Pagina 1 van 1
Excessief olieverbrui.....
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 15:42
door Serious IIa
Zoals sommige van jullie misschien wel is opgevallen heb ik nogal wat olie in mijn Serious IIa moeten gooien afgelopen zondag. Ik was hier zelf ook erg verbaasd over dit omdat ik net een ander motorblok heb ingebouwd en hij nergens lekte.
Volgens mij verbrand hij de olie dus? Geen zwarte of blauwe walm maar? Iemand goeie suggesties wat dit kan zijn? En of dit te repareren is of dat ik weer op zoek moet naar een ander blok? (dit hoop ik natuurlijk niet!!!)
Even voor de beeldvorming: Afgelopen zondag heb ik ongeveer 2,5 liter erin gegooid. en gereden van Groningen naar Amsterdam en terug en natuurlijk veel terrein gereden......
Groet Bowy
Re: Excessief olieverbrui.....
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 15:53
door johan - doli
Hoi Bowy,
kun je wta meer vertellen van het blok (benzine / diesel) en of hij gereviseerd is, cq. hoe je eraan komt. Ik heb (natuurlijk met een 6 cil.) best wat ervaring met olieverbruikende motoren maar dat kan aan zoveel dingen liggen:
- lekke koppakking (dan zit er vaak water in de olie, makkelijk te controleren door de radiateur op te maken en te kijken of er olie op het water drijft). Ook kun je kijken naar de de carterontluchting, als deze stoomt zit er dus ook water bij de olie... NIET meer rijden tot je een nieuwekoppakking hebt.
- lekkende kleppen door slechte klephoedjes (dit is vaak wel te zien aan een blauw pluim)
- uitgesleten clinderwanden door een zwaar leven, te controleren door de compressiedruk te meten (doe dat wel als je allee cilinders open hebt (dus alle bougies igv een benzine eruit) want dan kun je ook meten lekkages tussen cilinders bekijken.)
- kapotte schraapveren (ook te controleren door de compressie te meten)
- lekkages (maar ja, je had al gezegd dat hij niet lekte, wat natuurlijk vreemd is voor een LaRo), bij carterpan, krukaskeringen verrot, etc. etc.
groetjes Johan
Extra info
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 16:32
door Serious IIa
Sorry Johan iets te kort door de bocht.
Het gaat om een 3x gelagerd benzineblok wat loopt op gas. Hij komt uit een schuur hier in Groningen de vorige eigenaar heeft er tot het laatste moment mee gereden en hem toen uitgebouwd (hij heeft daar toen ongeveer 1 jaar gestaan) Hij heeft gezeten in een 109 van het duitse reinleger. Hij was dus ook legergroen.
Ik heb meteen even gecheckt. Er drijft geen olie op het koelwater en de olie heeft ook een normale kleur.
Dus als ik het goed begrijp rest mij nu een compressie test? Ik denk dat ik daarvoor even lang de lokale garage moet...
Enig idee wat de compressie moet zijn, of is dat niet zo te zeggen?
Alvast Bedankt
Groet Bowy
Re: Extra info
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 16:49
door La Gomera
Ola Bowy!
Dat blok heeft een jaar in een schuur gelegen, hebben ze er wel olie via de bougiegaten ingespoten om er voor te zorgen dat de zuigerveren los blijven?
Het kan goed zijn dat de zuigerveren vastzitten en dus niet tegen de cylinderwanden drukken. Gevolg: weinig kompressie en hoog olie verbruik.
Adios Henk
Re: Extra info
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 17:14
door Serious IIa
Is er een manier om dat te fixen (zonder dat het hel blok uit elkaar moet????? )volgens mij zou dit best het geval kunnen zijn?
Groet Bowy
Re: Extra info
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 18:21
door Bjorn
Als je de kop eraf haalt en de drijfstangen losgooit kun je de zuigers er van onderaf uitdrukken. Je kunt dan gelijk de slijtage in de cilinderwanden kontroleren, en eventueel de zuigerveren vervangen/kontroleren. Het enige waar je je blok voor uit je wagen moet halen is het vervangen van je krukas (lagers) Van onderuit en met de kop eraf kom je een heel eind.
Als ik zo eens lees wat je allemaal zelf sleuteld, moet dat voor jou niet zo'n probleem zijn.
Wel alles netjes op de goeie plek terugzetten (alle zuigers in de juiste gaten terug)
Kheb dit vorig jaar ook eens met een IIa gehad. Die rookte ook niet echt extreem.. Maar wel 3 liter olie op de 600km. In dit geval waren de cilinderwanden heel erg ingesleten.
gr Bjorn
Re: Extra info
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 18:28
door Hugo
Bowy,
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met het blok van mijn 2.25 LW Petrol (ook van het Rijnleger). Gebruikte veel olie maar geen zichtbaar oliespoor of blauwe pluim. Een compressietest zag er toen heel redelijk uit maar dat bleek toch niet zaligmakend. Eerst de klephoedjes vervangen maar dat bleek geen echte oplossing. Na de revisie (1e overmaat, nieuwe zuigers/veren, koprevisie) bleek de compressie maar een beetje hoger maar het olieverbruik was wel verdwenen. Ik heb het altijd geweten aan de oliekoeler die op de LW gemonteerd heeft gezeten, daardoor bleef de olie altijd ver onder bedrijfstemperatuur. Koude olie => slijtage aan zuigerveren/cylinders.
Gegeven het verbruik en symptomen ben ik bang dat de oplossing niet echt goedkoop en snel gaat worden.
Sorry,
Hugo
Re: Extra info
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 18:30
door Bjorn
oh ja, als je clinders ingesleten zijn ende dus opnieuw geboord moeten worden dan moet je blok er wel uit natuurlijk...
Re: Extra info
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 19:05
door Serious IIa
Dit klinkt allemaal nog niet echt heel erg hoopvol, uit ervaring met mijn oude blok weet ik dat als je eenmaal versleten zuigerwanden hebt je hem beter kunt weggooien want reviceren is zoooo duur. En volgens mij als ik nieuwe zuigers, veren, koppakking andere pakkingen etc moet kopen ben ik net zo duur uit als ik voor niet teveel weer een ander motorblok op de kop weet te tikken, Dan blijft het natuurlijk ook eeb gok maar....... dan kan ik nu in ieder geval blijven rijden tot hij stilvalt (kwestie van voldoende olie erin.....)
Groet Bowy
ps wie nog meer suggesties op of aanmerkingen heeft roept u maar!
Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen???
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 19:08
door Serious IIa
Er waren wat mensen met een benzine blok over? Toch? Als je hem nog kwijt wil laat het even weten ik ben misschien binnenkort geinteresseerd, dan kan ik me alvast even orienteren .
Ik heb Ron ook al even gebeld, maar hij was niet optimistich over mijn oliegebruik.... Dus dat was ook al niet echt hoopvol.
Groet Bowy
Ps wel klote ik had dit blok net gekocht en netjes kaalgemaakt en gespoten etc. en ingebouwd.....
Wel pech zeg.....
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 19:34
door SirMartin
Ja ik kan me wel inleven dat het best klote is...... ik hoop dat ik zoiets niet krijg. Ik kan er nergens zelf aan sleutelen behalve voor de deur en heb de sleutelkennis ook nog niet echt.... en woon best in een uithoek

Ik denk dat ik zo'n 0,5 a 0,75 liter olie op 1000 km kwijt ben.. maar ja ik heb de auto nog maar net dus heb er eigenlijk nog niet zo'n zicht op. De eerste 1000 km zit er net op... waarvan gister meer dan 400 naar Amsterdam

Gelukkig heeft Menno me er op geattendeerd dat mijn wielen waarschijnlijk niet sporen, en als ik naar mijn band kijk zijn ze op 1000 km al wel erg afgesleten (aan de buitenkant) Dus ik ga maar eens langs de kwik-fit om de boel te laten sporen. Anders kan ik na 3000 km er nieuwe banden onder zetten. Wordt dan wel een erg duur grapje.
In ieder geval sterte ermee Bowy, ik hoop dat de schade minder is dan dat je een nieuw blok moet halen.
Groeten,
Martin
Re: Wel pech zeg.....
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 19:50
door Serious IIa
Hee Martin kun je wielen dan ook in de hoogterichting afstellen? Mijne staan een beetje in een V maar wel beide rechtuit..... Of kan dit niet.....
Groet Bowy
ps ik hoop idd dat dit je allemaal bespaart blijft!
Re: Wel pech zeg.....
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 20:11
door SirMartin
Hoi Bowy,
Nee ik dacht niet dat je ze in de hoogterichting kan veranderen... vanwege dat er toch zo'n vervelende as tussen zit .... Mijn stana ook in een V maar wringen ook omdat ze als het ware overdreven naar elkaar toe staan vanvoor... soort x-benen.
Dat is wel te stellen met die assen die voor je aandrijfas zitten dacht ik. Die moeten als het waren de wielen meer naar buiten duwen. Alleen ik hoop dat de kwitfit of de lokale bandenboer weet wat ze dan moeten doen want ik weet het zo niet.
Groet martin.
Re: Wel pech zeg.....
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 20:22
door La Gomera
Ola Bowy!
Ik denk inmiddels dat het een jaar wegleggen zonder olie op de zuigers wel het probleem moet zijn. Als jij verder tevreden bent over dat blok koop dan geen ander blok want dat kost veel geld en weet je mischien niet wat daar aan mankeert. Is van dit blok de kop, krukas etc. verder inorde bouw dan deze uit demonteer het zoveel mogelijk en bied het op die wijze een revisiebedrijf aan. Hun meten de zuigers en cylinders, jij hoort wat er evt. vervangen moet worden en w.s. gehoond, je zorgt zelf voor de vervangende onderdelen laat hun ze monteren, geef ze allemaal een zoen en reken drie uur arbeidsloon met ze af en je gaat met het spul naar huis monteerd de hele zooi en hebt je auto redelijk goedkoop weer goed.
Zo zou ik het doen als ik over de rest van het blok dik tevreden bent.
Keep thinking, adios Henk
Re: Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen???
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 21:29
door Mike
Knook in Purmerend proberen.. Er staat een 109 met een bladerdeeg chassis maar wel met een benzine blok voor 750 eurotjes. Wellicht zijn er nog meer onderdelen erop die bruikbaar kunnen zijn..
Re: Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen???
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 21:42
door Jan F.
Krijg zeer binnenkort wel een benzine blok binnen, cilinderkop al aan iemand anders belooft, weet echter niet hoe de rest is. Dat zie ik dus na de onthoofding. Blok en krukas gaan waarschijnlijk naar oud ijzerboer wegens plaats gebrek dus als je een bij-baantje zoekt.....
Ik hoor het wel, Groet Jan F.
Re: check ook even je oliedruk
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 22:41
door Tom MWL
Hoi Bowy,
Misschien is het goed om eens een los(mechanisch)oliedruk metertje op je filterhuis te schroeven om te kijken hoe goed je oliedruk nog is.Heb je nog een goede druk dan kan het blok nooit zo slecht zijn en kom je er met misschien alleen een paar zuigerveertjes vanaf en misschien drijfstang lagerschaaltjes.
je hoeft dan in ieder geval de krukas hoofdlagers niet te doen.
Even een koprevisietje dr bij,klepjes mooi inschuren,nieuwe kleprubbertjes dr op en bij jij weer het heertje....
Bij warme motor en 2000 toeren moet de oliedruk zitten tussen de 2,46 en 4,57 bar.
succes, tom
ps:ik denk dat het best wel eens zo kan zijn wat hier al eerder gezegd werd dat het een en ander vast is gaan zitten tijdens stilstand. je zou denken dat gaat wel weer los maar dat kan heel erg tegenvallen want een kennis van mij had eens een keer een caterpillar diesel in een kraan gezet en die motor had wel 6 jaar gestaan.die spuwde constant een beetje olie in de uitlaat en das nooit echt over gegaan.waarschijnlijk ook een of meer vaste schraap of compressie veren......
Re: Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen???
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 23:22
door Serious IIa
Hoi Jan, ik zoek zeker zo'n bijbaantje hou me aub even op de hoogte via mail! Ik heb thuis nog een ander (vorige kapotte blok) staan met goede kop dus dat moet lukken.Super bedankt voor het aanbod!
Groet Bowy
Re: check ook even je oliedruk
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 23:33
door Serious IIa
Hoi Tom,
Je laat het errug simpel klinken maar wel goed!
Ik ga geloof ik eerst mijn compressie en dan oliedruk testen. Als ik hier iets wijzer van word ga ik actie ondernemen.
Waarschijnlijk Ga ik zoiezo mijn olie (nu 10W40) vervangen voor 20 W50 en eventueel een additief in mijn benzine/olie gooien tegen vastzittende delen (zuigerveren enzo...)
Ik ben zelf eigenlijk niet zo happig op het vervangen van zuigerveren enzo, ik ben band dat ik dit niet goed kan, ik ben nl niet zo'n verschrikkelijk nette werker....
Groet Bowy
Re: Wel pech zeg.....
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 23:35
door Serious IIa
Henk bedankt voor je reactie! Ook jij laat het mooi simpel klinken, wil eigenlijk niet te lang zonder motor zitten wat op deze manier geloof ik wel gebeurt... Ik moet namelijk gewoon dagelijks rijden in Serious IIA......
Ik houd jullie op de hoogte! Misschien wordt het wat met het blok van Jan F.....
Groet bowy
Re: check ook even je oliedruk
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 23:41
door Tom MWL
Ha die Bowy!
Ja ik schrijf erover alsof het een "tussen de middag klusje" is maar ik ben zelf de waarschijnlijk langzaamste sleutelaar van allemaal.ik loop wel honderd keer een stukje achteruit om van een afstandje te kijken of het al wat lijkt! ha ha! ik schiet ook echt niets op,loop soms maar te twijfelen of ik het nu wel of niet moet gaan lostrekken...maar ik probeer wel altijd zo netjes en goed mogelijk te werken.
Ik hoop voor je dat het allemaal wat mee zal vallen want het is natuurlijk echt wel allemaal zwaar balen met dat olie gezuip.....
Groetjes, Tom
Re: check ook even je oliedruk
Geplaatst: ma 24 mar 2003, 23:48
door Serious IIa
Ja dat is geloof ik mijn probleem ik denk soms wat te "ligt" over sommige klussen..... (mijn 1 bak verwisselt in 1 dag , diff in 45 min, salisbury conversie 1 dag, etc.) Zelfs Ron zei al tegen me wat sleutel jij snel, maar ik weet niet of dit nou een voordeel is er kan door te veel snelheid ook veel mis gaan....
Groet Bowy
Re: Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen???
Geplaatst: di 25 mar 2003, 00:56
door 110
Van LRCH site;
Benzine motor 2,25 liter compleet met dynamo, startmotor, ontsteking en zenith carburateur 375 euro
Onderdelen liggen in Winterswijk tel nr 0654781508
Succes
Re: Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen??? Ik heb
Geplaatst: di 25 mar 2003, 01:42
door 110
Dag Bowie,
ik heb geen benzine blok voor je, maar wel een vijf cilinder Mercedes blok met pasplaat voor een series bak.
Groet
Re: Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen??? Ik heb
Geplaatst: di 25 mar 2003, 08:13
door Serious IIa
Klinkt interessant! Heb je ook enig idee hoe ik zo'n geintje op mijn kenteken krijg?
En uit wat voor mercedes komt ie? (benzine blok toch) wat is de inhoud / vermogen? achtergrond blok?
Groet Bowy
Re: Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen??? Ik heb
Geplaatst: di 25 mar 2003, 08:22
door Aad Koene
Goed lezen Bowy,
Er staat "geen benzine blok maar een 5 cylinder Mercedes", dus...........
zou dit wel eens een dieselblok kunnen zijn.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen??? Ik heb
Geplaatst: di 25 mar 2003, 08:31
door Serious IIa
Hoi Aad had ik ook gezien daarom had ik benzine al tussen haakjes gezet.....
Re: Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen??? Ik heb
Geplaatst: di 25 mar 2003, 11:26
door 110
Maar het stond/staat bewust niet tussen haakjes !
Het is een vijf cilinder dieselblok (om 617) van 3.0 liter met een vermogen van 80 pk (koppel weet ik zo snel niet). De motor komt uit een 109 StaWag.
Groet
Re: Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen???
Geplaatst: di 25 mar 2003, 12:07
door Noud109
Hoi,
Ik ben het die dat 4 cilinderblok heb liggen. Hij staat nog in de auto, is omgebouwd voor gas. Ik zoek een diesel. De gasinstallatie en de tank wil ik dus ook zo snel mogelijk doen verdwijnen.
Groet,
Noud109
Re: Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen??? Ik heb
Geplaatst: di 25 mar 2003, 13:29
door gertjan
hoi
wat vraag je voor het blok en de pasplaat?
Laat maar eens horen
Groet Gertjan
Re: Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen???
Geplaatst: di 25 mar 2003, 14:03
door Martin M
Noud,
Ik heb eventueel wel interesse in die gas installatie, als je er voor een leuk prijsje vanaf wilt.
Martin M
Re: Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen???
Geplaatst: di 25 mar 2003, 16:43
door Noud109
Ik wil het blok met gasinstallatie als een geheel wegdoen. Ik zie het niet zitten om die 2 komponenten te scheiden. Dus diegenen die gezamelijk het blok en de gasinstallatie willen hebben, kunnen leuk samen op het gemakkie klussen. Drukt de kosten lijkt me.
Groet,
Noud109
Re: Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen??? Ik heb
Geplaatst: di 25 mar 2003, 19:55
door Serious IIa
Wat moet het ding ongeveer kosten met pasplaat en is hij redelijk gemakkelijk in te bouwen?
Ik moet maar eens even nadenken of ik nou op gas wil blijven rijden of niet.....
Groet bowy
Re: Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen???
Geplaatst: di 25 mar 2003, 19:57
door Serious IIa
Ik wil misschien het blok wel , wat kost het samen?
Groet Bowy
Re: Wie had er ook alweer een benzine motorblok liggen??? Ik heb
Geplaatst: vr 28 mar 2003, 00:49
door Tom MWL
hoi,
heeft dat 300D blok dan wel een aangepast carter? want bij mercedesblokken zit de carterpan aan de voorkant en zo precies
in de weg voor het voordifferentieel..... 240D (4 cilinder)blokken hebben zelfs al een aanpassing nodig,de "T-vormige" pan moet veranderd worden. dus lijkt mij moeilijk... heb wel al een 300D 5 cil blok gezien in een voorheen 2.6 6cil petrol model dat past wel met het carter wat ik zo kon zien...
heb zelf een jeep cj-5 met 240 4cil en ook dat carter moest voor die auto aangepast worden.als ik bij mijn 109 laro kijk dan kon het moeilijk gaan worden....
groet, tom