Max snelheid 109 diesel, enzo

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wiebe

Max snelheid 109 diesel, enzo

Bericht door Wiebe »

Ik zit te overwegen om òf een goeie 109 te kopen, of een wat oudere (defender) 110. Ik vraag me dan af wat zo de max. snelheid van een 109 met 2.25 diesel is, en wat een 'prettige' kruissnelheid is. En, als je een langere reis wilt gaan maken, is het hebben van een 109 dan een voordeel (wegens de eenvoudige mechanische constructie en beschikbaarheid onderdelen) of een nadeel (minder betrouwbaar dan modernere land rovers)?
Victor Rutten

Re: Max snelheid 109 diesel, enzo

Bericht door Victor Rutten »

De kruissnelheid van mijn Series III Ambulance met 2,25 diesel ligt zo rond de 80 km/uur. De top ligt rondt de 90 maar bij die snelheid wordt het lawaai zo erg, dat het niet lang uit te houden is.

Groet, Victor
Wiebe

Bericht door Wiebe »

Oké, al zal die ambulance nog wel wat meer wind vangen ;-). Maar wat betreft 'reisvaardigheid', wie heeft er specifieke pro's of con's in de keuze 109/110?
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Hoi Wiebe,

Een 110 is door zijn spiraal veren confortabeler dan een 109 qua techniek scheelt het niet zo heelveel, mijn 110 heeft als kruissnelheid ongeveer 110 daarboven komt ze alleen met wind mee en het brandstofverbruik neemt drastisch toe. Als je hem wil verbouwen als terrein wagen is een 109 makkelijker en eerder wegenbelastingvrij en goedkoper aan onderdelen en in de aanschraf.

Succes Jorrit, LR 110" 2,5D Hardtop RHD "Annabel"
[members.home.nl]
Wiebe

Bericht door Wiebe »

Jorrit, ik zag op jouw website dat jij ook reisplannen hebt, blijkbaar maak je dezelfde overweging als ik (oudere 'betrouwbare' land rover, binnen het budget). Ik heb nu zelf een Ninety die prima bevalt, maar naar mijn zin te weining ruimte heeft voor een langere reis. Ik wil hem dus verkopen (evt kopers? - [www.2best.nl]) en een 109/110 ervoor terugkopen. Wanneer plan jij om te gaan - of is het nog een heel pril idee?
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Hoi Wiebe,

ik zit op dit moment nog met een vriendin die nog naar school gaat, daarnaast wil ik Annabel helemaal voor elkaar hebben en bekent met haar zijn. Ik wil dat ik precies weet wat ik aan haar heb en waar de grenzen liggen. daarnsaast wil ik de nodige aanpassingen en hier gaat veel geld in zitten (en dat geld komt niet zo hard binnen). Zodoende ben ik nu al druk bezig.

Groetjes Jorrit, LR 110" 2,5D Hardtop RHD "Annabel"
[members.home.nl]
Schoentje

Bericht door Schoentje »

hay
Mijn kruissnelhei is ongeveer 90 km per uur. maar met VEEL herrie, wat zegie, VEEL HERRIE. huhhuu zal wel.
Maar we het er nu tog overhebben, Wat is het gemiddelde gebruik bij jullie allemaal. Die van mij rijd op de snelweg ongeveer 1:9 soms iets meer soms iets minder ligt aan de rij stijl.
Hoor graag jullie reacties, Het betreft hier een 109' ex leger, met hardtop.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

De maximum snelheid van een 109" diesel is sterk afhankelijk van de omstandigheden.

een aantal bepalende omstandigheden zijn:
- staat van de motor
- richting van de wind
- helling van het terrein
- opbouw
- belading

Om een indruk te geven van de effecten van deze omstandigheden:
Bij windstil weer rijdt Tinkerbell op de snelweg met een kruissnelheid van 65 mijl/uur (dit is inclusief gemonteerd roofrack met 4 lampen en overdrive), bij wind in de rug (windkracht 4) loopt de snelheid op tot 75 mijl, bij dezelfde tegenwind daalt de snelheid naar 55 mijl.
Uit Amsterdam met 2 grote kisten op het roofrack ensterke zijwind bedroeg de snelheid 50 mijl.
Uit Purmerend met een ambulance en een tweede 109" erop bleef de snelheid steken op 45 mijl.

Aad koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Huub Pennings

Bericht door Huub Pennings »

Heb ervaring met zowel 109 diesels als 110 diesels en heb zowel de een als de ander.
Ben tot de conclusie gekomen dat de 110 minder onderhoud nodig heeft en zonder grote ingrepen voor dagelijks gebruik geschikt. De motor loopt soepeler als de 2.25 en produceerd minder herrie. De grotere motorruimte bied meer mogelijkheden tot inbouw van extra's (stuurbekrachtiging, standverwarming etc). De 110 2.5 NA is zeker niet complexer als de 109 en is op aspecten makkelijker te sleutelen. (Voorveren wisselen in een kwartier!) Kruissnelheid ligt ongeveer 10 km per uur hoger.
Terreinvaardigheid van de 110 is groter door de grotere veeruitslag en de vering die op de asssen zit gemonteerd. De kachel werkt beter bij een 110. Het zicht is beter bij een 110. De 109 is meer Land Rover in de Daktari zin van het woord.

Voor een lange reis kies ik voor een 110.
aad G

Bericht door aad G »

Kan je verhaal beamen Huub
Plaats reactie