Pagina 1 van 1

wat voor olie

Geplaatst: wo 07 jun 2006, 20:09
door willem
hallo prikkers ik had een vraagje
wat voor olie moet er in het koppelingsreservoir
gr.willem 109D

Re: wat voor olie

Geplaatst: wo 07 jun 2006, 20:21
door Jan Schober
remvloeistof dot 4

Re: wat voor olie

Geplaatst: wo 07 jun 2006, 21:53
door Vinny-D
Eigenlijk Dot 3

Re: wat voor olie

Geplaatst: wo 07 jun 2006, 22:16
door willem
wat is het nou 3 of 4 of maakt het niet uit

Re: wat voor olie

Geplaatst: wo 07 jun 2006, 22:24
door Stumpertje S III 2,25 D
volgens de oorspronkelijke handleidingen DOT 3, maar zowat alle reguliere landrovergaragisten en hobbyisten gebruiken DOT 4.
schijnbaar is DOT 4 wat aggressiever op bronzen componenten, en schijnbaar zijn de huismerkonderdelen wat gevoeliger dan de fabrieksmerken als Gerling en zo.
Ik ben zelf inmiddels over naar DOT 4 zonder problemen (1 week inmiddels)

Marco

Re: wat voor olie

Geplaatst: wo 07 jun 2006, 22:38
door Frans Bonnes
Maakt niet uit 3 of 4, maar GEEN dot 5.

FB

Re: wat voor olie

Geplaatst: wo 07 jun 2006, 23:32
door polar bear
dot 3 haal je gewoon bij de Brezan, het is dezelfde als in je remreservoir.
En noem deze vloeistof dus nooit meer olie! ;-)

Re: wat voor olie

Geplaatst: do 08 jun 2006, 01:53
door Jan Schober
DOT 3 neemt sneller water op, en dient dus regelmatig ververst te worden. bij dot 4 is dit geen probleem meer.

Re: wat voor olie

Geplaatst: do 08 jun 2006, 02:29
door Frans Bonnes
Jan, voor je nog meer dingen gaat vertellen die niet helemaal kloppen ;-)
Lees dit eens.

Frans Bonnes

<i>Brake fluid - clutch fluid.
The choice between DOT3 / DOT4 / DOT5
What brake / clutch fluid should you use in your Land Rover?
Technical specification:

DOT3 Glycol based boiling point: 205°C

DOT4 Glycol based boiling point: 230°C

DOT5 Silicone based boiling point: 260°C

All glycol based brake fluid can be mixed with other glycol based brake fluid. You can use DOT3 and mix it with DOT4. DOT3 will do in all vehicles with only drum brakes. DOT4 should be used in all vehicles with disc brakes or a drum / disc brake system.
That means for your Land Rover you are safe to use DOT4 in all models. DOT3 and DOT4 can be used in all SERIES Land Rovers.

Why DOT5?
DOT5 is something completely different then all previous kinds off brake fluids. It was developed by the US military. All glycol based brake fluids absorb water. Whether you use it or not. DOT3 and DOT4 absorb water. Never use a container that has been opened for some time. Renew all brake and clutch fluid after every 2 years. If water is absorbed in your brake system it will start to corrode your brake pipes. Your brake pipes will start to swell. Mostly it will not be visible from the outside. If you have problems with letting the air off the brakes, change all pipes and start renewing the brake fluid every 2 years.

DOT5 was developed in the search for a brake fluid that would not absorb water. Because DOT5 does not absorb water there is no use to renew it. It will have the same life time expectancy as the vehicle it uses. Therefore it is more environmentally friendly then glycol based brake fluids.

Be careful not to mix the 2 different kinds. When "upgrading" to DOT5 brake fluid you should pay attention to some important point. First off all make sureALL rubber components you use in your brake system are DOT5 ready. Older rubber parts will be eaten away by DOT5. Secondly flush your brake system thoroughly. Better renew all parts.</i>

Re: wat voor olie

Geplaatst: do 08 jun 2006, 02:43
door Gert
Binnenkort ga ik alle olien in mijn Ambulance vervangen/vullen. Aangezien de remvloeistof voor veel meer dingen word toegepast vroeg ik me af hóeveel liter ik ongeveer nodig heb ??
Als ik de tekst lees absorbeert DOT4 vloeistof ook water, dus eigenlijk is er weinig verschil ?

Groeten,

Gert

Re: wat voor olie

Geplaatst: do 08 jun 2006, 02:53
door Gert
Bedankt Frans voor deze nachtelijke reactie.
Een dezer dagen zal ik mijn olieverlanglijstje hier eens ter controle aanbieden :-)

Groeten,

Gert

Re: wat voor olie

Geplaatst: do 08 jun 2006, 02:54
door Frans Bonnes
Als het ontluchten goed gaat heb je aan 1 liter genoeg.
Remvloeistof wordt alleen gebruikt voor de remmen en de koppeling.

En het grote verschil tussen dot 3 en 4 is het kookpunt.

Frans Bonnes

Re: wat voor olie

Geplaatst: do 08 jun 2006, 03:04
door Dennis101
In het geval van Gert gaat het om een auto die al vrij lang heeft stilgestaan, in dat geval zou ik meer als 1 liter kopen om het hele systeem te verversen en vooral goed door te spoelen.
Het verschil in kookpunt tussen DOT 3 en DOT 4 komt door de verschillende dopes die gebruikt zijn. De dopes in DOT 4 zijn wat agressiever als die van DOT 3, bij originele Lucas Girling cilinders geeft dat geen problemen en kan er rustig DOT 4 gebruikt worden. Als het fabrikaat van alle slangen en cilinders onbekend is kun je beter kiezen voor DOT 3 omdat is gebleken dat de "goedkopere" componenten soms niet bestand zijn tegen de dopes die in DOT 4 gebruikt worden.

Dennis B.

Re: wat voor olie

Geplaatst: do 08 jun 2006, 03:17
door Gert
Ik denk zelf aan 3 of 4 liter. Het bederft niet (als je het goed afsluit tegen vocht) en je gebruikt het altijd wel weer een keer.
Bedankt voor je advies, ik ga voor DOT3 denk ik. Als de eigenschappen niet minder zijn, zie ik niet in waarom ik deze niet zou gebruiken.

Groeten,

Gert