Pagina 1 van 1

remmenprobleem

Geplaatst: ma 05 jun 2006, 22:55
door Stumpertje S III 2,25 D
Ik heb vandaag een dappere poging gewaagd de remmen voor te ontluchten, nadat ik nieuwe remcylinders heb gemonteerd. Leek heel aardig te gaan: remtrommels schoon gemaakt, spanbanden om de remschoenen, bovenste cylinder maximaal ingedrukt houden, slangetje met potje remvloeistof onder de nippel, dochter op het rempedaal gezet en nippel los. Er ontsnappen heel wat luchtbellen en als ze echt weg lijken stop ik. Zo doe ik alle twee de voorwielen, maar toch:
bij eerste keer remmen kan ik het pedaal (te) ver induwen, snel loslaten en een 2e keer remmen levert een keihard pedaal op.
Wat me opvalt is als je de eerste keer remt er op het laatst je borrelend geluid hoor in het remvloestofreservoir. Dat zit en blijft nu overigens mooi vol.
Ik heb aan de achterremmen niets gedaan. Een remtest leert me dat ik achter als eerste een blokkering krijg. Na tweede keer trappen prima remkracht overigens
Iemand een idee wat hier aan de hand is??

Groeten
Marco

Re: remmenprobleem

Geplaatst: ma 05 jun 2006, 23:09
door Dennis101
Ik denk dat de voorremschoenen te ver van de trommels staan, even stellen dus.
Als je de volgende keer een stukje huishoudfolie tussen de dop en het reservoir doet dan blijft er remvloeistof staan tot de bovenste remcilinders. Het ontluchten gaat dan nog sneller en gemakkelijker.

Dennis B.

Re: remmenprobleem

Geplaatst: ma 05 jun 2006, 23:40
door Frans Mien Mesjien
Toch nog steeds lucht in de leiding. Blijven ontluchten dus, vlioeistof opvangen en weer terug in het potje.

Re: remmenprobleem

Geplaatst: ma 05 jun 2006, 23:50
door Dennis101
De vloeistof die je opvangt bij het ontluchten mag NOOIT meer terug in het potje, het is bijna onvermijdelijk dat je dan vuil in het systeem brengt.

Dennis B.

Re: remmenprobleem

Geplaatst: ma 05 jun 2006, 23:55
door Stumpertje S III 2,25 D
Dank je Dennis & Frans.

ik dacht dat de schoenen goed gesteld waren:1 tik terug na aanlopen, maar kan ze best eens even een tikje strakker zetten.

Met folie bedoel je het reservoir luchtdicht maken aan de bovenkant? Nu te laat inderdaad, maar wel een handige tip voor de volgende keer.

Enig idee hoe vaak moet je pompen, is dat enkele keren of tientallen keren? en moet dat snel achter elkaar of juist rustig??

Marco

Re: remmenprobleem

Geplaatst: di 06 jun 2006, 00:49
door Dennis101
Marco,

Je hebt de remmen in principe goed gesteld, maar na een paar keer remmen blijkt het nogal eens nodig om ze nogmaals te stellen omdat de schoenen dan pas op de goede plaats zitten t.o.v. de trommel en cilinders.

Nieuwe remcilinders hebben vaak ook de eigenschap dat ze na het remmen iets verder terugtrekken als de schoenen waardoor de pedaalslag de eerste tijd langer is als normaal. Door meermalen achtereenvolgens het pedaal stevig in te drukken en snel los te laten komen de cilinders uiteindelijk in positie en voelt alles weer normaal aan. Dit verschijnsel heb je overigens ook met nieuwe koppelingscilinder waarbij de koppeling vaak pas na een of twee ritten weer aanvoelt als normaal (aangrijppunt komt weer iets hoger).
De meesten blijven ontluchten tot ze een ons wegen, maar er zit dus helemaal geen lucht meer in. "Opeens" werkt alles dan weer goed, maar dat is slechts het moment dat de zuiger(s) niet meer (te) ver terugtrekken.
Door de schoenen heel licht slepend af te stellen en na een kort ritje met veel remmen weer goed te stellen kun je het proces nog verder versnellen.

Met de folie bedoel ik inderdaad het reservoir luchtdicht maken, er loop dan wel wat uit, maar dat stopt op het gegeven moment.

Ik gebruik zelf altijd een Ezi-bleed set (luchtdruk op het reservoir) dus pompen is voor mij niet nodig en omdat ik normaal gesproken alleen werk ook niet anders mogelijk.
Het voordeel van zo'n set (of een vacuumset) is dat je alleen kan werken en ook het systeem eenvoudig kan verversen/spoelen. Telkens als er een (rem) cilinder gewisselt moet worden spoel ik het hele systeem door.
Omdat je met zo'n set met lage drukken werkt kun je veel vloeistof doorspoelen, waardoor de eventuele luchtbellen in dode hoeken in de cilinders vanzelf meegespoeld worden zonder de kans dat de remveiligheidsschakelaar aanspreekt. Spanbanden of cilinders dichtdrukken is daardoor niet nodig, schoenen terugstellen is genoeg.

Dennis B.

Re: remmenprobleem

Geplaatst: di 06 jun 2006, 02:07
door Frans Mien Mesjien
Als het schoon is, anders niet inderdaad.

Re: remmenprobleem

Geplaatst: di 06 jun 2006, 02:10
door Frans Mien Mesjien
Het is misschien ook handig om een oud ruitensproeierpompje aan te sluiten op de ontluchingsnippels en zo de vloeistof door te pompen. Pompje aansluiten op een accu van een boormachine.