hoe zit dat nu met die bladveren?!?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
wilberth

hoe zit dat nu met die bladveren?!?

Bericht door wilberth »

Sinds potige nieuwe veren heeft staat hij scheef.

Nu heb ik alles netjes gemonteerd, pas aaangehaald na de wagen bij lichte belading eens goed door elkaar geschud te hebben. Resultaat... scheef.

De originele voorveren bleken nog vrij goed dus maar eens van nieuwe bussen voorzien en terug gezet.... nog steeds scheef.

Nu dacht ik altijd dat de wat hogere veren aan de linker kant van de wagen moesten, voor mij de bijrijder kant, maar voor de meeste LR in NL de bestuurderskant.

Nu heb ik gisteren de achterveren links/rechts verwisseld, dus de hogere veer rechts (heb nu dus een hogere veer linksvoor en rechtsachter) en nu lijkt hij recht te staan...

Maaruh is dat toeval of niet en hoe hoort het eigenlijk gemonteerd te worden?

Groet, Wilberth
Serious IIa

Re: hoe zit dat nu met die bladveren?!?

Bericht door Serious IIa »

Het hoort zo gemonteerd , zodat ie recht staat...................

Die constructieve zaken van die engelsen zijn soms wat onnavolgbaar

Cheers Bowy die ontdekt heeft dat er 4 verschillende type slotcilindertjes bestaan voor een RRC achterklep en eigenlijk verwacht dat er nog een 5e type is ook (dan is er voor elke dag van de week 1 )
roadrocket

Bericht door roadrocket »

ha!

Zelf ook nieuwe veren eronder gezet (zoals je al meegekregen had); voor een zgan set, achter een nieuw set (nadat ik eerst een goed uitziend gebruikt set had gemonteerd en vervolgens ECHT scheef stond, ik vermoed dat dit een 109 set is en daarom niet lekker gaat op een 88, dus als je nog interesse in een setje met nieuwe bussen hebt......) .....

voor heb ik de hoge veer links (bestuurderskant) gemonteerd, achter heb ik ze gemonteerd zoals aangegeven volgens nummer. Oftewel; de engelsen geven aan welk nummer er waar moet, en dit draai je vervolgens weer om als je een linksgestuurd exemplaar hebt....handig....

na montage stond hij letterlijk waterpas, nu hangt hij iets naar links na wat gereden te hebben......normaal hangt hij iets over naar de passagierskant (in mijn geval dus rechts) om het gewicht van de bestuurder te compenseren. Ik zou natuurlijk nog eens kunnen proberen wat er gebeurt als ik de voorbladen omwissel, maar het is nu zo minimaal dat ik het maar zo laat zo vlak voor ons vertrek naar noorwegen, ik heb me al druk genoeg gemaakt de afgelopen weken op technisch vlak.....

robert(die wel zijn benzinetank onder de bijrijdersstoel volgooit om het hellen te compenseren...)
Pekinees

Bericht door Pekinees »

Ik had hetzelfde, nieuwe veren gemonteerd, er op gelet dat de linkse links en de rechtse rechts zaten. Resultaat: Scheef.
Daarna de veren verwisseld en toen stond hij netjes.
Nu was mijn SIIa origineel RHD, nu LHD.
Dus dacht ik dat, dat de reden zou kunnen zijn en je dus in zo'n geval rechtse veren links en linkse veren rechts moet monteren.
Hij staat nu goed dus laat ik het er bij.

Mvg
Rien
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Normaal gesproken wordt de hogere veer aan de bestuurderskant gemonteerd, echter blijkt dan dat de auto bijna altijd scheef staat.
Men zegt dat de gedachte is dat als de bestuurder achter het stuur gaat zitten dat e.e.a. weer recht gaat staan.
Normale bladveren hebben de nare eigenschap dat ze het eerste deel van de veerweg zo stijf als een plank zijn en pas bij verder inveren steeds soepeler worden.
De bestuurder moet al meer als 150kg wegen om de auto recht te krijgen en een volle tank aan de andere kant helpt daar niet bij.
Om de auto in de meeste gevallen recht te laten staan is het handiger om de zaak juist om te draaien, waardoor hij juist aan de linkerkant iets lager staat (ongeacht waar het stuur zit).
De meeste wegen lopen aan weerszijden wat af om de waterafvoer bij regenval te verbeteren, juist daarom is het prettiger om de linkerkant iets lager te hebben om hiermee het aflopen van het wegdek te compenseren.

Dennis B.
Martin (Jumbo Livingstone)

Bericht door Martin (Jumbo Livingstone) »

Het zwaartepunt van de versnellingsbak zit rechts van het midden, de voordif zit rechts, de achterdif zit rechts, het (hulp-)stuurhuis zit rechts, en de bestuurder ook. Daar zit dus een hogere veer.

Als "die gekke lui aan de vaste wal" de bestuurder liever links hebben, dan zetten de engelsen het stuur om. De vering wordt echter niet aangepast.

De hoge veer aan de bestuurderskant is dus alleen in Engeland.

martin www.40inafrika.nl
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De veren worden aangeduid met driver side en passenger side, het maakt dus wel degelijk uit of je een LHD of RHD Land Rover hebt.
Volgens fabrieksvoorschrift zou de hoger opgebogen veer aan de driver side moeten komen (wat dus niet altijd zo handig is).
De versnellingsbak heeft het zwaartepunt inderdaad iets rechts van het midden, alleen die paar kilo zorgt er echt niet voor dat de veren zichtbaar verder inveren.
De differentieels zitten in de assen en die behoren tot het onafgeveerde gewicht, de veren dragen de assen dus niet waardoor ook dit geen invloed heeft op het inveren.
Bij een LHD Land Rover zit het hulpstuurhuis (die absoluut niet zwaar is) aan de linkerkant, evenals het hoofdstuurhuis.

Dennis B.
Plaats reactie