update remmen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
robbert

update remmen

Bericht door robbert »

hallo allemaal,

ben van't weekend weer druk verder gegaan met de remmen van m'n 109 ( zie posting afgelopen vrijdag ). Het bleek dat de flexibele remslang van de linker voorremmen verstopt zat. Daardoor kwam er geen remvloeistof in de remcilinders!!! Tja lekker zoeken is dat. Hele vloer onder de remvloeistof, zo'n beetje alle remleidingen los gehad. En toen alles weer ontluchten, en de maantjes v/d nieuwe remschoenen afstellen. Het is allemaal nog niet super, maar de rembank gaf in ieder geval geen grote remverschillen aan. Afwachten wat de apk man gaat zeggen vrijdag.

groeten en bedankt voor alle adviezen,

robbert
sIII 109 Pick up
peter

Re: update remmen

Bericht door peter »

heb net het zelfde gehad. maar vond ook nog een hele prop vervromeld ruber in de bovenste remcylinder. geen idee waarvan of waarvandaan.
binnenkant van een remslang?????????
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Goed om te horen dat je het gevonden hebt.

BTW heb jij een eigen remmentest bank?

Frans Bonnes
robbert

Bericht door robbert »

nee frans,

zo luxe heb ik het niet, maar ben even bij de plaatselijke profile tyre centre langs gereden. Daar laat heb ik de auto laatst laten voorkeuren. Toen zeiden ze al dat ik zo ff langs kon wippen of de remmen al beter afgesteld waren. Nette service toch??
Moet het pedaal alleen wel vrij ver intrappen voordat de remmen aangrijpen. Het voelt net alsof de remschoenen nog vrij ver van de remtrommel liggen, en dat je ze dus eerst naar buiten moet drukken. Alleen heb ik ze zo afgesteld dat ze net niet aan lopen.

Is dat een kwestie van de remschoenen inrijden, en vervolgens beter afstellen. Aangezien ze nog nieuw zijn??? Of is het dan toch nog ergens een verstop luchtbelletje, ookal voelt het niet zo??

gr, robbert
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Als alles nieuw is, schoenen en/of trommels blijf je voorlopig wel stellen.
En denk erom alle vier de remmen stellen voor en achter.

Frans Bonnes
Henk de Witte

Bericht door Henk de Witte »

Hallo Robbert,

Ja die vrije slag blijft altijd een geklooi. Voor de APK moet het zo zijn dat die bij twee keer achter elkaar intrappen gelijk is en niet te diep. De laatste keer heeft bij mij een nieuwe hoofdremcylinder uitkomst gebracht. De opbrengst van de oude was niet meer genoeg om alle remcylinders genoeg te vullen in 1 slag.

Bij allemaal nieuw spul is het goed om tussen het stellen een stukje te rijden en daarbij het rempedaal lichtjes in te drukken zodat de boel zich kan zetten. zowel bij vooruit rijden als bij achteruit rijden.

Succes,

Henk de Witte
janzzen

Bericht door janzzen »

tja....

een luchtbel in de voorrem van een 109 is geen onbekend verschijnsel... ben ik letterlijk weken mee bezig geweest om de remmen ontlucht te krijgen. uiteindelijk heb ik de ankerplaten van de as geschroeft en deze plat, met de ontluchtingsnippel naar boven gericht, op de as gelegd en toen ontlucht..... ietwat omslachtig misschien maar remmen...... als een dolle, op iedere andere manier kreeg ik het niet bevredigend voor elkaar. ik vind 1x pompen en dan pas remmen niet voldoende. op deze manier weet je zeker dat echt alle lucht eruit is. daarna is het een kwestie van zorgvuldig werken als je met de remmerij bezig gaat om er niet opnieuw lucht in te brengen.

als je remmen goed ontlucht zijn en je trapt stevig op de rem moet je opletten dat je niet met je neus tegen de voorruit aan slaat.... 4 trommels doen het echt wel....
veel succes ermee...

janzzen
robbert

Bericht door robbert »

bedankt allemaal,

dan weet ik wat me te doen staat....mooi een tijdje remmen stellen/ontluchten.
4 remtrommels werken idd prima. Als ik het pedaal vol intrap raak je echt wel de voorruit.. Bij de tweede keer intrappen is de slag prima. Het zal dus wel goed komen met de remmerij.

gr, robbert
Plaats reactie