Pagina 1 van 1

verbrandingskamers

Geplaatst: wo 07 jun 2006, 22:02
door Landterfanter (l.w.diesel)
Heb vanavond de kop van m'n te reviseren blok geschroefd.

Ik kwam erachter dat 3 van de 4 verbrandingskamers (ik geloof althans dat dat zo heet) los zitten, waarvan er twee de zuigers zelfs beschadigd hebben. Een veel voorkomend probleem meen ik me te herinneren.

Zo'n kop kan dan ook gelijk de schrootbak in ?

Groet Dirk.

Re: verbrandingskamers

Geplaatst: wo 07 jun 2006, 22:14
door Cees Spithoven
schrootbak ?

dat hangt er van af hoe erg de beschadigingen zijn anders kun je overwegen om er 2.5 verbrandingskamers er in te laten frezen.

Cees Spithoven

Re: verbrandingskamers

Geplaatst: wo 07 jun 2006, 22:21
door Landterfanter (l.w.diesel)
De beschadigingen zitten op de zuigers en die worden bij de revisie toch vervangen.
Ik dacht dat ik hier menigmaal gelezen had, dat als verbrandingskamers eenmaal los zitten, daar weinig meer aan te doen valt.

Een zoekopdracht met als titel verbrandingskamer bracht me echter niet veel verder.

En verbrandigskamers in frezen is helemaal nieuw voor me.

Groet Dirk.

Re: verbrandingskamers

Geplaatst: wo 07 jun 2006, 22:32
door arnoud series III109d
Als de nieuwe wervelkamers nog binnen de toleranties (dat gaat over de hoogte van kamers t.o.v het kopvlak) vallen, dan kun je ze gewoon monteren mi. Meestal moet je ze toch borgen (dmv van een pons oid) Voorwaarde is wel dat je kop geen scheuren, oververhittingssporen etc. kent.

groet, Arnoud

Re: verbrandingskamers

Geplaatst: wo 07 jun 2006, 22:52
door Cees Spithoven
ik heb het een keer laten doen, kreeg geen garantie van het revisie bedrijf omdat ze er niet achter konden staan.
motor is een 5000 km later gewisseld omdat een defecte verstuiver(pisser) op die betreffende cilinder de gehele bodem van de verbrandingskamer een stuk uit de zuiger en een stuk van de cilinderwand had weggeblazen(of ze er met een snijbrander op gezeten hadden)
de motor is ongeveer 100 km voor zijn einde tijdens het rijden erg gaan roken als ik toen gestop was had het me alleen een verstuiver gekost, nu het hele blok.

Cees Spithoven

Re: verbrandingskamers

Geplaatst: wo 07 jun 2006, 22:58
door arnoud series III109d
Ik zou (als de nieuwe wervelkamers ook tamelijk los in de zittingen liggen) ook het zekere voor het onzekere nemen. (je kunt ook nog een redelijk bruikbare kop zelf opknappen, onderdelenprijs moet je het niet om laten) Gezond verstand hier.

Succes, Arnoud

Re: verbrandingskamers

Geplaatst: wo 07 jun 2006, 23:24
door Landterfanter (l.w.diesel)
Ik heb net wel iets gevonden in het archief. Men noemde het daar hotspots en het was toch normaal dat die dingen los zitten. Alleen dan vraag ik me af hoe die afdrukken op m'n zuigers kunnen komen.. Er is zelfs bij één cilinder, een stukje koppakking helemaal verdwenen, in de vorm van een half maantje, precies op de plek van de wervelkamer, verbrandingskamer,hotspot of hoe ik die dingen ook moet noemen.

Het kan toch niet goed zijn dat die dingen los zitten, in die zin, dat ze zelfs de zuiger raken en beschadigen ?

Hoe kan ik dat met zekerheid voorkomen in de toekomst ?

Groet Dirk

Re: verbrandingskamers

Geplaatst: do 08 jun 2006, 00:59
door 110
Van:
[www.vislandrovers.nl]

2.25 ltr en 2.5 ltr dieselmotoren
Deze motoren met losse voorkamers vertonen de neiging dat de voorkamers in de cilinderkop los gaan zitten. Meestal komt dit pas voor nadat de kop op ondeskundige wijze is gevlakt. De loszittende voorkamers zullen zich na verloop van tijd door de op- en neergaande beweging door de koppakking heenwerken, het blok onherstelbaar beschadigen en het montage gat in de cilinderkop uitlubberen. De kop is in de regel, tegen relatief hoge kosten te herstellen, door overmaats voorkamers te monteren in een naar de gewenste maat opnieuw gekotterde cilinderkop. Indien dit niet meer mogelijk is zullen er in de cilinderkop staliet ringen moeten worden geperst die weer op maat kunnen worden gemaakt voor de standaard voorkamers. Laat, om dit soort problemen te voorkomen, de cilinderkop daarom uitsluitend vlakken volgens de voorgeschreven methode door een vakbekwaam bedrijf en laat, ondanks de tegenstrijdige berichten hieromtrent, de voorkamers altijd 0,06 mm uitsteken buiten het kopoppervlak.



Succes

Re: verbrandingskamers

Geplaatst: do 08 jun 2006, 11:31
door wilberth
Dat bedoel, en als je nu behalve dat halve maantje in je koppakking geen grote afdruk in je BLOK hebt heb je dus gewoon heel veel geluk gehad.

Kop netjes (laten) reviseren, of evt. een gebruikte nemen en raggen met die bak. Overingens ook gewoon een goede koppakking monteren. Ben er van overtuigd dat het losslaan van de hotspot alleen te voorkomen is door ze uit te laten steken tegen een goede koppakking om een langdurige klemming te garanderen.

succes, Groet, Wilberth
die een hele goede 5 bearing had met 3 mm diepe afdrukken in het blok, door die ^%$^*^* hotspots en een waarschijnlijk ondeskundige koprevisie.