Pagina 1 van 1
Nogmaals oliedruk lightweight
Geplaatst: wo 24 mei 2006, 23:25
door Landterfanter (l.w.diesel)
Heb dus een civiel blok uitgerust met een oliekoeler in een lightweight.
gevolg: na het starten gaat oliedruklampje niet uit.
motor meteen uitgezet
op advies van Dennis 101 de militaire bout achter de veer in de oliepomp
gemonteerd.
Gevolg: oliedruklampje blijft nog branden.
andere oliedrukschakelaar gemonteerd
Gevolg: Lampje gaat uit na een keer gas geven, maar wil weer branden bij stationair toerental
nog eens gekeken en geprobeerd, en lampje bleef uit. (misschien nog lucht in de koeler ?)
Na een tijdje stationair draaien is lampje weer aan, een keer gas geven en het is weer uit.
daarna motor uitgezet en lampje blijft uit met contact aan.
Wat is hier in vredes naam aan de hand ?
Hoe kan ik controleren of de oliedruk in orde is ?
Is er verschil in militaire en civiele oliedrukschakelaars ?
Groet Dirk
Re: Nogmaals oliedruk lightweight
Geplaatst: wo 24 mei 2006, 23:32
door henri
je zou zeggen dat de olie pomp slijtage begint te tonen, zodat hij te weinig druk leverd bij laag toerental
Re: Nogmaals oliedruk lightweight
Geplaatst: wo 24 mei 2006, 23:58
door Dennis101
Voor zover ik weet zijn de oliedrukschakelaars hetzelfde, eigelijk ook wel logisch want de minimale oliedruk die de motor zelf nodig heeft blijft hetzelfde.
Er zijn diverse oorzaken mogelijk, w.o. :
Slecht werkende oliepomp
Versleten motorlagers
Drukregelklep van de oliekoeler blijft openstaan.
De oliekoeler stort de olie weer in het carter, dus lucht in de oliekoeler zou geen gevolgen mogen hebben.
De oliedruk zou je kunnen meten met een geschikte manometer die op dezelfde plaats (of in plaats van) de oliedrukschakelaar meet.
Dennis B.
Re: Nogmaals oliedruk lightweight
Geplaatst: do 25 mei 2006, 00:45
door Landterfanter (l.w.diesel)
Maar wat kan dan de oorzaak zijn dat het lampje uit blijft nadat de motor is afgezet ?
gr. Dirk
Re: Nogmaals oliedruk lightweight
Geplaatst: do 25 mei 2006, 01:40
door Dennis101
Ik had daar even overheen gelezen, Dirk.
Het is natuurlijk best mogelijk dat de tweede oliedrukschakelaar echt niet goed meer is, maar contoleer ook eens of de bedrading van de oliedrukschakelaar nergens tegen massa aanzit en/of gebroken is, desnoods door buiten alles om een lampje aan de ene kant op de + 24 volt te zetten en de andere kant aan de oliedrukschakelaar met een nieuw stuk draad. Ik heb zoiets dergelijks wel eens gehad met een 101 en toen bleek dat de draad vanaf de oliedrukschakelaar bekneld had gezeten en bijna helemaal gebroken te zijn en op de breuk af en toe tegen massa aan kwam. Het leek wel een flipperkast.
Omdat je de motor gewisseld hebt is dat niet ondenkbaar.
Dennis B.
Re: Nogmaals oliedruk lightweight
Geplaatst: do 25 mei 2006, 13:10
door Landterfanter (l.w.diesel)
Die draadjes zal ik zeker even checken.
Komt het ook wel eens voor, of is het denkbaar dat er een verstopping in het oliecircuit zit. En hoe zou je zoiets evt. controleren ?
Groet Dirk.
Re: Nogmaals oliedruk lightweight
Geplaatst: do 25 mei 2006, 13:55
door Dennis101
Bij een verstopping zou je overal een dikke brei in plaats van olie tegenkomen, maar aangezien je het distributiedeksel al open hebt gehad zal dat niet van toepassing zijn.
Een verstopping ergens in het motorblok zou er ook niet voor zorgen dat het lampje gaat branden.
Dennis B.