nou nou.... er zijn meer onconstrukties, een lang verhaal.
Geplaatst: ma 26 jun 2006, 21:25
Komend weekend naar de Ardennen, heerlijk, even een paar daagjes eruit, knap je helemaal van op, niet waar??
dus, ik met bismarck in de weer... olie en oliefilter, goed te doen! makkelijk geplaatst, ding is hoog genoeg om rechtop zittend eronder te kunnen werken. versnellingsbakken, geweldig, olie eruit, nieuwe olie er weer in via een prachige vulopening boven op de bak met een handig klepje zodat je er bij kan... ideaaaal!!
motorkapje open, kleppendeksel eraf was het plan, boutjes los, tillen, vast... na dat ik ongeveer 300 slangen en buizen heb verwijderd de volgende poging, tillen, vast.... wel pothierengunter, cabine in, zit er een plaatje in het dashbord geschroeft, plaatje eruit, tillen, vast... chokebevestiging.... eraf, kortom, het heeft ongeveer een uurtje geduurt om het kleppendeksel te verwijderen.... toch geen slechte score voor een eerste keer... duh.. ok, janzzen in de stress natuurlijk, gezeur met zo'n kleppendeksel, vooruit, we halen de bougies eruit, kunnen meteen nieuwe in en het tornt de motor een stuk makkelijker rond, niet waar? zo gezegt.... niet zo maar gedaan... een of andere baviaan heeft die dingen zo allejekus vast gedraait.... niet te filmen, daarbij hebben die duitsers een grote motor in een heel klein hokkie gestopt... wat inhoud dat je je bougiesleutel niet recht op de bougies kan zetten... daarbij waren het nog militaire ook (alla nekaf, van die lange jetsers waar geen passende doppen voor te vinden zijn) uiteindelijk met een pijpsleutel en een meter pijp ( het subtielere werk om ze los te KUNNEN krijgen) de bougies tot overgave dwingen... het zweet stond me in de handen, kreeg al visioenen van kapotte kopdraad, dromen over het plaatsen van helicoils in deze onwaarschijnlijke kleine ruimte, en meer van dat soort dingen. Maar goed, uiteindelijk, een uurtje of 2 later, lagen er 6 bougies op tafel, de kopdraad nog heel, mijn handen kapot...
ik blij, we gaan kleppen stellen... mag ik altijd graag doen, heb ik zeer zeker geen hekel aan, voelermaatje bij de hand ff pielen, en jawel alle kleppen veel te krap, uitlaat moet 0.15 hebben maar 0.05 kreeg ik er niet tussen... oeps... nou, bij mercedes hebben ze bedacht dat het normale systeem van boutje en contra moertje niet goed genoeg was, dus hebben ze kogelgewrichtjes gebruikt waar de slepers op liggen en die dan weer de nokkenas volgen, door de boutjes van de kogeltjes te verstellen zet je de klepspeling goed, prachtig systeem! kan niet mislukken! sleutel 19 erop en even trekken om de speling te vergroten, trek.. niets.. trek..nog niets... ruk...noppes RUK.... nada... ik heb zo hard aan de sleutel staan trekken om dat kl*te boutje los te krijgen dat een auto van 3,2 ton in beweging kwam... staat ook nog in het zand en grind... na kontrole bleken dus alle boutjes zo vast te zitten... nul ,nul ruimte om te werken, alles muurvast, 1 sleutel heb ik al naar de gallemiesjes geholpen omdat hij over de bout heengleed, handen nog verder kapot... koffie... peuk... nadenken, voor ik met een kwaaie kop de hele cilinderkop verrot zaag... uiteindelijk heb ik de nokkenas uit gebouwd, slepers eraf, en toen heel voorzichtig met een passende dopsleutel eerst maar eens de stelbouten los, danwel gangbaar gemaakt... uiteraard kwamen mijn visioenen (oh shit, dit is zelfborgende draad, daar zijn geen heli's voor...) in heftige mate weer terug... om een toch al lang verhaal niet helemaal uit de klauwen te laten lopen, kleppenstellen bij unimog kost deze jongen slechts een hele dag... en dan geen werkdagje van een lullige 8 uurtjes, nee, ik ben van 's morgens negen tot 's avonds een uurtje of 8 bezig geweest... een land rover 6 cilinder deed ik binnen het uur, in en uitlaatkleppen....
WIL IEMAND MIJ EVEN KNUFFELEN????
en dan te bedenken dat ik HEEL even heb overwogen om de eerste beurt door de garage te laten doen... ik denk dat ik zondag maar een kaarsje ga branden voor de heilige christoffel die , zoals elke land rover eigenaar hoort te weten, beschermheilige van de reizigers is.
janzzen en Bismarck, die weer als een zonnetje loopt
dus, ik met bismarck in de weer... olie en oliefilter, goed te doen! makkelijk geplaatst, ding is hoog genoeg om rechtop zittend eronder te kunnen werken. versnellingsbakken, geweldig, olie eruit, nieuwe olie er weer in via een prachige vulopening boven op de bak met een handig klepje zodat je er bij kan... ideaaaal!!
motorkapje open, kleppendeksel eraf was het plan, boutjes los, tillen, vast... na dat ik ongeveer 300 slangen en buizen heb verwijderd de volgende poging, tillen, vast.... wel pothierengunter, cabine in, zit er een plaatje in het dashbord geschroeft, plaatje eruit, tillen, vast... chokebevestiging.... eraf, kortom, het heeft ongeveer een uurtje geduurt om het kleppendeksel te verwijderen.... toch geen slechte score voor een eerste keer... duh.. ok, janzzen in de stress natuurlijk, gezeur met zo'n kleppendeksel, vooruit, we halen de bougies eruit, kunnen meteen nieuwe in en het tornt de motor een stuk makkelijker rond, niet waar? zo gezegt.... niet zo maar gedaan... een of andere baviaan heeft die dingen zo allejekus vast gedraait.... niet te filmen, daarbij hebben die duitsers een grote motor in een heel klein hokkie gestopt... wat inhoud dat je je bougiesleutel niet recht op de bougies kan zetten... daarbij waren het nog militaire ook (alla nekaf, van die lange jetsers waar geen passende doppen voor te vinden zijn) uiteindelijk met een pijpsleutel en een meter pijp ( het subtielere werk om ze los te KUNNEN krijgen) de bougies tot overgave dwingen... het zweet stond me in de handen, kreeg al visioenen van kapotte kopdraad, dromen over het plaatsen van helicoils in deze onwaarschijnlijke kleine ruimte, en meer van dat soort dingen. Maar goed, uiteindelijk, een uurtje of 2 later, lagen er 6 bougies op tafel, de kopdraad nog heel, mijn handen kapot...
ik blij, we gaan kleppen stellen... mag ik altijd graag doen, heb ik zeer zeker geen hekel aan, voelermaatje bij de hand ff pielen, en jawel alle kleppen veel te krap, uitlaat moet 0.15 hebben maar 0.05 kreeg ik er niet tussen... oeps... nou, bij mercedes hebben ze bedacht dat het normale systeem van boutje en contra moertje niet goed genoeg was, dus hebben ze kogelgewrichtjes gebruikt waar de slepers op liggen en die dan weer de nokkenas volgen, door de boutjes van de kogeltjes te verstellen zet je de klepspeling goed, prachtig systeem! kan niet mislukken! sleutel 19 erop en even trekken om de speling te vergroten, trek.. niets.. trek..nog niets... ruk...noppes RUK.... nada... ik heb zo hard aan de sleutel staan trekken om dat kl*te boutje los te krijgen dat een auto van 3,2 ton in beweging kwam... staat ook nog in het zand en grind... na kontrole bleken dus alle boutjes zo vast te zitten... nul ,nul ruimte om te werken, alles muurvast, 1 sleutel heb ik al naar de gallemiesjes geholpen omdat hij over de bout heengleed, handen nog verder kapot... koffie... peuk... nadenken, voor ik met een kwaaie kop de hele cilinderkop verrot zaag... uiteindelijk heb ik de nokkenas uit gebouwd, slepers eraf, en toen heel voorzichtig met een passende dopsleutel eerst maar eens de stelbouten los, danwel gangbaar gemaakt... uiteraard kwamen mijn visioenen (oh shit, dit is zelfborgende draad, daar zijn geen heli's voor...) in heftige mate weer terug... om een toch al lang verhaal niet helemaal uit de klauwen te laten lopen, kleppenstellen bij unimog kost deze jongen slechts een hele dag... en dan geen werkdagje van een lullige 8 uurtjes, nee, ik ben van 's morgens negen tot 's avonds een uurtje of 8 bezig geweest... een land rover 6 cilinder deed ik binnen het uur, in en uitlaatkleppen....
WIL IEMAND MIJ EVEN KNUFFELEN????
en dan te bedenken dat ik HEEL even heb overwogen om de eerste beurt door de garage te laten doen... ik denk dat ik zondag maar een kaarsje ga branden voor de heilige christoffel die , zoals elke land rover eigenaar hoort te weten, beschermheilige van de reizigers is.
janzzen en Bismarck, die weer als een zonnetje loopt