Pagina 1 van 1
koppeling ontluchten RR
Geplaatst: do 02 feb 2006, 15:51
door paul stroink
Ik ben nu al uuuuuren bezig met het ontluchten van de koppeling van mijn Range Rover nadat deze is losgeweest.
Er lijkt geen lucht meer uit te komen, ik heb het systeem ook vanaf onderen onder druk gevuld, toch krijg ik geen druk op de koppeling, pas in de laatste millimeters doet ie wat...
Ik heb er erg genoeg van nu....wie heeft een idee waaraan het kan liggen?
Ik heb een nieuwe koppelingsset gemonteerd, zou het kunnen zijn dat daar iets anders aan is en dat het pennetje in de koppelingscylinder nu te kort is?
Re: koppeling ontluchten RR
Geplaatst: do 02 feb 2006, 16:08
door Frans Bonnes
Wat heb je allemaal vervangen en even voor de duidelijkheid, hoef ik niet te zoeken, uit welk jaar is de RR.
Frans Bonnes
Re: koppeling ontluchten RR
Geplaatst: do 02 feb 2006, 17:06
door paul stroink
Ik heb de drukgroep, de koppelingsplaat en het druklager vervangen...
Alle onderdelen zijn Lockhead van paddocks...
De range rover is uit 1979.
Re: koppeling ontluchten RR
Geplaatst: do 02 feb 2006, 17:25
door Frans Bonnes
Heb je ook die plastic kapjes nagekeken.
en nog iets zijn de oude en de nieuwe spullen even dik.
Frans Bonnes
Re: koppeling ontluchten RR
Geplaatst: do 02 feb 2006, 17:31
door paul stroink
Wat voor plastic kapjes bedoel je?
Ik heb helaas niet gekeken of de oude en nieuwe spullen even dik zijn, ik was er van uit gegeaan dat het wel zou kloppen.......
Als ik de hulpcylinder loshaal heeft ie ook maar een uitslag van een centimeter of twee als ik het pedaal intrap, dat lijkt me een beetje weinig.
Ik zie er een beetje tegen op om de hele bak weer los te gaan halen om te kijken of de koppelingsonderdelen identiek zijn....
Re: koppeling ontluchten RR
Geplaatst: vr 03 feb 2006, 18:18
door jurgen
die twee centimeter is niet fout, kan wel ongeveer kloppen. Wat mogelijk is dat de dikte van drukgroep is koppelingsplaat afwijkt, waardoor de pen (die bediend wordt door de koppelingshulpcylinder) meer naar binnen komt te zitten. Je kan met niet al te veel werk de hulpcylinder verwijderen en vervolgens met een flinke schroevendraaier proberen of je de pen in kan drukken en hoe ver, en of ie dan ontkoppeld. Misschien levert dat weer nieuwe inzichten op waar je verder mee kan. En je kan ook de werking van de hulpcylinder testen als je hem los hebt. Iemand die voorzichtig (!!!) de koppeling intrapt en kijk of de werking van de hulpcylinder goed is (zorg wel dat het zuigertje er niet uit knalt, want dan kan je weer opnieuw onluchten). Misschien zit er een lek in het cylindertje? Succes ermee
Re: koppeling ontluchten RR
Geplaatst: vr 03 feb 2006, 18:24
door Frans Bonnes
Let wel op dat je bij demontage van de hulpcilinder de drukstaaf / pin /stangetje niet uit het koppelingshuis trekt, anders kan je alles weer helemaal los gaan halen.
Als dat plasticklemmetje waar hij mee vast zit los is lukt het bijna niet om het er door het gat weer erop te prutsen.
Frans Bonnes
Re: koppeling ontluchten RR
Geplaatst: vr 03 feb 2006, 19:01
door Paul Stroink
Dank jullie, ik hoop dat ik er morgen aan toe kom om er weer naar te kijken...
Ik zal eerst eens kijken of de koppeling vrijkomt als ik er met een schroevendraaier of iets in druk, als ik daar tenminste genoeg kracht mee kan uitoefenen.......
Als ie het dan wel doet moet ik die drukpen zien te verlengen ofzo...
Ik houd jullie op de hoogte!
Re: koppeling ontluchten RR
Geplaatst: vr 03 feb 2006, 19:01
door Dennis101
Als je de juiste onderdelen hebt gekocht en de hoofdcilinder goed is afgesteld dan zal het waarschijnlijk vanzelf beter worden.
Trap de koppeling maar vele keren in en meestal komt dan het normale gevoel na verloop van tijd weer terug.
Bij de eerste keren intrappen met belasting (van de drukgroep) moet de hulpcilinder zichzelf nog instellen, de ruststand van de hulpcilinder zal zich steeds meer naar buiten bevinden totdat het druklager bijna tegen de drukgroep aankomt.
Bij een series Land Rover duurt het meestal ook een paar korte ritjes voordat de koppeling weer normaal aanvoelt.
Je hebt de ontluchtings nippel toch wel aan de bovenkant zitten?
Dennis B.
Re: koppeling ontluchten RR
Geplaatst: vr 03 feb 2006, 19:06
door Paul Stroink
Ontluchtingsnippel zit aan de bovenkant...
De koppeling komt niet vrij, ik voel in de laatste millimeters van de pedaalslag pas een klein beetje weerstand, ook na één miljoen keer trappen blijft het tot nu toe hetzelfde, misschien doorgaan tot de 2 miljoen....