bouten steekas
bouten steekas
Vandaag op de maasvlakte geweest , helaas weinig gedaan, zag vrij snel dat de bouten van mijn steekas , van mijn rechter voor wiel waren gebroken.
Zijn de bout eindes makkelijk te verwijderen, kan dit ontstaan zijn door teveel speling op de spiebanen van de steekas?
Kan doorrijden ergere schade opleveren als het niet direct gerepareerd wordt?
Vriendelijke groet Joop
Re: bouten steekas
Bedoel je de bouten waarmee de flens, waar de steekas inzit, vastzit? Op de spievertanding van de steekas in de flens hoeft (mag) geen speling te zitten. Speling op deze verbinding is vaak van korte duur (know what I mean?)
Groet,
Henk de Witte
Groet,
Henk de Witte
Inderdaad, dit zijn de bouten die rondom de rubber dop van de as zitten, en de flens vast zetten.
Die breken normaal niet.
Heb je ze soms vastgezet toen het koud was, en daarna de boel, remmen / lagers enz goed warm gereden.
Dat is de enige reden die ik kan bedenken waardoor ze breken.
Ik weet niet hoeveel er kapot zijn, maar doorrijden is zeker niet verstandig.
En ze eruit halen kan nog wel eens een groot probleem blijken te zijn.
Misschien is het makkelijker om op zoek te gaan naar een nieuwe naaf.
Frans Bonnes
Heb je ze soms vastgezet toen het koud was, en daarna de boel, remmen / lagers enz goed warm gereden.
Dat is de enige reden die ik kan bedenken waardoor ze breken.
Ik weet niet hoeveel er kapot zijn, maar doorrijden is zeker niet verstandig.
En ze eruit halen kan nog wel eens een groot probleem blijken te zijn.
Misschien is het makkelijker om op zoek te gaan naar een nieuwe naaf.
Frans Bonnes
Hoi Joop,
Bijna onvoorstelbaar dat die kapot zijn! Misschien dat ze erg los hebben gezeten waardoor er telkens een klap tegenaan kwam. Het zijn bouten van een hoge klasse treksterkte dus er is heel wat voor nodig om die kapot te rijden. Normaal kunnen ze de kracht van blokkerende wielen op volle snelheid opvangen (Noodstop), daar zijn ze op berekend en dan zit er nog een ruime veiligheidsmarge op. Je kunt het zien aan het feit dat een steekas eerder knapt dan deze boutverbinding. Hopelijk krijg je de restanten nog uit de naaf. de flens zou ik in ieder geval vervangen als er ook maar iets van speling op zit. Controleer ook goed het spievertandde uiteinde van je steekas. Als deze versleten is helpt een nieuwe flens maar even en is die zo weer kapot.
Succes,
Henk de Witte.
Bijna onvoorstelbaar dat die kapot zijn! Misschien dat ze erg los hebben gezeten waardoor er telkens een klap tegenaan kwam. Het zijn bouten van een hoge klasse treksterkte dus er is heel wat voor nodig om die kapot te rijden. Normaal kunnen ze de kracht van blokkerende wielen op volle snelheid opvangen (Noodstop), daar zijn ze op berekend en dan zit er nog een ruime veiligheidsmarge op. Je kunt het zien aan het feit dat een steekas eerder knapt dan deze boutverbinding. Hopelijk krijg je de restanten nog uit de naaf. de flens zou ik in ieder geval vervangen als er ook maar iets van speling op zit. Controleer ook goed het spievertandde uiteinde van je steekas. Als deze versleten is helpt een nieuwe flens maar even en is die zo weer kapot.
Succes,
Henk de Witte.
Reparatie gedaan, nieuwe naaf geplaatst, want helicoons zijn ook prijzig en tijdrovend met uitboren. en een wiel mag toch best wel goed en vertrouwd zitten.
Heb hetzelfde probleem ook al een keer op mijn achter as gehad, van waar uit kan dit probleem komen?
teveel met dif-lock rijden was suggestie, maar dit echt alleen op onverhard, waar het voor is.
ben nieuwsgierig?
Joop 130
Heb hetzelfde probleem ook al een keer op mijn achter as gehad, van waar uit kan dit probleem komen?
teveel met dif-lock rijden was suggestie, maar dit echt alleen op onverhard, waar het voor is.
ben nieuwsgierig?
Joop 130