Pagina 1 van 1
Remveiligheidsschakelaar
Geplaatst: vr 19 mei 2006, 21:56
door Phillip
Hallo,
Ik ben momenteel bezig met de remmen van de ambulance: apk-werk. Alles is/wordt vervangen, trommels, remcylinders, blokken en remslangen. Nu kom ik alleen in de miltaire handleiding (op pag. 3-16-6) de remveiligheidsschakelaar tegen. Weet iemand welke functie deze precies heeft en het lijkt erop dat er ook nog iets mee mis kan gaan tijdens het ontluchten. Kun je ook testen of deze goed werkt? Bij mij werkt het lampje niet.
groet Phillip
series III Ambulance, diesel
series III 109, diesel
Re: Remveiligheidsschakelaar
Geplaatst: vr 19 mei 2006, 23:24
door RinusBeest
Phillip,
De remveiligheidsschakelaar bij een militaire LR geeft aan, als deze gaat branden, dat er iets mis is met de remmen, het zij vacuum,druk in de leidingen ect
voorzover ik weet heeft dit met o.a. vacuum te maken.
Werkt (het lampje) hij wel wanneer je hem naar beneden drukt? dit is de teststand.(met kontakt aan) zo niet eerst lampje wisselen,kijken of er spanning op staat.
Het komt wel voor dat het lampje gaat branden tijdens het rijden, gas loslaten en weer gas geven gaat hij normaal gesproken uit.
Re: Remveiligheidsschakelaar
Geplaatst: za 20 mei 2006, 00:00
door Victor Rutten
Ha die Phillip,
Welke remveliegheidsschakelaar bedoel je?
Die op het dashboard of die in het hydraulische systeem boven de rechter chassisbalk.
De eerste is in principe niets meer dan een waarschuwingslampje voor het remsysteem, het gaat branden als je niet voldoende vacuum in je rembekrachtiger hebt, of als er verschil in hydraulische druk is tussen de twee gescheiden remsystemen (voor en achter).
De rembeveiligings schakelaar in het hydraulische systeem detecteerd het laatste.
Dit d.m.v. een kogeltje dat in het geval van bijvoorbeeld een leidingbreuk het desbetreffende systeem afsluit (door de hogere druk in het nog werkende systeem).
Doordat het kogeltje zich verplaatst sluit het tevens een schakelaar waardoor het waarschuwingslampje gaat branden.
Groeten, Victor.
Re: Remveiligheidsschakelaar
Geplaatst: za 20 mei 2006, 04:45
door Ex-fietser
Philip,
Het is zoals Victor verteld. Doet je lampje het in de teststand echter niet en je weet zeker dat lampje zelf heel is dan is er ergens draad los of gebroken. Er gaat een + 24 volt draad het lampje in. De andere kant van het lampje gaat via de test schakelaar naar de vacuumschakelaar en vandaar naar de remveiligheids schakelaar. (Volgorde kan anders zijn.) Als een van de schakelaars geactiveerd wordt, door het drukken op het testknopje, door gebrek aan vacuum of doordat remdrukverdeling niet in orde is, wordt die draad naar de aarde geschakeld en gaat het lampje aan. Als het lampje in het geheel niet wil branden is deze draad ergens onderbroken of de + 24 volt is niet aanwezig.
Arnold.
Re: Remveiligheidsschakelaar
Geplaatst: za 20 mei 2006, 13:44
door Phillip
Hallo Victor, hoe is het? Een stukje van ex-jouw ambulance zit nog steeds in de onze (handgreep). Inmiddels hebben we ook een 2e laro bijgekocht (series III uit 1973, stawag).
Het gaat in dit geval om de remdrukverdeler. Het lampje werkt helemaal niet, ook niet in testtoestand dus daar zal ik eerst naar moeten kijken. Ik vroeg me af of dit bij het ontluchten nog mis kon gaan maar ik geloof dat ik het al snap. Langzaam intrappen bij het ontluchten, denk ik en misschien is het handig als ik eerst het lampje repareer.