Pagina 1 van 1

10 terreinrijd tips

Geplaatst: do 03 apr 2003, 19:25
door Anton
Ter lering en vermaak.

Nu zag ik bij de Prikkerdag veel Land Roverrijders met een hoop terreinrijd ervaring, maar ook meerdere, die aangaven voor het eerst te rijden en niet veel ervaring met het rijden in het terrein hebben.

Wat zijn de 10 bassis regels die je zou moeten weten bij het terreinrijden.
Te denken valt aan de uitrusting van de auto, het bergingsmateriaal, veiligheid bij het rijden in het terrein, en hoe een terrein te lezen.

Vul maar in zou ik zo zeggen.

Anton

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: do 03 apr 2003, 19:43
door Jeroen
Op de website van de Landrover Club Holland kun je ergens terreinrijtips downloaden. Hier staan erg veel tips en ook zeker veel nuttige informatie in. Het is een absolute aanrader.

www.lrch.nl

Jeroen

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: do 03 apr 2003, 19:54
door Anton
Zelf heb ik is een 4x4 boekje geschreven voor een club, maar ik hoop met een ieders frisse kijk wat nieuwe/vernieuwde tips te horen.
Gewoon is kijken wat hier leeft.

Anton

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: do 03 apr 2003, 20:31
door aad G
Zou er iets te regelen zijn op bijvb een prikkerterreindag ?

Ik kom zelf ook vaak maar terreinrijden doe ik haast nooit (geen ervaring)

Kan wel lekker koffie zetten.

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: do 03 apr 2003, 21:19
door Anton
Koffie is goed, altijd veel koffie meenemen in het terrein.

Tip 1

En dan ook de koeken he'!

Anton

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: do 03 apr 2003, 21:51
door aad G
da`s tip 2

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: do 03 apr 2003, 22:36
door Serious IIa
Hoi Anton,

Kijk eens op mijn site daar staan de 10 tips..... Mocht je natuurlijk nog aanvullingen hebben dan hoor ik het

Groet Bowy

[members.lycos.nl]

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: vr 04 apr 2003, 02:03
door No Mud
O.k. daar komen ze dan, maar niet tot tien.

1) Snoer je vast.
2) Heb toiletgang gehad
3) Zorg dat je gepoetst bent, dat glijd beter door mud
4) Heb gebeden, geeft altijd moed
5) Verzekering, voor als het toch fout gaat
6) Neem afscheid van vrienden en bekenden
7) Geef je buren je 06 nummer
8) Notaris geregeld, maar dat lijktvanzelfsprekend.
9) Neem op je werk je zwagnerschapverlof op, want terrein is een zware bevalling.\
10) ?????????????????????

Jan lef

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: vr 04 apr 2003, 10:14
door Steven
houd je duimen op het stuur en niet eromheen.

Als je plotseling op iets stuit in het terrein draait je stuur 4 x rond en zitten je duimen voor de komende 6 weken in het gips. Als ze er nog aanhangen.

Steven

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: vr 04 apr 2003, 13:01
door Sue
Tja, er zijn al zoveel tips gegeven....maar wat ik nog wil toevoegen:

Tip 1: Koop voor een paar euro (bij Halfords ofzo) een bandenspanningsmetertje. Dan kan je met een gerust hart je banden aflaten.

Tip 2: Pleur al je losse zooi eruit! En dan ook alles, veel mensen denken dat een pakje Fristi nog geen schade aan kan richten...

Tip 3: Als je het eng vind ga je eerst even te voet en moet je niet als een blinde doortrappen. Scheelt schade en levert meer plezier op, ook voor eventuele passagiers.

Tip 4: Maak je sleeplint alvast vast, is wel prettig voor de bijrijder als je in het water vast komt te staan.

Verder moet je natuurlijk plezier maken, koffie en thee leuten, koek happen en vooral ongelimiteerd O.H.-en!

Ook heb ik nog een vraag over de hellingshoek van een Lightweight, hoe groot is die? Ik heb namelijk af en toe het idee dat ik nu mijn laatste dag heb geleefd in het terrein en dat ze achteraf zeggen: "Dat had nog veel schuiner gekund!" Wat ik dan natuurlijk niet geloof, want het liep op dat hellinkje al dun door mijn broek , laat staan als het nog schuiner gaat...

Maar goed, hopelijk heeft iemand hier een antwoord op.

Groet Sue en Leopold (die toch al zo schuin hangt in zijn soepele parabooltjes....)

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: vr 04 apr 2003, 13:06
door Serious IIa
Sue, Als hij omvalt ging hij schuin genoeg...... Hoe schuin kan een LW is een goede vraag en eventueel nog wel te beantwoorden maar een Leopold met roofrack, paraboolveren, hardtop en gewei. Dat is een niet te beantwoorden vraag. En ook al zou ik je een aantal graden kunnnen opgeven dan nog weet je niets omdat jij echt niet met een geodriehoek ofzo de helling gaat opmeten. Dus ...........

Sterkte met het niet omvallen. En als hij omvalt kan ik je aanraden meteen de motor af te zetten............

Maar nu moet je erst maar eens je rolkooi fabriceren. ben erg benieuwd naar je bevindingen, ik heb nl al buis lasapparaat maar nog geen lasbochten en geen ideeen maar wel al een noodzaak om er eentje te hebben vrees ik.....

Groet Bowy

Ps voor je gevoel ga je altijd schuiner dan in werkelijkheid.......

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: vr 04 apr 2003, 13:27
door Sue
Hoi Bowy,

Voor het maken van de buitenwaartse rolbeugel heb ik weer wat tips gekregen. Een collega van me maakt bij hem om de hoek even foto's van een rolbeugel (zelfmaak) dus misschien kunnen we daar het een en ander uit herleiden.

Over de hellingshoek: Ik heb wel eens gehoord van mensen die een gradenmetertje in hun auto hadden om te kunnen bepalen hoe schuin ze staan. Weet jij, of misschien iemand anders, of dit ook echt bestaat? Dan zou ik kunnen bepalen hoe schuin ik al geweest ben en dan durf ik het de volgende keer waarschijnlijk weer... Ik wil namelijk echt niet op zijn zij (Leopold krijgt de rillingen al over zijn roofrek) maar als we dat met Serious IIa een keer kunnen testen dan, hoe dat voelt, dan ben ik er misschien niet meer zo bang voor. Of vind je dat niet zo'n geslaagd idee, met Serious IIa op zijn kant? Andere vrijwilligers die mij willen laten voelen hoe schuin die kan (of is dit weer een ongepaste tekst?)?

Groetjes Sue en Leopold (lekker op vier wieltjes op de parkeerplaats)

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: vr 04 apr 2003, 13:34
door Steven
redelijk ongepast. (maar och het is bijna weekend)

zo'n hellinghoekmeter kan je ook bij iedere halfords krijgen.
Alleen het vervelende is dat het geen garantie is dat hij toch om gaat.

Steven

Hellinghoekmeter

Geplaatst: vr 04 apr 2003, 14:18
door Sue
Lekker bijdehand, heb ik dus gister met mijn neus staan kijken...hahaha!

Maar weet jij dan ook bij welke hoek hij in theorie begint te kiepen?

Groet Sue (aan een brilletje toe) en Leopold

Re: Hellinghoekmeter

Geplaatst: vr 04 apr 2003, 15:37
door Steven
tjonge jonge nee dat weet ik niet.

Ik heb (althans m'n vriendin) een D**h*ts* F*r*s* en daar hebben ze ons op het hart gedrukt dat als we het terrein in zouden gaan we absoluut niet op zo'n metertje kunnen vertrouwen.
Waarom zit het er dan in vraag je je dan af........

Bij de dealer zeiden ze dat je altijd te laat bent. Het is gewoon een kwestie van slow and low en zo gauw als hij raar gaat doen de hoek weer verkleinen door de berg af te sturen. Uitproberen dus

en zo'n metertje is net als viagra light
het staat onwijs leuk in je zwembroek maar je hebt er niks aan.

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: vr 04 apr 2003, 15:42
door Jacco
Het belangrijkste is volgens mij dat je niet overmoedig moet zijn.
Gewoon rustig aan beginnen en steeds iets meer proberen is het best.

Iemand met ervaring mee laten rijden helpt ook enorm, niet bang zijn om te vragen, meestal willen ze wel.

Jacco

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: vr 04 apr 2003, 17:37
door Sirmartin
En je nuchtere verstand gebruiken, en vooral om je heen kijken wat andere doen en waar je zelf mee bezig bent. Want ik heb op de LRCH dag in Rilland ondanks alle afzettingen en veiligheid best wel linke situaties gezien die tot gevaar kunnen leiden vooral watbetreft omstanders en rondlopende kinderen. Of het door een voorruit zien vliegen van een sleepkabel die er zo erg uitzag dat deze allang afgekeurd had moeten zijn. Waarschijnlijk laten veel mensen hun kabels niet keuren? Moet van geluk spreken dat er geen bijrijder in de auto zat, want anders kon deze de glasscherven waarschijnlijk uit zijn gezicht en ogen laten peuteren. Het blift een mechanische sport met bepaalde risico's.
De prikkerdag was voor mij ook de 1e echte terreindag, ik wist niet dat die laro zo veel kon en heb ook wel wat gekke dingen gedaan met omhoog rijden en waar afdalen om er achter te komen wat wel en niet kon. En soms best eng, en soms ook het niet gedaan. Ik merk wel dat je er goed bij moet blijven en denken wat je aan het doen bent en om je heen blijven kijken waar andere rijders zijn en ver vooruitkijken. Maar ja dat is wat ik na 1 keer geleerd heb. Ik moet nog veel leren. Vooral wat betreft rijtechniek in terrein.

Groet,
Martin

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: vr 04 apr 2003, 17:48
door Victor Rutten
Zoals de engelsen zeggen:

As slow a possible, as fast as neccessary.

M.a.w. rustig en met beleid.

Op de prikkerdag zaggen we diverse Patrols omhoog vliegen onder hoeken waarvan ik het nooit zou proberen. Tevens bezorgden ze nogal wat schade aan het terrein.

Groeten, Victor

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: vr 04 apr 2003, 18:54
door Sirmartin
Ja dat is wel zo.. maar ikzelf heb ook wel wat terrein gesloopt vooral met het omhoog proberen te komen bij die waterpartij. Ik had ook in het achterhoofd gehouden dat het terrein zo verdwijnen en bouwrijp werd gemaakt. Helaas.
Tja ik vindt het trailrijden wel erg leuk... bedachtzaam en de natuur ook heel houden.

Martin

Re: Hellinghoekmeter

Geplaatst: vr 04 apr 2003, 18:59
door ron
de beste hellinghoekmeter is je gevoel.
ga niet verder dan je gevoel zegt dat het kan.
de laro kan meestal meer dus zit je (altijd) safe.

Ron

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: vr 04 apr 2003, 23:46
door Serious IIa
Hee Sue,

We kunnen dit natuurlijk altijd testen als ik eenmaal mijn kooitje erom heen heb.... Wel fototoestel mee natuurlijk. En met jou naast me wil ik best omduikelen hoor Links of rechts om?????

Trouwens heel vaak heb je niets aan zo'n metertje omdat je soms ook erg opeens omvalt en niet geleidelijk.... en dan kun je alleen maar zien dat je omvalt als je al tijd hebt om op je metertje te kijken

Als je meer weet van het roofrack, maten soort materieel ed (ik heb beschikking over zeer veel steigerbuis......) hoor ik het graag wil al lang eentje maken en wil graag weer aan het lassen vindt dat namelijk wel leuk!

Groet Bowy

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: za 05 apr 2003, 00:51
door Sue
Hoi Bowy,

Dat klinkt weer spannend, omduiken met jou... Ik heb overigens voorkeur voor linksom (dan hang ik namelijk boven in de gordels), hahaha!

En dat jij zin hebt om te lassen moet je niet zo hard roepen, ik schud zo weer een paar projecten uit mijn mouw!

Zodra ik wat meer weet, weet jij het ook.

Groet Sue en Leopold

Re: Terreinrijden en niet omvallen

Geplaatst: za 05 apr 2003, 02:34
door Aad Koene
Wanneer val je om en wanneer niet, de hamvraag van elke terreinrit.

Het antwoord is heel simpel: Als je het weet ben je meestal te laat.

Hellingshoekmeters zijn alleen maar behulpzaam als een soort kompas: je kunt ongeveer zien hoe schuin je hangt.

Nu even naar de praktijk: er is al eerder gezegd "ga niet schuiner dan je zelf durft"
Wijze woorden want je eigen evenwichtsorgaan verteldt wat je wel en niet kunt, ga je verder loop je het risico dat je angst de overhand krijgt en gezond verstand plaats maakt voor paniek.
Als je met gezond verstand uit wilt proberen wat jou Land Rover wel en niet kan doe dit dan op de allerlaagste snelheid, het omvallen is dan meestal nog te corrigeren en zo niet dan val je langzaam genoeg om de motor uit te kunnen zetten.
Het gevaar van omvallen zit hem niet in de schuinte die een Laro kan rijden maar in de verborgen oneffenheden in het terrein.
Als je op de grens van het mogelijke rijdt en je schiet met je voor- of achterwiel in een klein kuiltje, of verzakt iets in de zachte ondergrond, heb je ala de minute de grens overschreden en val je dus om.
Het bepalen van het kantelpunt wordt nog moeilijker door alle verschillende uitvoeringen van Land Rover`s die er inmiddels rondrijden.
Om Leopold als voorbeeld te nemen: er zitten parabools onder, hij staat op hogere banden, hij is verlengd, er zit een roofrack op, er zit een zware houtplaat in het dak gemonteerd en tot slot is er nogal wat traanplaat in verwerkt.
Stuk voor stuk allemaal punten die het kantelpunt veranderen.
De exacte kantelhoek, die door fabrieken worden opgegeven is meetbaar: til je Laro aan 1 zijde zo ver op totdat deze kantelt.
Het moment waarop dit gebeurt is het exacte kantelmoment (in het terrein heb je er niets aan omdat de omstandigheden anders zijn)

Rij met verstand.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: za 05 apr 2003, 11:30
door Anton
Ik probeer schuinrijden altijd zoveel mogelijk te vermijden, rij een heling altijd recht omhoog en omlaag, moet je toch een schuine passage passeren, kijk dan altijd of andere je voor zijn geweest. Dan pas jij meestal ook wel.
Haal zware dingen van het dak als je gaat terrein rijden, Immers Dat roefrack was toch voor de vakantie. Zware spullen onder in de auto opbergen. Dit betekent Hy-jack plat onderin, en niet aan je dakrand, en misschien zelfs de reserveband van de motorkap naar de achterbak. Knoop alles goed vast, zodat het bij een eventuele rol niet door de auto slingert.
Laat je banden goed aflopen, zodat je goed grip hebt en niet zijdelijngs wegzakt, naar een misschien nog schuiner gedeelte van de helling.
Mocht je voelen dat je gaat rollen, of schuiveven, stuur dan naar beneden, en nooit naar boven.

Mocht je het toch niet vertrouwen en je moet er langs, kun je altijd nog een touw aan je dakrand/chassis/deurklink binden ,en zekeren aan een boom.
Een tweede persoon (indien aanwezig) kan het touw daar een paar keer omheen slaan en innemen of laten vieren als dat nodig is.
Die boom moet natuurlijk ook aanwezig zijn.

Eigenlijk zeg ik dus: Nadenken en beleid!

Anton

Re: 10 terreinrijd tips

Geplaatst: za 05 apr 2003, 12:06
door Serious IIa
Ja je blijft wel hangen in die 4 puntsgordels maar hoe je daar weer wegkomt?

Schud gerust een projectje uit je mouw, misschien kunnen we er een duo rolkooi projectje van maken. Eventueel heb ik ook wel een buigapparaat.....

Groet Bowy