Pagina 1 van 1
HELP
Geplaatst: vr 04 apr 2003, 23:24
door jakko
ik ben nog steeds in het gelukkige bezit van een 88 light weight diesel, 2,25 ex-leger.
Hij rookt als een gek. Nou is dat geen probleem, blauwe rook, diesel, houdt lekker de achterop komers op grote afstand, maar ............................
Als de auto stationair of normaal in de stad rijdt gaat het goed. Moet hij echter vermogen leveren, hogere snelheid of op iets langer stuk, dan slaat hij af en start niet meer. Na 10 minuten kan ik weer starten en verder rijden, een korte afstand, dan slaat hij weer af enzovoorts. Ik wordt er nogal moe van. Probleem is gekomen nadat ik een cleaning middel bij de diesel had gedaan. Inmiddelks filters vervangen, systeem ontlucht enz. Kan er iets met een afstelling van het een of ander aan de hand zijn en hoe los ik het op (behalve in brand steken?) Het lijkt net of er te weinig brandstof komt (zou je niet zeggen met al die rook) of dat er iets vacuum trekt.
Alle sugesties zijn welkom.
Jakko
Re: HELP
Geplaatst: vr 04 apr 2003, 23:52
door René de Geeter
Jakko,
Klinkt inderdaad als een vacuum. Volgens mij zou dit wel eens in je tankbeluchting kunnen zitten.
Normaal moet er natuurlijk lucht in de tank komen als er diesel uitgaat. Weet eigenlijk niet of dit bij de LR zo is, maar bij de meeste auto"s zit er een beluchtinggaatje in je tankdop. Zit deze misschien verstopt?
Kun je goed uitproberen door een stuk te rijden zonder tankdop. Als je bang bent diesel te verliezen even een boterhamzakje met een elastiek om te tankopening zette. (met natuurlijk een gaatje voor de beluchting).
Succes
René
Re: HELP
Geplaatst: za 05 apr 2003, 01:34
door Aad Koene
Jakko,
Eerst even iets uit de lucht halen: blauwe rook is geen onverbrande diesel maar olie.
Wat jou probleem betreft: het kan zijn dat het cleaningmiddel dat jij bij de diesel gegooid hebt dat dat allerlei zaken losgemaakt heeft waarvan je liever had dat het op zijn plaats was blijven zitten.
Jou ex-mil Laro heeft door de jaren heen allerlei diesel in zijn tank gehad waarvan de meeste inmiddels weten dat dit kwalitatief gezien niet de allerbeste diesel was.
Verstopping kan dus een van de mogelijkheden zijn, een kapotte dieselpomp kan de tweede zijn, slechte verstuivers een derde mogelijkheid, een te late inspuiting is de vierde mogelijkheid, kapotte voorverbrandingkamers (3x woordwaade) en tot slot een of meer gescheurde zuigers respectievelijk de vijde en zesde mogelijkheid.
Een slechte beluchting van de tanks zou kunnen maar dan moeten er slangen geknikt zijn.
Succes met het opsporen.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: HELP
Geplaatst: za 05 apr 2003, 01:47
door Dennis101
Jakko,
Het zou kunnen dat aanzuigbuis in de tank verstopt zit, aan het uiteinde van deze buis zit meestal een klein filtertje van gaas, en deze willen nogal eens verstopt zitten na zo'n cleaning beurt.
Deze buis zit met twee schroeven in de tank gemonteerd, en het is de achterste van de twee, de voorste is de retour.
Dennis B.
Re: HELP
Geplaatst: za 05 apr 2003, 09:06
door Edgar
Diesel olie bevat parafine. Vroeger (ongeveer 10 jaar geleden) vlokte deze parafine bij lagere temperaturen uit en zakt naar de bodem van de tank. Tegenwoordig heb je zomer en winter diesel, dan heb je dit probleem niet meer.
Waarschijnlijk heb jij met je reinigings middel het residu wat onder in jou tank licht in oplossing gebracht. Dit moet je voorstellen als kleine vlokje kaarsevet die door je brandstof systeem heen gaan. De ontsteking eigenschappen van deze parafine is ook niet echt grandioos, dit kan de blauwe rookpluim bij hogere motorbelastingen wel verklaren. Als je een tijdje rijdt veroorzaken deze parafine vlokjes ergens in het systeem een verstopping, en dan stopt de motor er mee.
Deze verstopping komt tijdens het stilstaan weer in oplossing en dat verklaart dat je dan de motor weer kunt starten en verder kunt rijden. De enige remedie hier tegen is het hele brandstof systeem uit elkaar halen en schoonmaken, ook de tank.
Mocht dit niet helpen dan zouden de andere opties die Aad noemde wel eens van toepassing kunnen zijn. Ik hoop het niet voor je.
Een snelle test kan zijn: haal brandstof uit je tank doe het in een jam potje en kijk of je vlokken of ander vervuiling ziet. Zie je op het eerste oog niets stop dit Jam potje dan in de koelkast met de deksel er op (anders bederft het bier) en kijk of je daarna wel vlokken of rommel ziet.
Succes ermee
Groeten
Edgar
Re: HELP
Geplaatst: ma 07 apr 2003, 13:36
door Huub Pennings
Er bestaat ook nog de off-chance dat je lucht aanzuigd via een defecte ovoerpomp of een lekke aansluiting van een leiding. Been there.............