Pagina 1 van 1
Extra shocks plaatsen
Geplaatst: di 28 feb 2006, 22:29
door Ian
Ik vertrek in september voor lange tijd met de 110 voor een lange reis door Afrika. Nu weet ik uit ervaring dat de suspension (NL woord?) het zwaar te verduren krijgt op de wasbord wgen en erger. De auto zal standaard zwaar geladen zijn. 2800 kg+
Van verschillende bronnen hoor ik adviezen om in iedergeval achter dubbel shocks te plaatsen. Ik weet dat b.v. Foleys zijn expeditie 110's uitrust met dubbel shocks achter.
Zijn er prikkers die dubbel shocks hebben geplaatst? zoja waar en hoe bevalt dat?
Een eerste zoektocht op het net heeft de volgende link opgeleverd. Is dat wat?
www.qtservices.co.uk/shock.htm.
Ik kan natuurlijk enkelshocks van super zwaar kwaliteit nemen (toughdog) maar ik ben bang dat de shock ophanging dan een zwakke punt wordt.
Of zie ik dat verkeerd?
Ian
110 2,5D N/A HCPU camper
Re: Extra shocks plaatsen
Geplaatst: di 28 feb 2006, 22:51
door Laurens Bakx
[www.qtservices.co.uk]
zonder punt aan het einde doet ie het beter.
Groeten Laurens
[megamannen.web-log.nl]
Re: Extra shocks plaatsen
Geplaatst: wo 01 mar 2006, 01:02
door Gerben tb
Neem eens contact op met Tijsterman
[www.tijsterman.com]
Re: Extra shocks plaatsen
Geplaatst: wo 01 mar 2006, 12:29
door henk & Marianne
Waarvoor moet je constant rondrijden met zo'n hoog totaal gewicht? Ik snap wel dat je goed voorbereid op weg wil gaan maar 95% van je tijd zal je al die "extra" zooi niet nodig hebben. Neem b.v. je brandstoftank. Waarschijnlijk heb je deze al vergroot of er één bij geplaatst zodat je bereik groter wordt. Er zijn maar weinig plekken op aarde waar je in een straal van 300 km geen tankstation vindt. Het is dus makkelijker om twee of drie lege jerrycans mee te nemen en die te vullen voor de stukken waar er geen tankstations zijn, een kwestie van goed plannen.
Het zelfde kan je met water doen. Zorg voor een goed werkende filter en je kan bijna overal water reinigen zodat het drinkbaar wordt. Heb tien liter aan boord in flessen voor reserve en je kan de rest terplekke maken als je het nodig hebt.
Denk je toch zoveel nodig te hebben aan spullen denk dan eens serieus na over een aanhangertje. Bij overbelasting van je LR zijn het niet alleen de suspension die het zwaar heeft maar ook je chassis, aandrijflijn, stuur inrichting etc. hebben het dan zwaar te verduren waardoor je veel vaker problemen (reparaties) zal krijgen. Als je meer tips wil over het laag houden van het totaal gewicht dan mail je maar.
Succes en veel plezier met je voorbereidingen.
Henk
Re: Extra shocks plaatsen
Geplaatst: wo 01 mar 2006, 15:35
door Ian
Henk,
Ik ben het helemaal met je eens. Het gewicht moet zo laag mogelijk blijven.
Zonder extra brandstof of water en zonder eigen uitrusting en onderdelen weegt de auto al zo'n 2550+ kg. Tel daarbij op 2 personen = 2700. Voeg daar nog kleding, een beetje onderhouds materiaal en gereedschap en kleding toe en ik zit zo aan de 2800kg
In de Sahara gelden er andere wetten dan hier in NL. Met 10 liter water en een tank diesel maak je al gauw een enkelreis sahara.
Voor een ritje van bijvoorbeeld Atar naar Tidjikdja in Mauritanie komt er nog tig liter water en extra diesel bij.(4 dagen, 400 km, 4x4 in zand)
Het gewicht begint al hoog en wordt alleen verhoogd indien nodig.
Mijn auto kan het (extra) gewicht aan onder redelijk nomale omstandigheden.
Onder zware omstandigheden kan ie het ook aan alleen gaat er eerder iets kapot..
Met de extra shocks wil ik dus langer onder (voor NL begrippen) zware omstandigheden kunnen rijden.
Ian
Re: Extra shocks plaatsen
Geplaatst: wo 01 mar 2006, 20:33
door Hans Vink
Lees eens wat reisverhalen bij Afrika overland sites (heb je wellicht al gedaan). Ik heb daar zelf wel het een en ander over vering gelezen in de zin van heavy duty maar niet over dubbel shocks.
Als enkele (i.p.v. dubbel) heb ik gelezen dat Old Man Emu het goed doen maar houd er ook rekening mee dat als het dan nog kapot gaat een apparte veer niet gemakkelijk te verkrijgen is in Afrika. Gewoon de heavy duty veer van Landrover is dan wellicht een goede optie. En inderdaad heeft Tijsterman veel kennis over dit soort problemen.
Succes met zoeken, groeten Hans Vink, (die ook aan het voorbereiden is. )
Re: Extra shocks plaatsen
Geplaatst: do 02 mar 2006, 16:26
door Jurriaan
Ian,
Mijn vader reedt met z`n 110 Stawag met dubbele schokbrekers achter. Die zat dan ook wel aardig vol. Onder andere:
Lier voor&achter, hefdak met complete camperuitrusting, externe rolkooi, glijplaat, sidebars, 120 liter diesel, watertanks, 1800W 12-220V, 2 accu`s, 2 dynamo`s etc etc etc.
Maar dat ding reed wel als een trein ondanks z`n gewicht. Ook in de bochten reed 'ie geweldig en het lag als een blok op de weg. Voor de verkoop de auto toen helemaal leeg gemaakt. De auto was toen niet meer te rijden met dezelfde veer-setup
Op z`n Range Rover zitten nu ook dubbele schokdempers achter. Tweemaal Monroe en tweemaal Koni dacht ik.
Jurriaan
'53 S1 80"
'72 RRC V8
'88 D90 HT