Met 40Km over drempel uit balans: zware trilling
Met 40Km over drempel uit balans: zware trilling
Onze109 5d S2 burger LR heeft nieuwe (defensie) veerbladen voor gekregen. Nu treed er soms een zwaar onbalans bij het rijden over een drempel of in een bocht. Bijna alles nagelopen, nieuwe fusee kom, kogels, aandrijf as. Maar deze zware trilling blijft soms optreden. Wie heeft een tip? Zijn het de de nieuwe veerpakketten?
Zijn de defensie anders dan de burger veerpakketten?
Volgens Profile en Euromaster zijn het de veer pakketten. Maar kan het aan de schokbrekers liggen. Nu heb ik geen stuurdemper S2, stuurdemper kan een oplossing zijn, maar voor de verandering (nieuwe veerpakketten voor) had ik nooit last.
Bij het rijden over een drempel was/is er altijd wel een klap.
Groet. Rover33
Zijn de defensie anders dan de burger veerpakketten?
Volgens Profile en Euromaster zijn het de veer pakketten. Maar kan het aan de schokbrekers liggen. Nu heb ik geen stuurdemper S2, stuurdemper kan een oplossing zijn, maar voor de verandering (nieuwe veerpakketten voor) had ik nooit last.
Bij het rijden over een drempel was/is er altijd wel een klap.
Groet. Rover33
Re: Met 40Km over drempel uit balans: zware trilling
nog even een foto: dit is de LR met de vooras: LR-S2-1962-2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4ca98e6a57eb8f7e59694e310093214a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.versatel.nl%2Frover33%2FLR-S2-1962-2.jpg', 'http://home.versatel.nl/rover33/LR-S2-1962-2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.versatel.nl%2Frover33%2FLR-S2-1962-2.jpg', '', 6269540, 600, 600, 'Loading image ...', false);
dtamltaf-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('32469afda0e7c10a4fc0e216c4777bb5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.versatel.nl%2Frover33%2Fdtamltaf-1.jpg', 'http://home.versatel.nl/rover33/dtamltaf-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.versatel.nl%2Frover33%2Fdtamltaf-1.jpg', '', 6269540, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groet Rover33
dtamltaf-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('32469afda0e7c10a4fc0e216c4777bb5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.versatel.nl%2Frover33%2Fdtamltaf-1.jpg', 'http://home.versatel.nl/rover33/dtamltaf-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.versatel.nl%2Frover33%2Fdtamltaf-1.jpg', '', 6269540, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groet Rover33
Re: Met 40Km over drempel uit balans: zware trilling
Met 40 over een drempel is wel wat aan de harde kant met zo'n stugge auto......
Maar als je met de zware trillingen bedoelt het beruchte "sjimmyen", het hard op en neer gaan van je stuur doordat de voorwielen op en neer klappen dan zijn de meest gebruikelijke oorzaken:
- speling op de kogels (versleten) of de cups niet goed in positie getikt voordat je de klembout hebt aangedraait bij het installeren.
- versleten Fussee pennen OF niet goed afgesteld (trekkracht controleren met een unster)
- Ergens veel slijtage in de stuuraandrijving
- Verkeerde belading van je LaRo (zware lading teveel naar links/recht of achter)
- toch een beetje te hard over een drempel.....
Defensie veerpakketten zijn inderdaad anders. Zijn stugger en meer bladen per pakket t.o.v. de reguliere civiele versie
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 diesel 1981
Maar als je met de zware trillingen bedoelt het beruchte "sjimmyen", het hard op en neer gaan van je stuur doordat de voorwielen op en neer klappen dan zijn de meest gebruikelijke oorzaken:
- speling op de kogels (versleten) of de cups niet goed in positie getikt voordat je de klembout hebt aangedraait bij het installeren.
- versleten Fussee pennen OF niet goed afgesteld (trekkracht controleren met een unster)
- Ergens veel slijtage in de stuuraandrijving
- Verkeerde belading van je LaRo (zware lading teveel naar links/recht of achter)
- toch een beetje te hard over een drempel.....
Defensie veerpakketten zijn inderdaad anders. Zijn stugger en meer bladen per pakket t.o.v. de reguliere civiele versie
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 diesel 1981
Re: Met 40Km over drempel uit balans: zware trilling
Zitten de veerpakketten er wel goed onder links en rechts niet verwisseld. Ik meen dat er verschil in zit maar dan zou de auto ook iets naar een kant hangen lijkt me.
Dat is het enige dat me nu te binnen schiet.
Defensie is niets anders dan een burger, het aantal bladen kan schelen door de functie, of je veel gewicht moet versjouwen. Ik heb er zelf parabolen onder. Veert lekker en deint ook goed.
Groet,
Martin
Dat is het enige dat me nu te binnen schiet.
Defensie is niets anders dan een burger, het aantal bladen kan schelen door de functie, of je veel gewicht moet versjouwen. Ik heb er zelf parabolen onder. Veert lekker en deint ook goed.
Groet,
Martin
Re: Met 40Km over drempel uit balans: zware trilling
Defensie heeft meer bladen achter! Volgens mij net zoveel als de civiele " Heavy duty".
Officieel moeten de pakketten bij de bestuurderskant iets krommer zijn. Bij defensiespul nooit gezien.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 diesel 1981
Officieel moeten de pakketten bij de bestuurderskant iets krommer zijn. Bij defensiespul nooit gezien.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 diesel 1981
Re: Met 40Km over drempel uit balans: zware trilling
Nog extra uitleg: bij het enorme! trillen (na een het reiden over een lage putdeksel) of over een drempel is de (verder in superstaat verkerende) LR voor in totale onbalans. Nu moet je in de remmen om uit de onballans te komen, en als de auto weer rustig rijdt kun je weer goed rijden. We rijden met onze Laro veel kilometers. En we gaan spoedig op vakantie 4000km rijden naar de bergen. Groet rover33Peter T. schreef:
>
> Defensie heeft meer bladen achter! Volgens mij net zoveel als
> de civiele " Heavy duty".
>
> Officieel moeten de pakketten bij de bestuurderskant iets
> krommer zijn. Bij defensiespul nooit gezien.
>
> Peter T.
> SIII 109 "Jeltsin"
> 24V 2.25 diesel 1981
>
> Defensie heeft meer bladen achter! Volgens mij net zoveel als
> de civiele " Heavy duty".
>
> Officieel moeten de pakketten bij de bestuurderskant iets
> krommer zijn. Bij defensiespul nooit gezien.
>
> Peter T.
> SIII 109 "Jeltsin"
> 24V 2.25 diesel 1981
Re: Met 40Km over drempel uit balans: zware trilling
Hoi, heb ik ook 'last' van. Stuur en gas loslaten en binnen 2 seconden is alles weer oké. Als je dat niet doet, wordt het alleen maar erger. Ik heb het geaccepteerd als een van de eigenaardigheden van de auto.
Het zal wel iets te maken hebben met trillingsoverdracht, zoals je bijvoorbeeld een steentje in de vijver gooit, en de rimpels worden steeds wijder en groter.
Een technisch advies is dit nou bepaald ook weer niet, maar bij mij helpt dit wel.
groetjes, Jolanda
Het zal wel iets te maken hebben met trillingsoverdracht, zoals je bijvoorbeeld een steentje in de vijver gooit, en de rimpels worden steeds wijder en groter.
Een technisch advies is dit nou bepaald ook weer niet, maar bij mij helpt dit wel.
groetjes, Jolanda
Re: Met 40Km over drempel uit balans: zware trilling
P.S: ik heb ook een defensie 109
Gr, Jolanda
Gr, Jolanda
Re: Met 40Km over drempel uit balans: zware trilling
Ja, da's het beruchte sjimmyen....Oorzaken zie mijn reaktie.
1 keer shimmyen is 5 jaar slijtage aan alle onderdelen van de stuurinrichting ooit wel eens gehoord...Gebeurd altijd wel een keer maar moet zoveel mogelijk vermeden worden. Reed eens 80 toen het begon door een missend stuk asfalt op een weg. Ben je niet blij mee. Enige remedie is inderdaad in de remmen want sturen ho maar. Duimpjes in het stuur (klassieke beginnersfout) kan leiden tot amputatie. Stuurdemper plaatsen is een optie en zeker aanvulling maar ben altijd voor het zoeken naar de oorzaak.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 diesel 1981
1 keer shimmyen is 5 jaar slijtage aan alle onderdelen van de stuurinrichting ooit wel eens gehoord...Gebeurd altijd wel een keer maar moet zoveel mogelijk vermeden worden. Reed eens 80 toen het begon door een missend stuk asfalt op een weg. Ben je niet blij mee. Enige remedie is inderdaad in de remmen want sturen ho maar. Duimpjes in het stuur (klassieke beginnersfout) kan leiden tot amputatie. Stuurdemper plaatsen is een optie en zeker aanvulling maar ben altijd voor het zoeken naar de oorzaak.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 diesel 1981
Re: Met 40Km over drempel uit balans: zware trilling
Is bij mij deze vakantie ook gaan optreden. Laro achter mij dacht dat het wiel loszat... we zijn meteen gestopt om te kijken, maar daar leek niets aan de hand. Ik vermoed ook de voorspanning op de swivels, daar moet een keer naar gekeken worden. Heb ook een ex-leger 109, zonder stuurdemper, met de originele veren.
Re: Met 40Km over drempel uit balans: zware trilling
Niet geremt door enig kennis, maar dit verhaal lezende.............de schokbrekers?
Ik had met mijn Disco ook een totale onbalans bij wat hogere snelheden en nadat ik een kuil of over iets anders oneffen reed.
Het antwoord was de schokbrekers! Deze hebben meer invloed dan dat je denkt!
Mijn Series 3 is over een maandje klaar en kan je dan hopelijk dan meer praktijk ervaring geven.
Groet: Roland.
Ik had met mijn Disco ook een totale onbalans bij wat hogere snelheden en nadat ik een kuil of over iets anders oneffen reed.
Het antwoord was de schokbrekers! Deze hebben meer invloed dan dat je denkt!
Mijn Series 3 is over een maandje klaar en kan je dan hopelijk dan meer praktijk ervaring geven.
Groet: Roland.
Re: Met 40Km over drempel uit balans: zware trilling
Dank voor het mee denken, maar eerst had ik er geen last van. (mooie omschrijving van steen in water gooien en de kringen die ontstaan) Maar ik moet er van-af. Want de auto is na het rijden over een kuil (40km/pu) onbestuurbaar door de trillingen. De schokbrekers gaan morgen vervangen worden. Groet Rover33
Re: Met 40Km over drempel uit balans: zware trilling
Is mischiem de stand van de banden veranderd? iets met camber en toespoor?
geeft dat de LR niet fijn stuurt en extra slijtage aan de banden.
Zijn de stuurstangen ook los geweest?
Bij het maken van een bocht ging bij mij het stuur klappen (heen een weer
en kon het met 2 handen haast niet stil houden.LR voor op de krik gezet en beide wielen van de grond. Bleek dat het hulp stuurhuis (in de chassis balk) los zat
, de 4 boutjes waren los getrild???
Alles weer goed vastgezet nu weer oke.
succes
groetjes sandrie
geeft dat de LR niet fijn stuurt en extra slijtage aan de banden.
Zijn de stuurstangen ook los geweest?
Bij het maken van een bocht ging bij mij het stuur klappen (heen een weer
en kon het met 2 handen haast niet stil houden.LR voor op de krik gezet en beide wielen van de grond. Bleek dat het hulp stuurhuis (in de chassis balk) los zat
, de 4 boutjes waren los getrild???
Alles weer goed vastgezet nu weer oke.
succes
groetjes sandrie
Re: Met 40Km over drempel uit balans: zware trilling
Kan dit niet vaak genoeg zeggen... 
Stel die fussee's nu eens goed af, staan duidelijk te los!!!
Nieuwe veren zijn zijdelings wat stijver en dus minder vergevings gezind als je oude, maar dat is niet de oorzaak.
Stuurdemper helpt, maar is symptoom bestrijding, doet niets aan de oorzaak en zal uiteindelijk de zaak alleen verbloemen tot je overal speling hebt gekregen.
Nieuwe schokbrekers is leuk en ben ik ook altijd voor, maar op een series vooras... Tja, dat veerpakket heeft van zichtzelf al veel demping, zelfs zonder schokbrekers zou je nog geen shimmy moeten hebben (parabolen of schroefveren hebben geen inwendige wrijving/demping, hier scheelt een set goede schokbrekers dus wel heel veel en ook de langere bladveren achter zijn hier iets gevoeliger voor).
Speling op kogels etc.... zorgt voor een heftigere en extremere reactie omdat stuurhuis ed. niet mee dempen (vgl stuurdemper), maar is niet de oorzaak van het begin van deze beweging.
Oorzaak is de fusee afstelling (evt. en/of heel foute banden, maar die heb je niet vervangen geloof ik)
Groet, Wilberth
die nog steeds niet snapt dat hele volkstammen landrover rijders liever eerst de hele wagen reviseren voor ze de fussee's afstellen, die dingen bijten niet hoor...paar shims eruit maakt een wereld van verschil. Succes.

Stel die fussee's nu eens goed af, staan duidelijk te los!!!
Nieuwe veren zijn zijdelings wat stijver en dus minder vergevings gezind als je oude, maar dat is niet de oorzaak.
Stuurdemper helpt, maar is symptoom bestrijding, doet niets aan de oorzaak en zal uiteindelijk de zaak alleen verbloemen tot je overal speling hebt gekregen.
Nieuwe schokbrekers is leuk en ben ik ook altijd voor, maar op een series vooras... Tja, dat veerpakket heeft van zichtzelf al veel demping, zelfs zonder schokbrekers zou je nog geen shimmy moeten hebben (parabolen of schroefveren hebben geen inwendige wrijving/demping, hier scheelt een set goede schokbrekers dus wel heel veel en ook de langere bladveren achter zijn hier iets gevoeliger voor).
Speling op kogels etc.... zorgt voor een heftigere en extremere reactie omdat stuurhuis ed. niet mee dempen (vgl stuurdemper), maar is niet de oorzaak van het begin van deze beweging.
Oorzaak is de fusee afstelling (evt. en/of heel foute banden, maar die heb je niet vervangen geloof ik)
Groet, Wilberth
die nog steeds niet snapt dat hele volkstammen landrover rijders liever eerst de hele wagen reviseren voor ze de fussee's afstellen, die dingen bijten niet hoor...paar shims eruit maakt een wereld van verschil. Succes.
Re: Met 40Km over drempel uit balans: zware trilling
Eindelijk de oplossing:
1- het stuurhuis, de 4 bouten waren los getrild.
2- op de nieuwe dikke bollen (fusee)zat speling
3- een stuurdemper geplaatst 70 euri kompleet met stang en motageplaat. Auto Rega
de auto stuurd zwaarder, maar de shimmy is er uit.
Eindelijk ik ben er af. Nu 4000 km cruisen in de bergen
Bedankt voor het mee denken.
1- het stuurhuis, de 4 bouten waren los getrild.
2- op de nieuwe dikke bollen (fusee)zat speling
3- een stuurdemper geplaatst 70 euri kompleet met stang en motageplaat. Auto Rega
de auto stuurd zwaarder, maar de shimmy is er uit.
Eindelijk ik ben er af. Nu 4000 km cruisen in de bergen

Bedankt voor het mee denken.