Pagina 1 van 1
Koppelingscylinder drukstang is te kort / bouten versnellingsbak
Geplaatst: wo 08 feb 2006, 15:48
door Paul Stroink
Ik ben nog steeds aan het prutsen met de nieuwe koppeling van mijn RR uit 1979.
De koppeling komt niet vrij. Nu heb ik eens gemeten hoe ver je een metalen staafje naar binnen moet steken voordat je tegen de koppelingsvork aandrukt, dat is 7 centimeter. Als ik de pen die door de koppelingshulpcylinder wordt bediend 7 centimeter buiten de cylinder wil laten uitsteken zit het zuigertje al vrijwel aan het einde van de cylinder als ik een keer op de koppeling zou trappen zou het zuigertje er bijna uitvallen denk ik.
Nu kan ik wel een langer staafje fabriceren of 2 cm bij het huidige staafje aanlassen maar ik vraag me af of er niet iets fout kan zitten in de koppeling, ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik daarbij iets heb fout gedaan. Ik zie er erg tegenop om de hele bak er weer uit te halen om te kijken of daar iets fout zit ( ik kan niet bij de rechterkant van de auto op het moment en ik kan met de motortakel via de linker kant er niet bij). Als ik die stang verleng zou ik dus voorzichtig kunnen proberen of ik de koppeling dan wel kan indrukken, ik ben alleen bang dat ik iets kapot druk als er toch iets fout zit in de koppeling. Wat zouden jullie doen?
Het bleek trouwens dat mijn versnellingsbak maar met drie bouten was bevestigd aan de motor, wie heeft nog een paar van die bouten over voor mij??
Re: Koppelingscylinder drukstang is te kort / bouten versnelling
Geplaatst: wo 08 feb 2006, 16:39
door Menno SIII109 Stawag&Stageone
heb je al gekeken naar de slag van de hoofdkoppelcil?
Re: Koppelingscylinder drukstang is te kort / bouten versnelling
Geplaatst: wo 08 feb 2006, 16:58
door Paul Stroink
Daar zou inderdaad ook wel een fout in kunnen zitten, alleen lost dat het probleem van de te korte drukstang niet op....als de koppeling een langere slag zou maken zou de zuiger uit de hulpcylinder gedrukt worden als deze zo ver naar buiten komt als nodig is om de koppeling in te drukken....
Re: Koppelingscylinder drukstang is te kort / bouten versnelling
Geplaatst: wo 08 feb 2006, 17:17
door Menno SIII109 Stawag&Stageone
je kan ook een dopje 6 van een klein doppensetje er overheen doen met wat loctide ofzo
Re: Koppelingscylinder drukstang is te kort / bouten versnelling
Geplaatst: wo 08 feb 2006, 17:25
door Paul Stroink
dat is inderdaad een goed idee, dat kan ik altijd weer verwijderen mocht het niet helpen...Je denkt niet dat ik iets kapot druk?
Re: Koppelingscylinder drukstang is te kort / bouten versnelling
Geplaatst: wo 08 feb 2006, 18:04
door Menno SIII109 Stawag&Stageone
koppelingsplaat kan versleten zijn. maar als je dat pinnetje loshaalt zonder de motor eruit tehalen krijg je hem bijna zeker niet meer terug. het is mij 1 keer gelukt na 3 weken proberen en 1223459066439076567 keer schelden
Re: Koppelingscylinder drukstang is te kort / bouten versnelling
Geplaatst: wo 08 feb 2006, 20:34
door Paul Stroink
Ik heb een komplete nieuwe koppelingsset gemonteerd, drukgroep, plaat, druklager.....Maar misschien is ie niet exact gelijk aan de originele ofzo, het schijnt dat er toch maar één type bestaat voor een range rover vierbak.
Re: Koppelingscylinder drukstang is te kort / bouten versnelling
Geplaatst: wo 08 feb 2006, 20:45
door Menno SIII109 Stawag&Stageone
heb je de koppelingsplaat naar de goede kant gemonteerd?
ik heb precies het zelfde probleem gehad toen bleek dat de veren van de koppelingsplaat tegen de bouten van het vliegwiel aankwam
Re: Koppelingscylinder drukstang is te kort / bouten versnelling
Geplaatst: wo 08 feb 2006, 21:04
door Paul Stroink
Tsja, ik denk het wel, ik heb in mijn leven al zoveel koppelingen vervangen dat ik me bijna niet kan voorstellen dat ik dat heb fout gedaan.
Ik ben bang dat er dan van alles kapot gaat als ik het toch probeer met het verlengen van het stangetje. Bij jou was er toen niets beschadigd verder?
Re: Koppelingscylinder drukstang is te kort / bouten versnelling
Geplaatst: wo 08 feb 2006, 21:28
door Menno SIII109 Stawag&Stageone
ik heb een dikke week ermee gereden dat hij net wel net niet vrijkwam toen ik na een jaar het blok eruit haalde waaren de veren van de koppelingsplaat zeer dun geworden en de bouten het vliegwiel een paar mm korter. teminste de koppen dan
maar ik zou het niet willen meemaken dat 1 van die veren van een koppelingsplaat in 2en barst hoever heb je alles al aangesloten dan? anders effe blokeruit en checke
Re: Koppelingscylinder drukstang is te kort / bouten versnelling
Geplaatst: wo 08 feb 2006, 23:24
door Paul Stroink
Ik heb nog niet zo heel veel aangesloten, het probleem is dat ik er niet bij kan met de motortakel, de auto staat ingebouwd tussen een heleboel andere onverplaatsbare auto's. Ik heb alleen ruimte via de bestuurdersdeur, en volgens mij kan ik het vandaar net niet halen met de takel doordat de stuurkolom dan in de weg zit.... Bah, wat een gedoe, veel meer vertraging dan gepland...
Re: Koppelingscylinder drukstang is te kort / bouten versnelling
Geplaatst: do 09 feb 2006, 00:39
door Noël
Was het druklager hetzelfde?
Ik heb dat ook gehad. Het nieuwe type (met plastic behuizing) is niet gelijk aan sommige oude. Ik heb dit vantevoren gelukkig gezien en de originele (stalen) ring laten afdraaien, zodta het nieuwe druklager hierop kon. Het plastic deel heb ik dus niet gebruikt.
En als ik me niet vergis verschilde het in diepte, vandaar dat dit wel eens jouw probleem kan veroorzaken.
Re: Koppelingscylinder drukstang is te kort / bouten versnelling
Geplaatst: do 09 feb 2006, 09:10
door Paul Stroink
ik heb ze van te voren wel naast elkaar gehouden en ze leken hetzelfde, wel kan ik me herinneren dat de vork heel moeilijk om het lager schoof, misschien kon 'ie wat verder naar voren schuiven, dat zou mijn probleem verklaren..In dat geval zou het geen probleem zijn om de drukpen te verlengen, dat ga ik toch maar proberen denk ik..volgens mij kan ik toch niets kapot drukken.