OT mechanische spanningsregelaar
Geplaatst: wo 14 jun 2006, 21:40
Ik heb een austin uit 1936. De ampmeter gaf aan dat er te weinig werd geladen. Ik dus eens gaan meten en er bleek geen spanningsregeling te zijn (spanning liep op tot 18 volt). De huidige zat denk ik helemaal fout aangesloten en bleek 6 volt te zijn. De auto is 12V met de plus aan massa.
De regelaar die ik nog heb liggen is 12V en zat bij Jorm. Het is een Jap (waarschijnlijk van de toyotamotor die er eerst in zat).
Er zitten 6 draden aan. De dynamo is een 12V gelijkstroom met 2 draden. De ene is Field de andere, neem ik aan,: negatieve spanning uit. De plus zal het huis wel zijn.
In de regelaar zitten twee grote electromagneet schakelaars welke elk ook nog een schakelaar bedienen aan de zijkant. De ene schakelaar staat open de ander dicht. Er zit ook nog een dikke weerstand in.
Ik kan nergens een schema vinden.
De regelaar die ik nog heb liggen is 12V en zat bij Jorm. Het is een Jap (waarschijnlijk van de toyotamotor die er eerst in zat).
Er zitten 6 draden aan. De dynamo is een 12V gelijkstroom met 2 draden. De ene is Field de andere, neem ik aan,: negatieve spanning uit. De plus zal het huis wel zijn.
In de regelaar zitten twee grote electromagneet schakelaars welke elk ook nog een schakelaar bedienen aan de zijkant. De ene schakelaar staat open de ander dicht. Er zit ook nog een dikke weerstand in.
Ik kan nergens een schema vinden.