Pagina 1 van 1

Volvo V70

Geplaatst: ma 07 apr 2003, 13:04
door Jan Moesman
Hé dieselsnuivers, kan iemand mij ff helpen

Collega van mij heeft een V70 met tst 280.000kms
Is vaak naar de garage geweest vanwege startproblemen als de auto koud is, na de nacht.
Overdag na gebruik hoef je de sleutel alleen maar aan te raken.

Als (?) de auto na vijf of zes keer start sta je in een enorme zwarte rookpluim.

Ideetjes??

Groet, Jan

Re: Volvo V70

Geplaatst: ma 07 apr 2003, 13:09
door Jacco SIII LW
Het kan zijn dat de accu na een koude nacht niet voldoende kracht heeft om de startmotor rond te krijgen.
Het kan ook zijn dat de startmotor bij een koude start een enorm hoge stroom trekt, veroorzaakt door slijtage, maar bij een warme omgeving zich normaal gedraagt. Voor een garage bijna niet na te meten omdat je daar meestal met een warme motor komt.

Jacco

<snif><snif>(reeds bijna eeen halve rol wc papier als zakdoek verbruikt)

Re: Volvo V70

Geplaatst: ma 07 apr 2003, 13:10
door Serious IIa
probeer het prikbord op

volvo.startpagina.nl

eens hier zijn een aantal experts aanwezig (net als hier trouwens) Mijn vragen zijn tot heden beantwoord aldaar.

Groet Bowy

Re: Volvo V70

Geplaatst: ma 07 apr 2003, 13:24
door Jan Moesman
Nou draait ie wel rond, maar kan de accu te weinig stroom geven voor de gloeidraden ofzo? Kan het daar ook mee te maken hebben?
Accu is vier jaar oud, zal ff een nieuwe halen dan maar?

Groet, Jan

Re: Volvo V70

Geplaatst: ma 07 apr 2003, 13:33
door Jacco SIII LW
Kan heel goed, voor je een nieuwe accu aanschaft zou ik eerst deze laten doormeten. Dat kan bij ieder garage bedrijf wel

Re: Volvo V70

Geplaatst: ma 07 apr 2003, 16:29
door Hugo
Het kan ook zijn dat de motor een beetje lage compressie heeft (slijtage) en dat komt er vooral bij koud weer uit. Het voorgloeien gaat normaal maar als de startmotor de motor rondslingerd heeft deze te weinig compressie om tot ontbranding te komen (lage compressie => lage druk => lage temperatuur). Als de motor dan uiteindelijk aanslaat dan zal de onverbrande diesel alsnog verbranden en krijg je een (grote) zwarte rookwolk.Je zou kunnen kijken of de motor bij stationair draaien overdruk (druk in het carter) heeft, dit kun je controleren door de oliedop eraf te halen en met je hand te voelen of de motor uit de opening 'blaast'. Is dit het geval dan zit het probleem in slijtage van de compressieveren van de motor. Het is alleen heel moeilijk om op deze manier aan te geven hoeveel overdruk nou teveel is. Je zou kunnen beginnen met een compressie meting.

Er is ook nog een andere mogelijkheid en dat is dat de gloeispiralen niet 100% meer zijn. Die moeten er voor de compressiemeting toch uit dus dan kun je ze meteen (laten) inspecteren/reinigen/reviseren/vervangen.

Mvrgr, Hugo

Re: Volvo V70

Geplaatst: wo 09 apr 2003, 02:35
door Disco
Hey jan ik tip op niet of slecht werkende gloeibougies(als het een dieseltje is).
Kenmerken koude strart zeer slecht moet meerdere malen starten(veel onverbrande diesel inde cilinder dus veel rook).
Als de motor eenmaal draaid blijf hij draaien, neerzetten wachten en tik lopen.
veelal last in de koude ochtend.
kunnen vervangen worden als een normale bougie, garage kan ze ook op werkzaamheid testen.
Groet Theo Kaufmann/Disco(maybey)