippel (bij voorkeur op zondag) afbreekt.
Zoals je weet heb ik altijd een complete set voor remcylinders en tussen pijpjes op voorraad liggen, dus in geval van nood weet je waar je terecht kan.
Dennis B.
Vaak blijkt dat als de hoofdremcylinder lekt, dat ook de zuigers (gescheiden systeem) en de cylinder zelf slijtage (sporen/krassen) vertonen.
Ik denk dat je er verstandig aan doet om gelijk een nieuwe hoofdremcylinder te bestellen.
Persoonlijk heb ik minder goede ervaringen met niet originele rem-en koppelingscylinders.
Kijk voor het bestellen eerst even of alle ontluchtingsnippels nog gangbaar zijn, niets is lastiger als er een nippel (bij voorkeur op zondag) afbreekt.
Zoals je weet heb ik altijd een complete set voor remcylinders en tussen pijpjes op voorraad liggen, dus in geval van nood weet je waar je terecht kan.
Dennis B.
Re: Lekkende Hoofdremcilinder
Ha die Dennis,
Nieuwe remcilinders heb ik al liggen, kompleet met nieuwe ontluchtingsnippels.
Ik wil dan ook ineens alles vervangen ook de flexibele remleidingen.
Tussenpijpjes heb ik niet, zit er wel aan te denken om die ook te maken, weet jij wat voor nippels daar op/aan moeten.
Paddock heeft zowel de metrische als imperial uitvoering en dan ook nog male of female.
Ik neem aan de ik de female aansluiting moet hebben voor op de remcilinders, maar weet niet of het metrisch of imperial moet zijn.
Groeten, Victor
Nieuwe remcilinders heb ik al liggen, kompleet met nieuwe ontluchtingsnippels.
Ik wil dan ook ineens alles vervangen ook de flexibele remleidingen.
Tussenpijpjes heb ik niet, zit er wel aan te denken om die ook te maken, weet jij wat voor nippels daar op/aan moeten.
Paddock heeft zowel de metrische als imperial uitvoering en dan ook nog male of female.
Ik neem aan de ik de female aansluiting moet hebben voor op de remcilinders, maar weet niet of het metrisch of imperial moet zijn.
Groeten, Victor
Re: Lekkende Hoofdremcilinder
Ik ben er ook niet zeker van of het metrisch of imperial is, ik denk zelf het laatste.
Zou je dan niet de male aansluiting moeten hebben? De female zijn volgens mij die wartelmoeren, die je remslangen aan de vaste leidingen verbinden.
Dit soort dingen haal ik altijd bij Vis in Scheveningen, die maakt het gelijk op lengte voor me, en maakt ook de trompjes op de uiteinden.
Mocht je ze toch zelf maken, de tussen pijpjes zijn 40 cm lang.
Dennis B.
Zou je dan niet de male aansluiting moeten hebben? De female zijn volgens mij die wartelmoeren, die je remslangen aan de vaste leidingen verbinden.
Dit soort dingen haal ik altijd bij Vis in Scheveningen, die maakt het gelijk op lengte voor me, en maakt ook de trompjes op de uiteinden.
Mocht je ze toch zelf maken, de tussen pijpjes zijn 40 cm lang.
Dennis B.
Re: Lekkende Hoofdremcilinder
Let er ook op dat de draad ook nog fijnmetrisch kan zijn (of is dat imeperial?).
Laatst heeft een bedrijf bij mij die vergissing gemaakt (plus een "te" zachte koperen remleiding. Het verschil is bijna niet te zien (ik kwam er pas achter bij montage) en voor je het weet verniel je het overige schroefdraad.
Laatst heeft een bedrijf bij mij die vergissing gemaakt (plus een "te" zachte koperen remleiding. Het verschil is bijna niet te zien (ik kwam er pas achter bij montage) en voor je het weet verniel je het overige schroefdraad.
Re: Lekkende Hoofdremcilinder
Metrisch of imperial slaat op de maat van de steeksleutel.
Het is geloof ik of sleutel nr 10 of 7/16 zo even uit het hoofd, het heeft dus niet met het schroefdraad te maken.
Voor een SIII heb je 5x female nodig (2 stuks per remslang voor en 1x bij remslang achter).
Het is geloof ik of sleutel nr 10 of 7/16 zo even uit het hoofd, het heeft dus niet met het schroefdraad te maken.
Voor een SIII heb je 5x female nodig (2 stuks per remslang voor en 1x bij remslang achter).
Re: Lekkende Hoofdremcilinder
Imperial of metrisch heeft wel met de schroefdraad (dus ook de boutkoppen)te maken, vanaf 1980 werden alle rem en koppelings onderdelen metrisch, op de remcylinders na.
In 1980 kwamen ook de hoofdrem cyl. met de lagere vierkante resevoirs.
Heb je gelijk antwoord op je vraag, Victor.
Dennis B.
In 1980 kwamen ook de hoofdrem cyl. met de lagere vierkante resevoirs.
Heb je gelijk antwoord op je vraag, Victor.
Dennis B.
Re: Lekkende Hoofdremcilinder
Als ik het dus goed begrijp heb ik voor de wielremcilinders Imperial aansluitingen nodig en voor de flexibele leidingen en hoofdremcilinder metrische aansluitingen.
Groet, Victor
Groet, Victor
Re: Lekkende Hoofdremcilinder
Volgens de info die ik heb gevonden (het supplement van de Haynes) zou dit moeten kloppen.
Aangezien ik alleen LR's van voor 1980 heb kan ik het helaas niet voor je nakijken in de praktijk.
Dennis B.
Aangezien ik alleen LR's van voor 1980 heb kan ik het helaas niet voor je nakijken in de praktijk.
Dennis B.