Pagina 1 van 1

Eisen grijs kenteken en BPM

Geplaatst: za 29 mar 2003, 12:33
door SIII 88
Ik kwam ergens een PDF-file tegen met wat informatie over grijs kenteken-eisen en BPM. Gezien de vele vragen daarover heb ik dit op een site gezet zodat iedereen daar in mee kan kijken.

Kijk maar even op: home.planet.nl/~marcodam/bpm2102.pdf

Groet,
Marco, mda@wxs.nl
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71

Re: Eisen grijs kenteken en BPM

Geplaatst: za 29 mar 2003, 12:34
door SIII 88
Dit werkt beter:

[home.planet.nl]

Groet,
Marco, mailto:mda@wxs.nl
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71

Re: Eisen grijs kenteken en BPM

Geplaatst: za 29 mar 2003, 19:45
door Jan Kok
Marco, perfect berichtje zeer duidelijk.
Maar wat ik niet lees, is of er ook een datum van toepassing is. Ik bedoel daarmee; dat zijn de regels nu als je een nieuw kenteken aanvraagd, toch?
Maar hoe is het nu gesteld met auto's die al reeds op grijs rijden? Moeten deze auto's ook iedere keer worden aangepast of wrden omgebouwd?

Ik lees het wel,
Groeten, Jan Kok

Re: Eisen grijs kenteken en BPM

Geplaatst: za 29 mar 2003, 20:42
door SIII 88
Als de inrichting destijds bij afgifte van het kenteken voldeed aan de toenmalige inrichtingseisen voor bedrjfswagens maar inmiddels niet meer voldoet aan de huidige eisen, dan blijft het nu ook een bedrijfswagen. Dat geldt uiteraard als de inrichting/opbouw van de auto niet is veranderd. Er hoeft dus niet alsnog BPM te worden afgedragen. Er moet bij verkoop door de nieuwe eigenaar in dat geval wel wegenbalsting voor geel kenteken worden betaald.

De huidige inrichtingseisen voor bedrijfswagens zijn volgens mij ergens rond 1988 in werking getreden. Als een voor die tijd wel werd erkend als bedrijfauto maar nu niet meer, dan blijft het dus een bedrijfswagen, maar bij verkoop zal de nieuwe eigenaar wegenbelasting voor geel kenteken gaan betalen.

Ik zal de ingangsdatum voor de huidige inrichtingseisen nog 'ns opzoeken.

Groet,
Marco, mda@wxs.nl
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71

Re: Eisen grijs kenteken en BPM

Geplaatst: zo 30 mar 2003, 00:06
door Jan Kok
Dus als er destijds een grijs kenteken is afgegeven omdat hij voldeed aan de toenmalige eisen dan blijft grijs?
Ook als hij wordt verkocht 2e,3e. 4e, enz en er word niets "verbouwd" dan blijft hij grijs?
De zgn advertentie kreet "blijvend grijs kenteken"?

Re: Eisen grijs kenteken en BPM

Geplaatst: zo 30 mar 2003, 16:50
door Dennis101
Jan,

Ik ben een van de slachtoffers geweest van de aangepaste regels.
In januari 1988 heb ik mijn S3 diesel gekocht met grijs kenteken.
Vanaf dat jaar mochten er op een klein raam aan de rechterkant na geen ramen meer in de laadruimte zijn, dus dit had ik aangepast.
Vanaf ik meen 1995 werden de huidige regels van kracht, dit betekende voor mij dat ik wegenbelasting moest betalen voor geel kenteken, dit betekende voor mij een verhoging van bijna 400%.
Een paar jaar later werd een rechtzaak gewonnen door de stichting grijs kenteken, waardoor ik het verschil terugbetaald kreeg van 3 jaar. Gelukkig werd de S3 vorig jaar 25, waardoor ik nu geen belasting meer hoef te betalen. De term blijvend grijs wil zeggen dat de wagen aan de huidige eisen voldoet. Zoals je ziet zit er dus een verschil tussen grijs kenteken(RDW), en de belastingdienst.
Als ik de S3 8 dagen eerder gekocht had, was mij alles bespaart gebleven, want wie de auto voor 1 januari 1988 op naam had hoefde niet aan de nieuwe eisen te voldoen om voor grijs te betalen.
Maar helaas, de zaak waar ik hem gekocht had was dicht tussen kerst en oud en nieuw, dit heeft dus enkele duizenden guldens gekost.

Dennis B.