Zwarte rook, geen vermogen deel 3
Geplaatst: ma 22 mei 2006, 13:02
Beste prikkers,
Ik worstel al 3 weken met het probleem van de zwarte rook en geen vermogen.
Zie <a href="[www.prikpagina.nl]; Zwarte rook, geen vermogen deel 1</a>
en <a href="[www.prikpagina.nl]; Zwarte rook, geen vermogen deel 2</a>
Inmiddels is de oplossing gevonden. Voor iedereen die mee heeft gedacht of anders geinteresseerd is, hier het verhaal.
Nadat ik er zelf niet meer uit kwam heb ik de deskundige hulp ingeroepen van het revisie bedrijf waar de motor eerder is gereviseerd. Ze zijn begonnen met een kleplektest en een compressie test, beiden waren goed.
Ze vonden net als ik en enkele prikkers dat het probleem erg veel leek op een timingprobleem van de dieselpomp. Echter volgens de merktekens klopte alles. Ik heb toen de auto weer mee naar huis gekregen met de opdracht om de merktekens te controleren. Hiertoe heb ik 2 dingen gedaan:
-Ten eerste het bovenste dode punt van zuiger 1 bepaald en dit gecontroleerd met het merkteken op het vliegwiel, dit klopte gelukkig exact, ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht.
- Ten tweede hebben ze iets aan mijn dieselpomp gedaan zodat ik inwendig in de dieselpomp kan zien (door aan de zijkant het verzegelde klepje eraf te schroeven) wanneer de inspuiting voor cilinder 1 begint. Dit moet nl overeen komen met de 13 graden merkteken op het vliegwiel.
Als ik nu op basis van deze instelling de dieselpomp op het blok zette, dan staat de pomp dusdanig ver verdraaid dat ik niet eens meer de bouten erin kan draaien waarmee de pomp vastzit. Hier zit dus een probleem, dit bewijst in ieder geval dat de pomp helemaal uit timing staat als ik die volgens de instrukties in de manuals monteer.
Nadat ik dit heb geconstateerd heb ik een vriend te hulp geroepen die ook een 109 heeft om te vergelijken wat er dan nog fout kan zitten. Ik verdacht de tandwieloverbrenging van de nokkenas naar de dieselpomp omdat ik daar al een verticale speling van 7 mm had gemeten. Wat bleek: bij mij kon ik dat tandwiel er in zijn geheel aan de bovenkant uit tillen terwijl die in de ander 109 vast zat. Uiteindelijk bleek dat als je de oliepomp verwijderd, er daar een klein boutje zit waarmee het tandwiel wordt geborgd. Weg speling!
Dat borgboutje is bij mij dus losgelopen waardoor het tandwiel omhoog wordt gelepeld door het tandwiel op de nokkenas, waardoor de dieselpomp volledig uit timing loopt.
Dus na 3 weken sleutelen en piekeren, en een hele hoop euro's lichter, ben ik weer een gelukkig mens!
Alle prikkers die mee hebben gedacht: bedankt!!!
Groeten Art
Ik worstel al 3 weken met het probleem van de zwarte rook en geen vermogen.
Zie <a href="[www.prikpagina.nl]; Zwarte rook, geen vermogen deel 1</a>
en <a href="[www.prikpagina.nl]; Zwarte rook, geen vermogen deel 2</a>
Inmiddels is de oplossing gevonden. Voor iedereen die mee heeft gedacht of anders geinteresseerd is, hier het verhaal.
Nadat ik er zelf niet meer uit kwam heb ik de deskundige hulp ingeroepen van het revisie bedrijf waar de motor eerder is gereviseerd. Ze zijn begonnen met een kleplektest en een compressie test, beiden waren goed.
Ze vonden net als ik en enkele prikkers dat het probleem erg veel leek op een timingprobleem van de dieselpomp. Echter volgens de merktekens klopte alles. Ik heb toen de auto weer mee naar huis gekregen met de opdracht om de merktekens te controleren. Hiertoe heb ik 2 dingen gedaan:
-Ten eerste het bovenste dode punt van zuiger 1 bepaald en dit gecontroleerd met het merkteken op het vliegwiel, dit klopte gelukkig exact, ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht.
- Ten tweede hebben ze iets aan mijn dieselpomp gedaan zodat ik inwendig in de dieselpomp kan zien (door aan de zijkant het verzegelde klepje eraf te schroeven) wanneer de inspuiting voor cilinder 1 begint. Dit moet nl overeen komen met de 13 graden merkteken op het vliegwiel.
Als ik nu op basis van deze instelling de dieselpomp op het blok zette, dan staat de pomp dusdanig ver verdraaid dat ik niet eens meer de bouten erin kan draaien waarmee de pomp vastzit. Hier zit dus een probleem, dit bewijst in ieder geval dat de pomp helemaal uit timing staat als ik die volgens de instrukties in de manuals monteer.
Nadat ik dit heb geconstateerd heb ik een vriend te hulp geroepen die ook een 109 heeft om te vergelijken wat er dan nog fout kan zitten. Ik verdacht de tandwieloverbrenging van de nokkenas naar de dieselpomp omdat ik daar al een verticale speling van 7 mm had gemeten. Wat bleek: bij mij kon ik dat tandwiel er in zijn geheel aan de bovenkant uit tillen terwijl die in de ander 109 vast zat. Uiteindelijk bleek dat als je de oliepomp verwijderd, er daar een klein boutje zit waarmee het tandwiel wordt geborgd. Weg speling!
Dat borgboutje is bij mij dus losgelopen waardoor het tandwiel omhoog wordt gelepeld door het tandwiel op de nokkenas, waardoor de dieselpomp volledig uit timing loopt.
Dus na 3 weken sleutelen en piekeren, en een hele hoop euro's lichter, ben ik weer een gelukkig mens!
Alle prikkers die mee hebben gedacht: bedankt!!!
Groeten Art