Pagina 1 van 1

Distrubutieriem vervangen

Geplaatst: di 07 feb 2006, 22:20
door Tijzzz
Hallo,

Ik ga binnenkort voor t eerst zelf mn distrubutieriem vervangen (en spanrol) van mn 90 2.5TD (uit 1987) en nou wilde ik vragen of iemand nog tips voor me heeft of dingen waar ik goed op moet letten?

K heb mn Haynes manuel binnen handbereik, dus de basis staat daar wel in.

Alvast bedankt!

Tijzzz

Re: Distrubutieriem vervangen

Geplaatst: di 07 feb 2006, 22:26
door wilberthje
goed lezen en voldoende tijd nemen, moet het lukken.

Heb je wel een momentsleutel bij de hand van het verende type, dus niet zo'n "kliksleutel" want die heb je nodig om de spanrol op de juiste spanning te zetten.

En verder is het zeker de eerste keer eigenlijk meer spannend dan moeilijk.

Succes, Wilberth

Re: Distrubutieriem vervangen

Geplaatst: di 07 feb 2006, 23:05
door Bas Disco 300 TDI/Onix
succes er mee en vergeet vooral je brandstof pomp niet vast te zetten. Kan gewoon door er een passend bordje door te steken.

Bas

Re: Distrubutieriem vervangen

Geplaatst: wo 08 feb 2006, 00:40
door RoLandRover
6 of 7 mm dacht ik zo,..

ennuh,..maak eerst alles schoon, zoek alle fabrieks merktekens,
draai nergens aan wanneer de riem eraf of nog los is.

zoek ook eens in het archief, daar staan zeker vele andere hulpvolle tips!
[prikarchief.prikpagina.nl]

gr,

Roland

Re: Distrubutieriem vervangen

Geplaatst: wo 08 feb 2006, 01:47
door Tijzzz
RoLandRover,

Nu kan het zijn dat ik ergens overheen lees, maar waar slaat de '6 of 7 mm' op?

Tijs

Re: Distrubutieriem vervangen

Geplaatst: wo 08 feb 2006, 02:21
door RoLandRover
Dat was een passend boortje van Bas, Tijs,...

Re: Distrubutieriem vervangen

Geplaatst: wo 08 feb 2006, 10:00
door a Rumble
Even goed kijken waar het stipje op het onderste tandwieltje zit.
Houd de goede moment aan voor de spanrol en zijn twee moertjes. ik maakte een fout de eerste keer en draaide een bout stuk. Dat brengt een hoop werk mee.
draai de tandwielen steeds met de klok mee.
De nokkenas laat zich moeilijk draaien, maar met twee bouten in het tandwiel gedraaid kan je met een verlengde heven (krik pijpje) prima draaien.
op het distributiehuis staan pijltjes en op de tandwielen stipjes en streepje.
bij het omleggen van de snaar is een grote schroevedraaier of bout wel handig om de snaar over het tandwiel te fixeren tegen het distributiehuis. Je komt dan namelijk een paar handen te kort. (snaar strak zetten en tandwielen niet verdraaien.)
Kijk goed welke bout waaruit komt. vooral die drie bij de waterpomp naar cilinderkop hebben alledrie een afwijkende maat.

Anton