Pagina 1 van 1

Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 14:04
door Hendrik "Blue-Box" SIII
Goedendag allemaal.

Na een aantal weken lekker sleutelen is mijn Blue-Box bijna ontdaan van zijn achterstallig onderhoud en voorzien van de aanpassingen die ik had willen doen. Gister nog van mijn Tailklepje een swingaway rear spare wheel carrier gemaakt met behulp van scharniertjes van R.B. te B-R. en de nieuwe vering op de mogelijkheden bekeken.

Maar m´n remmetjes zijn nog niet top!!
Alles is los geweest incl. nieuwe leidingen, cilindertjes en hoofdremcilinder voorzien van nieuwe clubjes en nieuwe schoenen voor. Alleen ik krijg m´n pedaal nog niet goed op druk. Ik ben al eindeloos aan het ontluchten maar het schiet nog niet op.

Bij de eerste keer trappen heb ik niet genoeg druk om goed stevig te kunnen remmen aan de voorzijde (als ik echt goed doortrap blokkeert achter). Als ik snel een tweede keer trap begint voor goed mee te doen. Als ik het pedaal op druk hou loopt de druk niet weg????..

Mijn conclusie is dat bij de eerste keer trappen er teveel vloeistof verplaatst moet worden om druk op te kunnen bouwen. In mijn ogen kan dit drie oorzaken hebben: 1. remschoenen liggen niet goed ?aan? tegen de trommels (voor met twee stelschroeven afgesteld en achter meet één). 2. Toch nog lucht in het systeem. 3. Hoofdremcilinder sluit niet meteen de toevoer naar het potje af.

Zie ik nog wat over het hoofd?
Hoe kan ik oorzaak nr. 2. van nr. 3. onderscheiden?

Ik heb een 1979 SIII diesel met een voor/achter gescheiden remsysteem, achter met één cilinder per trommel en voor met twee (waarschijnlijk een as van een 109 of een latere 88). Voor zijn de twee cilindertjes doorgelust en de ontluchtingsnippel zit op de onderste.

De gouden tip die tot op de oplossing van deze ergernis leid wordt beloond met koffie en een gevulde koek.

Groet, Hendrik.

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 14:19
door Serious IIa
De nippel voor, op de bovenste cilinder monteren want lucht zal altijd opstijgen dus op deze wijze krijg je nooit alle lucht eruit!!!

Groet Bowy

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 14:26
door Serious IIa
Krijg ik nu eigenlijk koek en en koffie???

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 14:44
door Marc
Wat gebeurd er als je het rempedaal (heel) langzaam intrapt?
Kan je dan je rempedaal tot de bodemplaat intrappen?

Dat zou inhouden dat de remvloeistof langs de clubjes kan blijven stromen en is vermoedelijk de hoofremcyclinder zelf versleten.

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 15:06
door Hendrik "Blue-Box" SIII
Geprobeerd maar hij houd de druk die die heeft vast of je nu hard of zacht trapt.

Hoofdremcilinder zag er ook gaaf uit van binnen.........

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 15:13
door Hendrik "Blue-Box" SIII
Koffie al wel, de koek nog niet..........

Natuurlijk zal lucht altijd naar boven toe gaan maar de leidinkjes zijn zo dun dat dit in dit geval niet uitmaakt. Het grootste probleem is om de lucht uit het cilindertje te krijgen omdat de leiding aansluitingen in het midden zitten en niet op het hoogste punt. Zodra een luchtbelletje in de leiding zit zal deze als een speer uitgespuugd worden, of de leiding nu naar boven of naar beneden loopt........

Wie weet win je de koek met een volgende tip.

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 15:23
door Serious IIa
Hoi Hendrik, Zit je ontluchtingsnippel dan wel op het bovenste cilindertje? of begrijp ik het nu verkeerd?

Mijn methode werkt uitstekend zelfs in je eentje!!, een easybleed (deze pompt tot een druk van 2,4 bar olie in je systeem en houd hem op die druk, dus je hoeft ook niet te pompen of bij te vullen......) aansluiten op je remreservoir nippel open en wachten totdat je hele systeem is doorgespoeld en klaar is hendrik. moet je wel de juiste passing op je resoirvoir of je easybleed apparaat hebben........ (heb ik gemaakt door ander reservoir te monteren.

Groet Bowy

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 15:46
door Hendrik "Blue-Box" SIII
Nippel zit op de onderste, maar daar zit het probleem volgens mij niet in.
Als er lucht in de leiding zit komt dat wel mee maar de lucht moet eerst uit het cilindertje komen en dat wil nog niet vlotten.

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 16:01
door Fred
Hendrik,
ik denk toch aan lucht in de leiding (ervan uitgaand dat de remschoenen goed aansluiten op de trommel, dus ertegenaan en dan 1 tikje terug).
Ik had het probleem ook en heb van fietsband het deel met het ventiel afgeknipt.
Een kant omslaan en dichtbinden, half vullen met remolie, over opening vulpotje wurmen en vastzetten met touwtje. Beetje oppompen voor de druk.
Nu kan je als je een nippel opendraaid de olie een tijdje laten doorlopen, tot het hardnekkige luchtbelletje weg is, zonder steeds onder de auto uit te moeten.
Andere (vast overbodige) vraag : je zegt dat je rem blokkeerd.... de remschoenen zitten toch wel goed gemonteerd ! Dit effect treed nl ook op als de schoenen verkeerd om zitten (zie handboek)

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 16:22
door Serious IIa
Maar zo kan de lucht toch nooit uit de bovenste cilinder gehaald worden>???? toch>?

als de nippel beneden zit?

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 16:31
door Victor Rutten
Hoi Hendrik,

Mijn ambulance had een vergelijkbaar probleem, pas bij de tweede keer trappen op de rem werd het pedaal hard, in mijn geval lag het inderdaad aan de afstelling van de remschoenen.

Groeten en succes, Victor

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 17:09
door maarten 109

ik zit dus met het zelfe probleem van 2 keer moeten in trappen dus ik w8 ook op die goude Tip !!!???

groetjes maarten

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 17:41
door martin
hallo hendrik

ik heb het zelfde probleem gehad. Na heel lang zoeken kwam ik erachter, dat ik de veer die aan de remschoen zit (met aan beide kanten een haakje) die veer hoort aan de ene kant aan de remschoen en aan de andere kant aan de ankerplaat. Ik had de beide remschoenen met de veer verbonden en had exact de zelfde problemen, het leek of er lucht in zat maar het bleek dus dat ik de veer verkeerd had geplaatst.
Ik ga er niet vanuit dat je ook zo dom bent als ik was, maar het zou natuurlijk kunnen dat je per ongeluk de veer tussen beide remschoenen hebt gezet

martin

en succes

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 17:50
door martin
Serious IIa schreef:
>
> De nippel voor, op de bovenste cilinder monteren want lucht
> zal altijd opstijgen dus op deze wijze krijg je nooit alle
> lucht eruit!!!
>
> Groet Bowy

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 18:49
door Serious IIa
Dat klopt dat schreef ik!

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 20:01
door Disco
Hendrik neem even kontalt op met Aad Koene, Aad verspeelde op een of andere manier rem olie kwijt na zeer lang zoeken bleek er een lek in het membraam van de hoofdrem cylinder.
De details weet ik niet daar hebbie Aad voor nodig.


Groet Theo Kaufmann/Disco

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 22:54
door The_Dude
Hoi Martin,

Ben nu ook met me remmen bezig.
De veer(de lange) die onder de cilinder zit die komt aan de remschoen de andere kant van de veer komt aan de ankerplaat?
Die andere korte veer komt beneden aan beide schoenen toch?

Groet,
martijn
[landrover.mine.nu] nu met foto's van lagers en fusee.

Re: Rem druk problemen, wie denkt mee?

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 23:05
door Serious IIa
Klopt!!!


Wauw wat een hoop pakkingen! Hij wordt echt als nieuw!

Groet Bowy

Re: Rem druk problemen, probleem opgelost.

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 23:11
door Hendrik "Blue-Box" SIII
Iedereen bedankt voor alle reacties en ik ben vrolijk weer gaan ontluchten, met succes.....
Even voor allen die bang zijn voor een ontluchtingsnippel op de onderste cilinder, dit kan prima. Immers als de lucht in een hele dunne leiding zich weer naar boven kan verplaatsen zou het ons nooit lukken wat te ontluchten omdat de hoofdremcilinder met het bijbehorende potje bijna altijd het hoogste punt is. Je leidingen ontluchten is ook nooit het probleem maar het zit hem in de remcilinders. Als bij die dingen de nippel of de aansluiting voor door te lussen niet op het hoogste punt (van dat cilindertje) zit is het lastig de lucht eruit te krijgen.

Ik heb het wiel, de trommel, de schoenen, de veertjes en de buitenste cubjes weggehaald zodat het bovenste zuigertje een grotere slag kan maken dan normaal. De bovenste zuiger goed naar buiten laten komen zodat er veel vloeistof verplaatst kan worden en deze met je duim weer naar binnen drukken. Hierdoor komt het onderste zuigertje naar buiten. Hou de bovenste ingedrukt, draai de ontluchtingsnippel open en druk de onderste helemaal in.
Vloeistof met lucht verlaat mijn Blue-Box en de remmen voelen weer een stuk harder aan.
Morgen de andere kant......

Re: Rem druk problemen, probleem opgelost.

Geplaatst: ma 14 apr 2003, 23:39
door Dennis101
Het gemakkelijkste vond ik altijd om te ontluchten met de schoenen geheel teruggesteld (kleinste inhoud van het systeem), de ontluchtnippels in de onderste cylinders (verste punt van het systeem voor), en bij het vullen van een leeg systeem de hoofdrem cylinder iets naar achteren kantelen tegen ingesloten lucht bij de binnenste zuiger (daarna pas vast op de bekrachtiger monteren).
Nooit echt problemen gehad.

Dennis B.