Klein dispuut met Hermen
-
Huib
Klein dispuut met Hermen
Hermen,
Even terug naar onze discussie over de 2,25l motor in de Series II.
Uit twee los van elkaar staande bronnen haal ik wel degelijk dat de 2,25 liter motor al in alle types van de Series II is ingevoerd, en niet pas bij de IIa.
Toen de Series II in 1958 werd ingevoerd is de Series I 107 met 2 liter motor nog een paar maanden doorgeproduceerd. Het zou ook kunnen dat er nog een tijdje Serie II 88 inch versies zijn gemaakt met 2 liter motoren, daar ben ik nog niet achter. Maar in 1961, toen de IIa werd ingevoerd, werden alle Series II al afgeleverd met 2,25 l motoren. Daarmee is de 2,25 liter motor dus geen kenmerk van de Serie IIa. Of heb jij informatie die dat weerspreekt?
Groeten van Huib, die graag een potje muggezift over de historische details
Even terug naar onze discussie over de 2,25l motor in de Series II.
Uit twee los van elkaar staande bronnen haal ik wel degelijk dat de 2,25 liter motor al in alle types van de Series II is ingevoerd, en niet pas bij de IIa.
Toen de Series II in 1958 werd ingevoerd is de Series I 107 met 2 liter motor nog een paar maanden doorgeproduceerd. Het zou ook kunnen dat er nog een tijdje Serie II 88 inch versies zijn gemaakt met 2 liter motoren, daar ben ik nog niet achter. Maar in 1961, toen de IIa werd ingevoerd, werden alle Series II al afgeleverd met 2,25 l motoren. Daarmee is de 2,25 liter motor dus geen kenmerk van de Serie IIa. Of heb jij informatie die dat weerspreekt?
Groeten van Huib, die graag een potje muggezift over de historische details
-
P&O109V8+RR
scheidsrechter
[www.prikpagina.nl]
en
"In 1961 the Series 2 became the Series 2A with the major change being further commonisation of the diesel and petrol engines, the diesel now being enlarged to match the 2,286cc of the petrol engine."
uit een eerder mailtje van Hermen.
je generaliseert nogal; "de series IIa" en "de 2.25 liter motor". woordkeus is het enige waar je verder over kunt discussiëren, of bovenstaande info is onjuist.
gr.
peter
en
"In 1961 the Series 2 became the Series 2A with the major change being further commonisation of the diesel and petrol engines, the diesel now being enlarged to match the 2,286cc of the petrol engine."
uit een eerder mailtje van Hermen.
je generaliseert nogal; "de series IIa" en "de 2.25 liter motor". woordkeus is het enige waar je verder over kunt discussiëren, of bovenstaande info is onjuist.
gr.
peter
-
Dennis (van Heidi)
Re: scheidsrechter
Voor wat het waard is: ik heb een 2,25 benzine in een 1960 series 2.
De wijzigingen naar een 2a zit em vooral in de postie van de stuurarmen aan de fusees en chromen koplampringen!!! De motor is voor die tijd ook in 2 liter (dacht iets van 19,85 l oid) te koop geweest.
Dennis
De wijzigingen naar een 2a zit em vooral in de postie van de stuurarmen aan de fusees en chromen koplampringen!!! De motor is voor die tijd ook in 2 liter (dacht iets van 19,85 l oid) te koop geweest.
Dennis
-
Frans Bonnes
Re: scheidsrechter
De wijziging stuurarmen-fusees is volgens mij al bij de series II gebeurt, ergens tijdens de productie.
En wat betreft de koplampringen: chromen kom je zowel op de II als de IIa tegen.
De overgang van II naar IIa is heel geleidelijk gegaan, je kunt niet zeggen vanaf die verandering is het een IIa.
Zo heb ik het tenminste altijd begrepen.
Frans Bonnes
En wat betreft de koplampringen: chromen kom je zowel op de II als de IIa tegen.
De overgang van II naar IIa is heel geleidelijk gegaan, je kunt niet zeggen vanaf die verandering is het een IIa.
Zo heb ik het tenminste altijd begrepen.
Frans Bonnes
-
Hermen Vlothuizen
Re: scheidsrechter
"De overgang van II naar IIa is heel geleidelijk gegaan, je kunt niet zeggen vanaf die verandering is het een IIa.
Zo heb ik het tenminste altijd begrepen."
Ik heb het juist zo begrepen dat de overgang heel snel gegaan is. Mij lijkt dat ook erg aannemelijk, juist omdat de wijzigingen zo klein waren. Ook was een dieselmotor in die jaren helemaal niet zo'n gebruikelijke keuze, dus lijkt het me een kleine moeite om volgens een strakke planning het oude blok te dumpen en het nieuwe te introduceren.
Tenslotte was Land Rover in die jaren sterk in dergelijke strak geplande acties. Zo is bijvoorbeeld de Series II op 30 april 1958 geintroduceerd en dat is niet toevallig op de dag precies 10 jaar na de Series I.
Hermen
Zo heb ik het tenminste altijd begrepen."
Ik heb het juist zo begrepen dat de overgang heel snel gegaan is. Mij lijkt dat ook erg aannemelijk, juist omdat de wijzigingen zo klein waren. Ook was een dieselmotor in die jaren helemaal niet zo'n gebruikelijke keuze, dus lijkt het me een kleine moeite om volgens een strakke planning het oude blok te dumpen en het nieuwe te introduceren.
Tenslotte was Land Rover in die jaren sterk in dergelijke strak geplande acties. Zo is bijvoorbeeld de Series II op 30 april 1958 geintroduceerd en dat is niet toevallig op de dag precies 10 jaar na de Series I.
Hermen
-
Frans Bonnes
Re: scheidsrechter
Je hebt gelijk Hermen, ik had het denk ik iets beter moeten omschrijven.
De naamsovergang van II naar IIa is wel abrubt gegaan, maar de overgang van de gebruikte onderdelen niet.
Ik heb altijd begrepen dat de serie II onderdelen gewoon opgemaakt zijn op de Serie IIa, en dat je daarom niet kunt zeggen: een voorbeeld: chromen koplampranden is een II.
Dit geldt natuurlijk alleen voor de benzine modellen, als er een orgineel een 2.25 L diesel inligt is het altijd een IIa
Misschien is het zo iets beter uitgelegd.
Frans Bonnes
De naamsovergang van II naar IIa is wel abrubt gegaan, maar de overgang van de gebruikte onderdelen niet.
Ik heb altijd begrepen dat de serie II onderdelen gewoon opgemaakt zijn op de Serie IIa, en dat je daarom niet kunt zeggen: een voorbeeld: chromen koplampranden is een II.
Dit geldt natuurlijk alleen voor de benzine modellen, als er een orgineel een 2.25 L diesel inligt is het altijd een IIa
Misschien is het zo iets beter uitgelegd.
Frans Bonnes
-
fred101
Re: scheidsrechter
Is het niet zo dat modellen nog langs elkaar werden gevoerd, er werden nog 2a's gemaakt toen de III al leverbaar was. Misschien ook zo bij overgang van II naar IIa.
De engelse zijn wel goed in dat soort dingen. In mijn triumph speedtwin zit een oud type krukas (kleine lagers) in het nieuwe model carter. Hebben ze mooi eerst hun oude assen opgemaakt.
Fred101
De engelse zijn wel goed in dat soort dingen. In mijn triumph speedtwin zit een oud type krukas (kleine lagers) in het nieuwe model carter. Hebben ze mooi eerst hun oude assen opgemaakt.
Fred101
-
Hermen Vlothuizen
Re: scheidsrechter
Inderdaad overlapten de IIa en III elkaar en zijn er ook allerlei wonderlijke mengvormen geproduceerd. Ook de SIII en de 110 zijn vrolijk gelijktijdig gebouwd.
In mijn beeld - voor wat dat waard is, maar ik heb nooit informatie gezien die op het tegendeel wees - is dat nu juist bij die overgang van II naar IIa niet zo gegaan.
Juist het feit dat er vrijwel niets anders veranderde dan het typeplaatje en het dieselblok maakt dat naar mijn indruk ook heel aannemelijk.
Hermen
In mijn beeld - voor wat dat waard is, maar ik heb nooit informatie gezien die op het tegendeel wees - is dat nu juist bij die overgang van II naar IIa niet zo gegaan.
Juist het feit dat er vrijwel niets anders veranderde dan het typeplaatje en het dieselblok maakt dat naar mijn indruk ook heel aannemelijk.
Hermen
-
88Serie123
Re: Klein dispuut met Hermen
Opmerking over de motor. De 2 liter heeft idd een aantal maanden (Volgens de lrfaq precies 5 maanden) in de SII 88 gelegen. Daarna is de 2,25 pas gekomen. Op de lrfaq site staat ook t/m welk chassisnummer.
De SII 109 is pas in 1959 geproduceerd. En heeft altijd de 2,25 gehad.
Verder geven de suffix nummer de grootste wijzigingen aan. De eerst SII waren technisch nog steeds SI's. Wanneer de droparmen van boven naar beneden zijn gegaan is mij niet precies dudielijk, maar gezien de voertuigen die ik heb gezien, is dat geweest bij de overgang naar SIIA of iets daarvoor.
De SII 109 is pas in 1959 geproduceerd. En heeft altijd de 2,25 gehad.
Verder geven de suffix nummer de grootste wijzigingen aan. De eerst SII waren technisch nog steeds SI's. Wanneer de droparmen van boven naar beneden zijn gegaan is mij niet precies dudielijk, maar gezien de voertuigen die ik heb gezien, is dat geweest bij de overgang naar SIIA of iets daarvoor.