Pagina 1 van 1

8.25-16R onder 109 ambulance

Geplaatst: vr 14 mar 2003, 17:17
door dirk
ik wil 8.25-16 onder mijn ambulance 2.5 plaatse maar ik vraag mij af of hij dan nog vooruit komt als iemand hier iets van weet hoor ik dat graag

Re: 8.25-16R onder 109 ambulance

Geplaatst: vr 14 mar 2003, 20:38
door Aad Koene
Dirk,

wat is jou argumentatie om er 8,25 in plaats van de gebruikelijke 7,5 onder te leggen?

Aad Koene, LR S2a 109" Diesel Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: 8.25-16R onder 109 ambulance

Geplaatst: vr 14 mar 2003, 22:25
door dirk
er zit al niet zo veel kracht in een 109 en ik moet er wel mee de modder in

Re: 8.25-16R onder 109 ambulance

Geplaatst: vr 14 mar 2003, 22:56
door Aad Koene
Dirk,

Wel gerekend win je één (1) cm meer bodemvrijheid en verlies je een ietsepietsje aan vermogen door de hogere band.
Als je de banden tegen een spotprijsje kunt aanschaffen zou ik het niet laten liggen maar ik vermoed eerder dat de banden zelfs duurder zijn.
In dat geval zou mijn advies zijn: niet doen.

In een 109 zit +/- 70 Pk aan kracht wat voldoende is om op een redelijk normale manier door onbegaanbaar terrein te rijden.
Het is namelijk niet alleen je krachtbron die het zware werk verzet: de overbrenging en de bestuurder zijn medebepalend.
Er is al diverse malen bewezen dat meer Pk`s in het terrein eerder nadelig werken dan voordelig.

Er wordt meer bepaald door het soort banden dan door het aantal paarden.

Aad Koene, LR S2a 109" Diesel Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: 8.25-16R onder 109 ambulance

Geplaatst: vr 14 mar 2003, 23:38
door Eric
Wel gerekend win je één (1) cm meer bodemvrijheid (schreef AK)

1,5 inch bedoel je (= bijna 4cm, en dat aan beide kanten)

Dat zijn flinke jongens die je huisvestigt in je wielkasten en je hebt zeker meer bodem vrijheid.
In de lagegering rijdt de ambulance prima in het terrein, op de weg zul je vaak wat vermogen te kort komen (wind/heuvels)

Waar ligt je prioriteit??

gr Eric

Re: 8.25-16R onder 109 ambulance

Geplaatst: vr 14 mar 2003, 23:50
door Serious IIa
Hoi Dirk ,

Volgens mij past het wel.... Ik zou ze gewoon een weekendje lenen.... uitproberen dan weet je het!

Groet Bowy

op 900x16 !


[members.lycos.nl]

Re: 8.25-16R onder 109 ambulance

Geplaatst: vr 14 mar 2003, 23:53
door dirk
ik moet er wel mee door de woestijn

Re: misrekend / Zandbanden

Geplaatst: za 15 mar 2003, 00:00
door Aad Koene
Sorry heren,

kleine rekenfout gemaakt, excuses.
Dirk, vergeet je niet dat het dan zandbanden zouden moeten zijn, met modderbanden in zand kom je gegarandeerd vast te staan.

Aad Koene, LR S2a 109" Diesel Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: 8.25-16R onder 109 ambulance

Geplaatst: za 15 mar 2003, 06:59
door Edgar
Leuk,

Ga je door de Sahara rijden, heb ik ook al eens gedaan. Wij hebben toen de standaard Mischelin Terrein banden gebruikt. In het zand een beetje lucht er uit werkprima. Alles bij elkaar 1 keer vast komen te zitten.
Als je vragen hebt mail maar.

Groeten
Edgar

Re: 8.25-16R onder 109 ambulance

Geplaatst: za 15 mar 2003, 20:37
door dirk
en was het leuk verde nog problemen gehad met de motor of zo en hoe ben je door de woestijn gegaan waar precies

Re: 8.25-16R onder 109 ambulance

Geplaatst: za 15 mar 2003, 21:59
door aart
he dirk,
ik zou het niet doen, wat als je een band kapot rijd en je moet hem vervangen, 7,50 banden zijn er genoeg in afrika maar 8.25 betwijfel ik. stuur eens een mailtje naar mike delisen, die is met ambulance en vriendin heel afrika doorgecrossed op de orginele michelins die er vanuit het leger op zaten( info@deprbeurzen.nl) of kijk op hun sight(crossing afrika via de landroverpagina). ikzelf heb ook wel wat door de woestijn gereden en zeer tot tevredenheid op 7.5 michelins laat er wat lucht uit en het gaat best goed maar neem voor de zekerheid toch maar een schop mee want dat je moet graven is iets wat wel bijna zeker is, zeker met zo'n zware brok.
een ander nadeel van die grotere banden is dat de gearing veranderd en niet op de goede manier zodat je eigenlijk nog minder kracht hebt als op die kleinere banden.
ikzelf heb eens met mijn ambulance in de duinen vastgestaan niet omdat hij zich ingroef maar omdat hij het bergop in het losse zand gewoon niet meer trok. dus al met al ik zou het dus niet doen.maar waar ga je eigenlijk heen en wanneer , ik ben erg benieuwd.