Pagina 1 van 1

aandrijving stage one

Geplaatst: di 08 apr 2003, 20:09
door Koen
Hoi,

ik ben erg onder de indruk van de werking van dit pikbord. Nu ff proberen of iemand mij kan helpen.

Ik heb een probleempje met de aandrijving van mijn stage one (SIII V8).
Als ik verander van optrekken naar afremmen, of andersom, krijgt mijn tussenbak een optater en soms schiet hij uit de hoge gearing. Het probleem is gedurende een jaar in frequentie en hevigheid toegenomen, maar nu moet ik de hendel elke keer weer in de hoge gearing terugzetten.
Een pessimist uit de buurt zei dat ik de hele trein maar moest vervangen, maar ik denk meer dat het een probleem met de schakelende as uit mijn tussenbak.
Ik weet nu niet goed wat ik eraan kan doen.

Zijn er andere mensen die dit probleem herkennen? Wat hebben jullie eraan gedaan, of zou je eraan doen?

groeten

koen

Re: aandrijving stage one

Geplaatst: wo 09 apr 2003, 00:38
door Aad Koene
Koen,

het uit de versnelling schieten bij Series Land Rover`s is meestal te wijten aan versleten synchromessringen (2x woordwaarde).
Het uit de hoge gearing springen lijkt op een versleten borging.
Dennis Berretti heeft veel informatie over versnellingsbakken, wellicht reageert hij nog.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: aandrijving stage one

Geplaatst: wo 09 apr 2003, 02:11
door Dennis101
Daar is hij dan.

De stage one heeft net als de oudere RR's en de 101 een LT 95 bak.
Deze versnellingsbak met tussenbak is voor de permanente 4wd voorzien van een derde (midden) diff met vacuumbediende sper.
Ik denk dat te twee problemen die jij ondervind voornamelijk te maken hebben met slijtage. Het klappen duidt op (te grote) speling op de diverse onderdelen.
Probeer in eerste instantie om de speling te lokaliseren, het is best mogelijk dat er een kruisstukje of een schuifstuk van een cardanas versleten is .
Als hier niets bijzonders te vinden is ligt het probleem vermoedelijk in de versnellingsbak, watop termijn waarschijnlijk een revisie betekent.
Het uit de hoge gearing schieten is een ander probleem, hoewel in de hand gewerkt door het eerste probleem .
Voel eerst of bij het schakelen van hoog naar laag of je de schakelstanden duidelijk voelt, als dit niet zo is kunnen de veren van de vergrendeling te slap zijn, nieuwe veren monteren is dan de remedie
Na het demonteren van het inspectie luik boven op de tussenbak kun je de tandwielen zien, kijk of de vertanding net voor en achter de schakelvorken nog onbeschadigd zijn, het gaat hier om de rechte vertanding (slecht enkele milimeters lang) van de schakelgroep, en de tandwielen aan beide kanten hiervan, dus niet de schuine vertanding van de tandwielen zelf.
Als deze kleine tandjes iets teveel uitgeslagen zijn, of de tandwielen hebben axiaal teveel ruimte, heeft dit het uit de hoge of lage gearing springen tot gevolg. Feitelijk hetzelfde wat te zien is bij de 1/2 schakelgroepen van de S3 4/6 cylinder versnellingsbakken.
Helaas kan ik de komende dagen door drukke werkzaamheden niet snel reageren.
Stuur mij anders een mailtje als je verder nog vragen hebt.

Dennis B.