Pagina 1 van 1

Body Liften

Geplaatst: di 25 mar 2003, 22:57
door Wilco
Wat doet de stabiliteit van een RR bij het body- liften of welke aanpassingen behalve de banden en leidingen zijn er nog meer nodig?

Wilco
RR 3,5 '86 Body- Off project

Re: Body Liften

Geplaatst: di 25 mar 2003, 23:10
door Aad Koene
Wilco,

Bij een bodylift ga je het zwaartepunt omhoog brengen, wat in de praktijk neerkomt op eerder en verder uitzwaaien van de body in bochten en een eerder kantelmoment.
Om het uitzwaaien en daardoor een grotere kans om om te vallen tegen tegaan worden vaak zwaardere veren en schokdempers gemonteerd.
Behalve je leidingen zullen ook zaken als pookhandels en bedrading de nodige aandacht behoeven.

Een bodylift op zich geeft geen grotere bodemvrijheid, deze kan alleen verkregen worden met grotere banden.

Succes met de Body On.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: Body Liften

Geplaatst: di 25 mar 2003, 23:20
door Serious IIa
Ter Aanvulling, een body lift kan natuurlijk wel helpen om grotere banden te huisvesten, maar volgens mij kun je beter beginnen met een veerlift.....

Groet Bowy

[members.lycos.nl]

Re: Body Liften

Geplaatst: di 25 mar 2003, 23:21
door Wilco
Maar om grotere banden te kunnen monteren zal hij eerst omhoog moeten toch? Verder worden alle bussen en rubbers vervangen door teflonbussen om hem iets stabiler te houden.
Het liften ging mij vooral erop dat de banden niet tegen de body aan komen. Mocht dit hiermee niet bereikt worden, worden enkel de veren aangepast.
Wat lijkt you het beste?

Thanks 4 you're response,

Re: Body Liften

Geplaatst: di 25 mar 2003, 23:25
door Serious IIa
Persoonlijk ben ik van mening dat je beter de veren kunt liften, dit omdat de terreinvaardigheid daardoor ook nog toeneemt, Ik heb zelf ook pas deze afwegingen moeten maken en gekozen voor het liften van de veren.

Sterkte met liften en grote banden.

Groet Bowy

ps ik heb mijn auto om mijn banden heengebouwd

Re: Body Liften

Geplaatst: di 25 mar 2003, 23:31
door Aad Koene
Wilco,

Uiteraard is de opzet om grotere banden te kunnen monteren zonder vanalles kapot te draaien in de schermen.
Met alleen het vervangen van bussen en rubbers compenseer je de verhoging van het zwaartekrachtpunt niet voldoende.
Disco`s hebben door hun hogere body en hoger bodygewicht zowiezo al meer de neiging om te "zwiepen".
Dit wordt na de bodylift onevenredig erger mits je het compenseert met zwaardere veren en schokdempers.

Er is nog een andere mogelijkheid zonder grof in de constructie van jou Disco in te grijpen.
Er zijn liftsets te koop die in de springveer geplaatst worden.
Door deze onder druk te brengen kun je in sommige gevellen een lift van 4 inch bereiken.
Iets anders wat je tegelijkertijd bereikt is dat je veerbereik verkleind wordt en dus het tegenovergestelde bereikt als wat door de bodylift veroorzaakt zou worden.
Door het kleinere veerbereik zwaait de wagen minder uit en zal in het terrein stabieler zijn dan tevoren.
Na het terreinrijden de lucht eruit en je wagen is weer normaal.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: Body Liften

Geplaatst: di 25 mar 2003, 23:36
door Disco
Wilco Ik ben in het bezit van een Disco hier passen in princiepe geen grote banden onder.
Toen ik hem kocht waren mijn wielkasten onevenredig groot wat duide op een verhoging.
Ik heb hier later grotere banden in gekocht.
Simpel weg de veren vervangen door hogere is de meest simpele manier om je wagen te verhogen.
Zoals bij parobooltje neem een heel systeem van veren met schokdempers.
Gooi je er een body lift op zonder iets te veranderen word een elandtest levens gevaarlijk.
Je vering blijft even zacht wat in samenhang met een verhoogd zwaartepunt een groter zwabber gevoel gaat geven.

Wilco kweet niet of je er met de prikdag bij was, mmar er reed een blauwe 4 deurs range(volgens mij van Rangie) mee met zeer grote wielen.
Vraag aan hem hoe hij die kwijt kan!!

Vooral vele veilige kilometers
Groeten Theo Kaufmann/Disco

Re: Body Liften

Geplaatst: wo 26 mar 2003, 13:36
door gilco
hoi wilco

Ik heb een RR die mbv teflon bussen 8 cm is verhoogd.
Hierdoor passen er nu banden van het formaat 33x12.5x15 onder en dat staat erg leuk.
Ik heb de lift niet zelf gedaan maar dit was al toen ik hem bij Hurxkens kocht.
Wat de reacties hiervoor door de mede prikkers wordt gegeven is inderdaad juist en je moet je anders even voor laten lichten door een bedrijf wat dit doet.

veel plezier met de aankomende lift.

groetjes gilco ( blue ranger )

Re: Body Liften

Geplaatst: wo 26 mar 2003, 17:32
door SirMartin
En een facelift?
(kon het even niet later.... ) :-)

Groet,
Martin

Re: Body Liften

Geplaatst: wo 26 mar 2003, 21:37
door Rangie (Ron)
Inderdaad de blauwe Range Rover op de prikkerdag was en is nog steeds van Rangie, ik heb in het verleden al heel wat uitgeprobeerd kwa verhogen, vering en demping, van HT veren tot Ter Horst veren en van pat*ol veren tot simpelweg blokken onder de veerschotels.
De vering van een standaard RR is eigenlijk perfect, maar wanneer je hoger gaat, dmv blkken, verplaatst het zwaartepunt zich inderdaad, en krijg je een "zwabber effect" dit heb ik opgelost door Koni heavy duty schokdempers te monteren (die met extra hulpveren on de dempers) een kart zal een RR nooit worden, maar ik ben zeer tevreden! denk er wel aan dat je de achterste dempers ook verlengd!!!
moet er eerlijkheids halve wel bij vermelden dat ik achter ook heavy duty veren heb.
Succes, Rangie (Ron)

Re: Body Liften

Geplaatst: vr 28 mar 2003, 00:28
door Tom MWL
hoi,

Bodylift is veel goedkoper als dure veren kopen en je zwaartepunt wordt minder verhoogd dan dat je er hoge veren onder gooit want bij een bodylift komt alleen de body omhoog en je zware delen als bak +transferbak en motor blijven op dezelfde plaats tov het asfalt....
en ja, je kan ook grotere wielen monteren net als bij een veerverhoging.
punt is alleen wel dat bovenstaande meer voor stug geveerde bladverenauto's geldt en zelfs daar moet je dan ook al aan sterkere dempers gaan denken. Voor een relatief "slappe" schroefgeveerde rangerovers kan het inderdaad weleens averechts werken.Standaard veren en dempers kunnen dit topgewicht waarschijnlijk niet aan en als je dan toch al nieuwe dempers moet kopen dan zou ik ook maar direkt aan andere veren denken want dan heb je ook direkt een grotere veerweg...
dus.... bodylift is in eerste instantie veel goedkoper maar kan ergenis op gaan leveren wat misschien op den duur zelfs over gaat in spijt... misschien bodylift toch maar vergeten?wie zal het zeggen...

succes, tom