300tdi timing
Geplaatst: vr 16 jun 2006, 12:54
Ik heb een leuke puzzel :
nieuw motorblok 300 tdi, 3/4 ---> kaal blok met carter, krukas, nokkenas, zuigers etc
oud blok 300 tdi, defecte krukas
heel oud blok gesloopt, nieuwe blok opgetuigd
Op het nieuwe blok zitten bij de nokkenas en aan het achtereinde van de kruk as twee zogenaamde "dowels" die dienen om een correcte plaatsing van tandwiel cq vliegwiel te waarborgen. Goed, alles geplaatst, motor op zijn plek gehesen.
Nu de distributiesnaar plaatsen......
zet de injectiepomp stil met de blokkeerpen.........................OK
zet de nokkenas via zijn tandwiel op het merkteken..............OK
blokkeer het vliegwiel met de blokkeerpin.............................OK
controleer nu de stand van de krukas door te bepalen of de spiebaan in lijn staat met het merkteken, oftewel op 12uur. Wie schetst mijn verbazing dat mijn spiebaan op 90 graden verder staat ???!!!!! Op 3 uur dus.........
Wat heb ik verkeerd gedaan ?
Van welke stand moet ik uitgaan ?
Wat me tijdens de montage van het vliegwiel opviel is dat er meerdere gleuven in zitten (smaller). Ik heb nu echter de blokkeerpin gebruikt die wordt voorgeschreven in de manuals........
Arthur
nieuw motorblok 300 tdi, 3/4 ---> kaal blok met carter, krukas, nokkenas, zuigers etc
oud blok 300 tdi, defecte krukas
heel oud blok gesloopt, nieuwe blok opgetuigd
Op het nieuwe blok zitten bij de nokkenas en aan het achtereinde van de kruk as twee zogenaamde "dowels" die dienen om een correcte plaatsing van tandwiel cq vliegwiel te waarborgen. Goed, alles geplaatst, motor op zijn plek gehesen.
Nu de distributiesnaar plaatsen......
zet de injectiepomp stil met de blokkeerpen.........................OK
zet de nokkenas via zijn tandwiel op het merkteken..............OK
blokkeer het vliegwiel met de blokkeerpin.............................OK
controleer nu de stand van de krukas door te bepalen of de spiebaan in lijn staat met het merkteken, oftewel op 12uur. Wie schetst mijn verbazing dat mijn spiebaan op 90 graden verder staat ???!!!!! Op 3 uur dus.........
Wat heb ik verkeerd gedaan ?
Van welke stand moet ik uitgaan ?
Wat me tijdens de montage van het vliegwiel opviel is dat er meerdere gleuven in zitten (smaller). Ik heb nu echter de blokkeerpin gebruikt die wordt voorgeschreven in de manuals........
Arthur