EEN VONKJE MEER OF MINDER
Geplaatst: do 23 feb 2006, 10:20
EEN VONKJE MEER OF MINDER???
Alles slijt in een auto hoe
je het ook went of keert. Ja, je zult het niet geloven maar zelfs elektronica slijt op de een of andere manier en na verloop van tijd gaat het gewoon stuk. Zo ook de elektronische ontsteking van onze auto. Sinds de jaren tachtig wordt op de Rover SD-1 V8 motoren een elektronische ontsteking toegepast. Grote voordeel is, je hebt er in wezen in geen omkijken naar, behalve moet je 1 maal per jaar even je ontstekingtijdstip controleren en een drupje olie in het gaatje doen onder de rotor, de elektronica doet de rest !!!!
Dat had je gedacht, na een levensduur van zo?n 200.000 km begon mijn Rover V8 motor toch zo nu en dan over te slaan of in te houden. Ook de hogere torentallen worden minder gemakkelijk bereikt. Loopt je motor dan ook nog op LPG, wat de meeste Rover V8 motoren doen, dan is een goed functionerende ontsteking best wel van levensbelang. Afijn je motor loopt niet zo lekker meer dus als hobbyist ga je eens een keer lekker op een zaterdag alles controleren en afstellen waarvan je denkt dat het ongelukkiger lopen van je motor door kan worden beïnvloedt. Om te beginnen met het afstellen van de LPG verdamper. Vaak is genoemd probleem te vinden in een te arm afgestelde verdamper. Helaas dit gaf geen verbetering. Vervolgens de afstelling van de carburateurs gecontroleerd, Met name de synchroon afstelling van je dubbele SU HIF-6 carburateurs is van essentieel belang om een mooi ronddraaien van de motor te bewerkstelligen. Nou dat was allemaal wel goed in mijn geval. Vervolgens alle vacuumslangen, carterontluchting etc, gecontroleerd op lekkages en goed aangesloten te zijn. Inmiddels is je zaterdag al grotendeels voorbij en geloof je het eerst wel.
Maandags rij je naar je werk en die motor blijft maar beroerd lopen het hele geval zit je niet lekker. Dus volgende stap is het proberen te traceren waar de storing kan liggen. Bougies??, rotor?? Verdelerkap??. Ik vervang de bougies, bougiekabels, verdelerkap en de rotor.
(De auto was toch aan een grote beurt toe).Haha gevonden, de motor loopt stukken beter.
Twee a drie weken later, shit de motor slaat weer over en begint in de hogere toerentallen ook te knallen in de uitlaat, backfire. De achterste uitlaatdemper is openscheurt. Dit gebeurt natuurlijk altijd op momenten dat je het absoluut niet uitkomt en je helemaal geen zin en tijd hebt om het te repareren. Maar ja da?s de hobby. Nieuwe demper gemonteerd. Maar dat inhouden en knallen blijft zelfs als je gewoon met een gangetje van 80, 100 of 120 km/h rijdt. Het probleem wordt dus erger. Net alsof de motor soms gewoon een of twee seconden niets meer meer doet. Je denkt nog steeds niet aan de elektronica van de ontsteking wat daar kan immers niets aan stuk, die doet het of die doet het niet. Dus weer aan het denken en je komt zo langzamerhand tot nog maar een conclusie de bobine.
Om te controleren of deze nog goed functioneert trek de middelste kabel van de verdelerkap los en houdt je die in de buurt van een metalen deel. Normaal gesproken heb moet er dan een heldere blauwe vonk overspringen van kabel naar het metaal van de auto. Bij mij was dat slechts een klein iel oranjegeelachtig vonkje. Volgende dag direct een nieuwe bobine opgehaald en gemonteerd, klusje van nog geen 5 minuten. Wederom de vonk gecontroleerd en ja hoor een stevige blauwe vonk. Dus je denkt nu echt dat het probleem wel verholpen zou zijn. Maar goed, de motor loopt weer als nieuw.
Een paar weken later, je kunt het al wel raden, weer begint de motor te ploffen en te knallen. Shit, shit, shit. Vooral in de hogere toerentallen en met name tijdens het optrekken begint het wel erg lastig te worden. En ja hoor een paar dagen later gebeurt dat waar je al langere tijd bang voor bent en begon te worden de motor houdt er plotseling gewoon mee op. Daar sta je dan langs de kant van de weg. Toch nog maar even proberen te starten, en gelukkig hij doet het weer.
Twee dagen later sta je weer een keer langs de kant van de weg., en een half uur later sta je stil midden op een druk kruispunt, en hoor je wat piepende banden achter je en een hoop getoeter en zie je diverse middelvingers na je opgestoken. Het gekke is echter nog steeds dat de motor iedere keer wel weer wil starten, je denkt nog steeds niet aan je elektronische ontsteking. Een goede bekende van mij (René Winters ) die ook helemaal gek is van ons type Rover en er al aanzienlijk langer mee rijdt en er aan sleutelt stelt voor om mijn auto eens te onderzoeken en opnieuw af te stellen. Goed plan want ik ben er even goed ziek van inmiddels. De volgende dag belt hij mij op en zegt, De elektronische ontsteking is niet goed meer. Hij had ook de ervaring met backfire en de achterste uitlaatdemper. Hij zei, zet er maar een andere ontsteking op.
Dus de volgende dag maar eens proberen om een nieuwe elektronische ontsteking te organiseren. Een originele van Lucas kost ca. 350 euro en dat alleen voor die kleine ronde printplaat die onder in de verdeler zit. Aangezien mijn hele Rover SD-1 VDP dit bedrag niet eens heeft gekost vind ik dat een slecht plan. Verder informeren, en via via hoor je dat mijn probleem wel eens vaker voorkomt met name met het OPUS type ontstekingen waarvan de elektronica in de verdeler is gemonteerd. Door de warmte van de motor worden bepaalde isolatie delen van die printplaat in de verdeler zacht en verdwijnen langzaam en dan ontstaat er een klein lek stroompje of zelfs kortsluiting met als eind resultaat een onregelmatige of helemaal geen vonk meer. Er zijn een aantal praktische oplossingen om toch weer tot een goed vonkende ontsteking te komen.
1, een nieuwe originele printplaat. Dit valt af want is me veel te duur.
2, een verdeler met contactpunten installeren, dit valt ook af want dan moet je ook nog een andere verdeler kopen, kost ca. 165 euro en moet je regelmatig die lastige contactpunten vervangen.
3, er is een vervangingstype elektronische ontsteking verkrijgbaar van een gerenommeerd merk, begint met een ?L? , maar geen Lucas? de prijs is ook gerenommeerd ca.. 270 euro valt dus ook af.
René adviseerde mij een Piranja ontsteking te kopen bij Sparcon in Friesland.
René zei dat Roelof van Sparcon de verstekerkasjes zelf maakte in een metalen
behuizing en waterdicht waren en daarom minder storingsgevoelig waren.
En dat deze jongen geen blablablabla had maar een doodnormale vent die wist waar hij over praatte.
Ik kon deze Newtronics ontsteking ook bij EDS in Almere kopen maar deze hadden de standaard storonggevoeliger plastic kastjesd
De Piranja onstekingen bestonden niet meer maar waren vervangen door Newtronic Systems. Prijs voor de Rover V8 ongeveer 135 euro's incl. BTW
(de prijs was onder voorbehoud i.v.m. de engelse pond). Niet duur.
De optie van René sprak mij het meest aan en dus heb ik zo?n set gekocht.
Toen ik de spullen ontvangen had, was ik niet echt onder de indruk van de verpakking en uitvoering van het spul. De gebruiksaanwijzing was echter zeer eenvoudig en begrijpelijk opgesteld. Je krijgt een zilveren metaal kastje ter grootte van een pakje sigaretten, een ronde stalen plaat zo groot als de originele printplaat met een lampje en een plastic zakje met een rond plastic schijfje voorzien van 8 gleufjes en een aantal aansluitdraden en wat schroefjes en ander klein materiaal. Binnen een uurtje waren de spullen gemonteerd.
Het metalen kastje monteer je ergens in de buurt van de bobine. Van af de stalen plaat in de verdeler gaat er een draad naar het zwarte kastje. Vervolgens zijn heb je nog drie draden over, een sluit je aan op de massa, een op de min pool van de bobine en de laatste op de voedingsdraad vanaf het contaktslot.
Doet hij het of doet hij het niet. Sleuteltje in contactslot, omdraaien, en motor loopt. En hoe!! Klap op de vuurpijl. Nieuwer dan nieuw. Motor uit en weer aan, wauw. De ontsteking vervolgens nog even nagekeken of hij op tijd stond, d.m.v. een stroboscooplamp.
VERGEET DIT NIET OM DE ONTSTEKING NATEKIJKEN OF HIJ OP TIJD STAAT.
Niet alle Rover V8 motoren hebben dezelfde graden voorontsteking,
binnenkort hier meer over via Rene.
Kijk dit na in het instructieboekje.
Toch maar een even kijken wat voor een vonk er wordt geproduceerd. Dus middelste bougiekabel even los van de verdeler en een prachtige volle blauwe vonk, zelfs als je de kabel een centimeter of vier van de massa punt weg houdt is er nog steeds stevige vonk aanwezig. Dat zit dus wel goed.
Deze Newtronic ontsteking werkt met een lichtsluisje dat is gemonteerd op de stalen grondplaat. Het principe van dit ontstekingsysteem is dat er in de verdeler een klein LED lampje brand, deze zit onder in het lichtsluisje van het stalen plaatje, in het bovenste deel van de gleuf zit een licht gevoelige sensor. Het plastic plaatje met de acht gleufjes, draait hier tussendoor.
Inmiddels rij ik nu al 6,5 jaar met deze ontsteking en heb er nog geen omkijken meer naar gehad, koude motor, warme motor, droog weer, vochtig weer, de motor loopt beter dan met een originele ontsteking. Hij start beter en ook heb ik het idee dat hij zuiniger rijdt.
Voor ander LandRover types is er ook een Newtronics ontsteking te krijgen de prijs is gelijk.
Metalen kastjes
Gebruik altijd een 12 Volt bobine.
D.I.Y.
Wouter,
Voor meer info kijk op [www.sparcon.nl] of bel 0561-688860 vraag naar Roelof.
Noem Rene zijn naam en de prijs is goedkoper.
Alles slijt in een auto hoe
je het ook went of keert. Ja, je zult het niet geloven maar zelfs elektronica slijt op de een of andere manier en na verloop van tijd gaat het gewoon stuk. Zo ook de elektronische ontsteking van onze auto. Sinds de jaren tachtig wordt op de Rover SD-1 V8 motoren een elektronische ontsteking toegepast. Grote voordeel is, je hebt er in wezen in geen omkijken naar, behalve moet je 1 maal per jaar even je ontstekingtijdstip controleren en een drupje olie in het gaatje doen onder de rotor, de elektronica doet de rest !!!!
Dat had je gedacht, na een levensduur van zo?n 200.000 km begon mijn Rover V8 motor toch zo nu en dan over te slaan of in te houden. Ook de hogere torentallen worden minder gemakkelijk bereikt. Loopt je motor dan ook nog op LPG, wat de meeste Rover V8 motoren doen, dan is een goed functionerende ontsteking best wel van levensbelang. Afijn je motor loopt niet zo lekker meer dus als hobbyist ga je eens een keer lekker op een zaterdag alles controleren en afstellen waarvan je denkt dat het ongelukkiger lopen van je motor door kan worden beïnvloedt. Om te beginnen met het afstellen van de LPG verdamper. Vaak is genoemd probleem te vinden in een te arm afgestelde verdamper. Helaas dit gaf geen verbetering. Vervolgens de afstelling van de carburateurs gecontroleerd, Met name de synchroon afstelling van je dubbele SU HIF-6 carburateurs is van essentieel belang om een mooi ronddraaien van de motor te bewerkstelligen. Nou dat was allemaal wel goed in mijn geval. Vervolgens alle vacuumslangen, carterontluchting etc, gecontroleerd op lekkages en goed aangesloten te zijn. Inmiddels is je zaterdag al grotendeels voorbij en geloof je het eerst wel.
Maandags rij je naar je werk en die motor blijft maar beroerd lopen het hele geval zit je niet lekker. Dus volgende stap is het proberen te traceren waar de storing kan liggen. Bougies??, rotor?? Verdelerkap??. Ik vervang de bougies, bougiekabels, verdelerkap en de rotor.
(De auto was toch aan een grote beurt toe).Haha gevonden, de motor loopt stukken beter.
Twee a drie weken later, shit de motor slaat weer over en begint in de hogere toerentallen ook te knallen in de uitlaat, backfire. De achterste uitlaatdemper is openscheurt. Dit gebeurt natuurlijk altijd op momenten dat je het absoluut niet uitkomt en je helemaal geen zin en tijd hebt om het te repareren. Maar ja da?s de hobby. Nieuwe demper gemonteerd. Maar dat inhouden en knallen blijft zelfs als je gewoon met een gangetje van 80, 100 of 120 km/h rijdt. Het probleem wordt dus erger. Net alsof de motor soms gewoon een of twee seconden niets meer meer doet. Je denkt nog steeds niet aan de elektronica van de ontsteking wat daar kan immers niets aan stuk, die doet het of die doet het niet. Dus weer aan het denken en je komt zo langzamerhand tot nog maar een conclusie de bobine.
Om te controleren of deze nog goed functioneert trek de middelste kabel van de verdelerkap los en houdt je die in de buurt van een metalen deel. Normaal gesproken heb moet er dan een heldere blauwe vonk overspringen van kabel naar het metaal van de auto. Bij mij was dat slechts een klein iel oranjegeelachtig vonkje. Volgende dag direct een nieuwe bobine opgehaald en gemonteerd, klusje van nog geen 5 minuten. Wederom de vonk gecontroleerd en ja hoor een stevige blauwe vonk. Dus je denkt nu echt dat het probleem wel verholpen zou zijn. Maar goed, de motor loopt weer als nieuw.
Een paar weken later, je kunt het al wel raden, weer begint de motor te ploffen en te knallen. Shit, shit, shit. Vooral in de hogere toerentallen en met name tijdens het optrekken begint het wel erg lastig te worden. En ja hoor een paar dagen later gebeurt dat waar je al langere tijd bang voor bent en begon te worden de motor houdt er plotseling gewoon mee op. Daar sta je dan langs de kant van de weg. Toch nog maar even proberen te starten, en gelukkig hij doet het weer.
Twee dagen later sta je weer een keer langs de kant van de weg., en een half uur later sta je stil midden op een druk kruispunt, en hoor je wat piepende banden achter je en een hoop getoeter en zie je diverse middelvingers na je opgestoken. Het gekke is echter nog steeds dat de motor iedere keer wel weer wil starten, je denkt nog steeds niet aan je elektronische ontsteking. Een goede bekende van mij (René Winters ) die ook helemaal gek is van ons type Rover en er al aanzienlijk langer mee rijdt en er aan sleutelt stelt voor om mijn auto eens te onderzoeken en opnieuw af te stellen. Goed plan want ik ben er even goed ziek van inmiddels. De volgende dag belt hij mij op en zegt, De elektronische ontsteking is niet goed meer. Hij had ook de ervaring met backfire en de achterste uitlaatdemper. Hij zei, zet er maar een andere ontsteking op.
Dus de volgende dag maar eens proberen om een nieuwe elektronische ontsteking te organiseren. Een originele van Lucas kost ca. 350 euro en dat alleen voor die kleine ronde printplaat die onder in de verdeler zit. Aangezien mijn hele Rover SD-1 VDP dit bedrag niet eens heeft gekost vind ik dat een slecht plan. Verder informeren, en via via hoor je dat mijn probleem wel eens vaker voorkomt met name met het OPUS type ontstekingen waarvan de elektronica in de verdeler is gemonteerd. Door de warmte van de motor worden bepaalde isolatie delen van die printplaat in de verdeler zacht en verdwijnen langzaam en dan ontstaat er een klein lek stroompje of zelfs kortsluiting met als eind resultaat een onregelmatige of helemaal geen vonk meer. Er zijn een aantal praktische oplossingen om toch weer tot een goed vonkende ontsteking te komen.
1, een nieuwe originele printplaat. Dit valt af want is me veel te duur.
2, een verdeler met contactpunten installeren, dit valt ook af want dan moet je ook nog een andere verdeler kopen, kost ca. 165 euro en moet je regelmatig die lastige contactpunten vervangen.
3, er is een vervangingstype elektronische ontsteking verkrijgbaar van een gerenommeerd merk, begint met een ?L? , maar geen Lucas? de prijs is ook gerenommeerd ca.. 270 euro valt dus ook af.
René adviseerde mij een Piranja ontsteking te kopen bij Sparcon in Friesland.
René zei dat Roelof van Sparcon de verstekerkasjes zelf maakte in een metalen
behuizing en waterdicht waren en daarom minder storingsgevoelig waren.
En dat deze jongen geen blablablabla had maar een doodnormale vent die wist waar hij over praatte.
Ik kon deze Newtronics ontsteking ook bij EDS in Almere kopen maar deze hadden de standaard storonggevoeliger plastic kastjesd
De Piranja onstekingen bestonden niet meer maar waren vervangen door Newtronic Systems. Prijs voor de Rover V8 ongeveer 135 euro's incl. BTW
(de prijs was onder voorbehoud i.v.m. de engelse pond). Niet duur.
De optie van René sprak mij het meest aan en dus heb ik zo?n set gekocht.
Toen ik de spullen ontvangen had, was ik niet echt onder de indruk van de verpakking en uitvoering van het spul. De gebruiksaanwijzing was echter zeer eenvoudig en begrijpelijk opgesteld. Je krijgt een zilveren metaal kastje ter grootte van een pakje sigaretten, een ronde stalen plaat zo groot als de originele printplaat met een lampje en een plastic zakje met een rond plastic schijfje voorzien van 8 gleufjes en een aantal aansluitdraden en wat schroefjes en ander klein materiaal. Binnen een uurtje waren de spullen gemonteerd.
Het metalen kastje monteer je ergens in de buurt van de bobine. Van af de stalen plaat in de verdeler gaat er een draad naar het zwarte kastje. Vervolgens zijn heb je nog drie draden over, een sluit je aan op de massa, een op de min pool van de bobine en de laatste op de voedingsdraad vanaf het contaktslot.
Doet hij het of doet hij het niet. Sleuteltje in contactslot, omdraaien, en motor loopt. En hoe!! Klap op de vuurpijl. Nieuwer dan nieuw. Motor uit en weer aan, wauw. De ontsteking vervolgens nog even nagekeken of hij op tijd stond, d.m.v. een stroboscooplamp.
VERGEET DIT NIET OM DE ONTSTEKING NATEKIJKEN OF HIJ OP TIJD STAAT.
Niet alle Rover V8 motoren hebben dezelfde graden voorontsteking,
binnenkort hier meer over via Rene.
Kijk dit na in het instructieboekje.
Toch maar een even kijken wat voor een vonk er wordt geproduceerd. Dus middelste bougiekabel even los van de verdeler en een prachtige volle blauwe vonk, zelfs als je de kabel een centimeter of vier van de massa punt weg houdt is er nog steeds stevige vonk aanwezig. Dat zit dus wel goed.
Deze Newtronic ontsteking werkt met een lichtsluisje dat is gemonteerd op de stalen grondplaat. Het principe van dit ontstekingsysteem is dat er in de verdeler een klein LED lampje brand, deze zit onder in het lichtsluisje van het stalen plaatje, in het bovenste deel van de gleuf zit een licht gevoelige sensor. Het plastic plaatje met de acht gleufjes, draait hier tussendoor.
Inmiddels rij ik nu al 6,5 jaar met deze ontsteking en heb er nog geen omkijken meer naar gehad, koude motor, warme motor, droog weer, vochtig weer, de motor loopt beter dan met een originele ontsteking. Hij start beter en ook heb ik het idee dat hij zuiniger rijdt.
Voor ander LandRover types is er ook een Newtronics ontsteking te krijgen de prijs is gelijk.
Metalen kastjes
Gebruik altijd een 12 Volt bobine.
D.I.Y.
Wouter,
Voor meer info kijk op [www.sparcon.nl] of bel 0561-688860 vraag naar Roelof.
Noem Rene zijn naam en de prijs is goedkoper.