Pagina 1 van 1

Diesel vanzelf van Li naar Re-tank??

Geplaatst: za 15 mar 2003, 17:03
door Gijs
Mijn Leightweight liep niet "lekker" op de rechter brandstoftank: motor hield regelmatig in bij hogere toerentallen. Bij gebruik van de linker tank geen problemen. Ik gebruikte daarom voorlopig alleen de linker tank.
Minder dan 70 km na de laatste keer dat ik de linker voltankte, was deze al praktisch leeg. Nergens een lekkage te vinden, maar wel ontdekte ik dat de rechter tank plotseling vanzelf vol was geraakt. De diesel was kennelijk overgeheveld van links naar rechts. Is dit normaal? Zo neen: wat is het probleem en hoe los ik het op?

Re: Diesel vanzelf van Li naar Re-tank??

Geplaatst: za 15 mar 2003, 17:44
door SirMartin
Hoi Gijs,

Dat is wel heel raar dat de diesel van links naar rechts zou overhevelen. iets wat ik me niet voor kan stellen omdat het enige wat tussen links en rechts zit een stuk leiding is en de keuze kraan voor links en recht... gezien de wet op de communicerende vaten zou wel het hoogste nivo naar het laagste kunnen lopen en dat proces zou stoppen als in beide tanks evenveel zit. Wat ik hier dus verdenk is de kraan waarmee je van tank wisseld. Daar zitten dus beide tanks op en de afgaande gaat naar je bezinkvaatje onder de auto aan de kant van de bijrijder vandaaruit naar je brandstofpomp en dan dieselfilter en je inspuit pomp.
Dat je motor inhield bij hogere toerentallen lijkt er op dat deze niet genoeg diesel kreeg, misschien zit er een verstopping in dat 1e gedeelte of ook weer in die keuzekraan. Je zou de aftapplug onder het bezink vaatje los kunnen halen...
Kijk wel uit want bij mij is ie dus afgebroken vorige week en was het rubbertje vergaan. Beter eerst één op reserve nemen (bij mij zit er nog steeds een M8 in todat ik een vervang plug heb). En dan kijken als beide tanks diesel hebben hoe het er uit loopt als je een tank kiest. Als het een moeizamer gaat dan het andere... of als de kraan raar doet dan zal je het daar wel moeten zoeken. want het lijkt als je de goede linker tank kiest alles wel goed loopt dan sluit ik het gedeelte achter de keuzekraan naar de motor al uit.

We als je via het bezinkvaatje gaat kijken de boel weer even ontluchten dat staat in de 1e echelon boek. Trouwens de 2e en 3e echelon staat hoe het branstofsysteem loopt. Deze zijn zo van het net te plukken. Als je ze niet kan vinden geef maar een brul.

Maar gezien het feit dat de diesel van rechts naar links was gelopen verdenk ik zelf die keuze kraan. En dat overhevelen is niet normaal want je kiest één van de tanks en dan hoort de andere afgesloten te zijn.
Misschien dat andere nog betere tips hebben? Zo veel ervaring heb ik nu ook nog niet met de lightweight.

Groet,
Martin

Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977
people.zeelandnet.nl/mpspuij

Re: Diesel vanzelf van Li naar Re-tank??

Geplaatst: za 15 mar 2003, 20:42
door dirk
ooo retoer leiding omgewiselt zit boven op de tank loopt daar vandaan naar de kraan

Re: Diesel vanzelf van Li naar Re-tank??

Geplaatst: zo 16 mar 2003, 07:34
door Aad G
Ergens heb je iets omgewisselt.

Re: Diesel vanzelf van Li naar Re-tank??

Geplaatst: zo 16 mar 2003, 14:07
door Gijs
Dirk,
Bedankt voor de tip; dit zou inderdaad wel eens het probleem kunnen zijn. De retourleiding die van de kraan naar de rechter tank loopt staat nu in het verlengde van de hoofdretourleiding die van de motor komt. De retourleiding naar de linker tank staat haaks op het verlengde van de hoofdretourleiding. Als ik het plaatje in het echelonshandboek goed lees moet dit net andersom zijn en heeft de vorige eigenaar de zaak dus precies verkeerd aangesloten.
Ik heb nu ook ontdekt dat de toevoerleiding van de rechter tank naar de kraan half afgeknepen zit. Waarschijnlijk is dit de reden dat er bij hogere toerentallen te weinig diesel vanuit de rechter tank naar de pomp komt.
Binnenkort dus maar even aan het sleutelen.

Re: Diesel vanzelf van Li naar Re-tank??

Geplaatst: zo 16 mar 2003, 18:27
door SirMartin
Oei dan is er wel een echte hobbyist aan het werk geweest... slordig.

Martin

Re: Diesel vanzelf van Li naar Re-tank??

Geplaatst: zo 16 mar 2003, 19:52
door aadG
kijk effe goed of die kraan in orde is. deze sneuvelen nog wel eens

Re: Diesel vanzelf van Li naar Re-tank??

Geplaatst: zo 16 mar 2003, 22:11
door jan.T
Gijs,

Ik had hetzelfde probleem met mijn LaRo,die hevelde ook alle brandstof van linker naar rechter tank.
Hier kwam ik achter toen alle twee de tanks gevuld waren.
Dus je kunt wel nagaan wat er gebeurt als een al volle dieseltank nog voller wordt gepompt.
Het gevolg was ,dat de diesel er zelfs via de vuldop(op de zijkant van de auto) er uit liep.
Je kunt nu nog (5 maand later) bij de plaatselijke A.H.zien waar mijn landrover heeft gestaan.
Ik heb het eerst simpel opgelost door er een schakelaar op de pomp tussen te zetten zodat ik nu zelf de pomp kan inschakelen.,waneer ik dat wil en niet waneer de LaRo er zin in heeft.

groet. Jan.T

Re: Diesel vanzelf van Li naar Re-tank??

Geplaatst: zo 16 mar 2003, 23:18
door aadG
zou dat de reden zijn dat die aandelen zo gezakt zijn ?

Re: Diesel vanzelf van Li naar Re-tank??

Geplaatst: ma 17 mar 2003, 09:48
door jan.T
Zou heel goed kunnen aad,

Groet Jan.T