Vervolg op "LT77 in Serie" discussie
Geplaatst: za 04 feb 2006, 17:27
Zie ook [www.prikpagina.nl]
Ik heb mij vandaag maar eens verdiept in de materie met alle beschikbare delen en een meetlint. Mijn conclusie is dat een vijfbak in een series past zonder aan het chassis te lassen/slijpen (Mijn motivatie hiertoe is het niet hoeven snijden/lassen in een nieuw gegalvaniseerd chassis). Met daarbij de volgende aanpassingen en opmerkingen.
De motor en de versnellingsbak moeten naar voren worden geplaatst. Als uitgangspunt heb ik de steunen voor de versnellingsbak genomen. De bevestigingsgaten van deze SIII versnellingsbaksteunen passen exact op de LT77 bak. Ze moeten alleen worden omgedraaid en worden aangepast. Het aanpassen is, omdat de bevestigingshoek anders is (loodrecht c.q. 45 graden). Door het omdraaien van de steunen verplaatst de versnellingsbak 16 cm naar voren. Dit is uiteindelijk maar 13 cm tov de voorkant vliegwielhuis, omdat het bevestigingspunt van de versnellingsbak bij een Series 3 cm verder naar achter zit.
Voordeel is dat de originele propshaft naar de achteras kan worden gebruikt.
De motor komt 13 cm naar voren. Hierdoor moet de koelvin, radiator en breakfast worden aangepast. Het idee is een blazende elektrische vin voor de radiator en eventueel de breakfast inkorten. De motorkap moet dan met vroege militaire sluitingen worden dicht gehouden (en niet met het gewicht van je reservewiel Aad K
). De motorsteunen zijn makkelijk aan te passen door een dikke stalen plaat met de juiste gaten, zonder dat de motorsteun op het chassis of rubbers moeten worden aangepast.
De aangrijping op de tussenbak voor de propshaft naar de vooras zit nu nog maar 3 cm naar achteren en qua hoogte gelijk tov de series tussenbak. Dit durf ik wel te avonturen. Zeker met de 109 motorsteun in mijn nieuwe chassis. Ik weet aleen niet of de originele propshaft nog lang genoeg is.
De positie/hart van de versnellingspook zit nu 3 verder naar voren tov het hart van de seriesversnellingspook. Dit moet precies passen met het schutbord. Echter is de LT77 hoger en moet de tunnel van een Defender worden gebruikt. Hierbij dienen ook de vloerplaten en de stoelbak van een defender te worden gebruikt. De tunnel moet wel worden aangepast (en ook de aangrijping van de tunnel op het schutbord), namelijk het gat voor de poken moet naar voren. Mij voorbeeld tunnel is van glasvezel versterkt kunststof. Dus moet dit niet al te moeilijk zijn.
Het aanpassen van carrosseriedelen is voor mij minder ingrijpend dan de motorsteunen en chassisbalken en propshafts. Ik ben benieuwd naar het technisch commentaar en eventuele suggesties. Misschien heb ik nog iets over het hoofd gezien. Het is net spelen met lego in het groot.
Ik heb mij vandaag maar eens verdiept in de materie met alle beschikbare delen en een meetlint. Mijn conclusie is dat een vijfbak in een series past zonder aan het chassis te lassen/slijpen (Mijn motivatie hiertoe is het niet hoeven snijden/lassen in een nieuw gegalvaniseerd chassis). Met daarbij de volgende aanpassingen en opmerkingen.
De motor en de versnellingsbak moeten naar voren worden geplaatst. Als uitgangspunt heb ik de steunen voor de versnellingsbak genomen. De bevestigingsgaten van deze SIII versnellingsbaksteunen passen exact op de LT77 bak. Ze moeten alleen worden omgedraaid en worden aangepast. Het aanpassen is, omdat de bevestigingshoek anders is (loodrecht c.q. 45 graden). Door het omdraaien van de steunen verplaatst de versnellingsbak 16 cm naar voren. Dit is uiteindelijk maar 13 cm tov de voorkant vliegwielhuis, omdat het bevestigingspunt van de versnellingsbak bij een Series 3 cm verder naar achter zit.
Voordeel is dat de originele propshaft naar de achteras kan worden gebruikt.
De motor komt 13 cm naar voren. Hierdoor moet de koelvin, radiator en breakfast worden aangepast. Het idee is een blazende elektrische vin voor de radiator en eventueel de breakfast inkorten. De motorkap moet dan met vroege militaire sluitingen worden dicht gehouden (en niet met het gewicht van je reservewiel Aad K

De aangrijping op de tussenbak voor de propshaft naar de vooras zit nu nog maar 3 cm naar achteren en qua hoogte gelijk tov de series tussenbak. Dit durf ik wel te avonturen. Zeker met de 109 motorsteun in mijn nieuwe chassis. Ik weet aleen niet of de originele propshaft nog lang genoeg is.
De positie/hart van de versnellingspook zit nu 3 verder naar voren tov het hart van de seriesversnellingspook. Dit moet precies passen met het schutbord. Echter is de LT77 hoger en moet de tunnel van een Defender worden gebruikt. Hierbij dienen ook de vloerplaten en de stoelbak van een defender te worden gebruikt. De tunnel moet wel worden aangepast (en ook de aangrijping van de tunnel op het schutbord), namelijk het gat voor de poken moet naar voren. Mij voorbeeld tunnel is van glasvezel versterkt kunststof. Dus moet dit niet al te moeilijk zijn.
Het aanpassen van carrosseriedelen is voor mij minder ingrijpend dan de motorsteunen en chassisbalken en propshafts. Ik ben benieuwd naar het technisch commentaar en eventuele suggesties. Misschien heb ik nog iets over het hoofd gezien. Het is net spelen met lego in het groot.