Pagina 1 van 1

Remmen

Geplaatst: wo 12 mar 2003, 14:04
door Arno
Nu is mijn auto net gekeurd en krijg ik te horen dat ik mij rem links achter eens na moet kijken voor 26-3 die remt slecht wie weet wat dit kan zijn en kan me uitleggen of dat dat moeilijk is. Of eventueel helpen.

Alvast bedankt voor de moeite

groetjes Arno

Re: Remmen

Geplaatst: wo 12 mar 2003, 14:11
door johan - doli
Ligt er helemaal aan wat er aan de hand is. Wat je als eerste moet doen is kijken of je wel remdruk heb, dat merk dat als je remt of het pedaal dan hard is. zo ja, dan ligt het niet aan de remcilinders (bijv. door lekkage). Dit merk je trouwens ook door het niveau in het reservoir bij te houden.

Dan kan het aan een paar dingen liggen: niet goed afgesteld (afstellen is vrij envoudig), de remschoenen zijn versleten (vervangen is ook geen bijzondere klus) of de remtrommel is versleten (ook geen ramp, alleen niet al te goedkoop). als j gaat vervangen, vervang dan altijd beide systeem van de achterwielen...

Re: Remmen

Geplaatst: wo 12 mar 2003, 14:31
door Arno
Ik heb wel remdruk maar links en rechts wijken te veel van elkaar af. Wat nu?
Voor remt hij goed.Hoe kan ik de remmen afstellen kun je me daar eens wat meer informatie over geven.

Alvast weer bedankt vanuit deze kant

groeten van Arno

Re: Remmen

Geplaatst: wo 12 mar 2003, 14:44
door wilberth
Wat voor auto is het? Series? II /III ?
Als je wel ermwerking hebt achter maar een verschil is het eerste dat ik zou doen het hele spul eens afstellen (zie haynes manual, bij gebrek aan manual wil ik het wel beschrijven, maar daar wordt het zonder plaatjes niet altijd makkelijker van)
Als dit niet helpt (kun je wqaarwschijnlijk weer alleen bij het APK station laten checken, maar als ze een beetje klantvriendelijk zijn doen ze daar niet moeilijk over.) zul je toch echt aan het sleutelen moeten, want dan heb je waarschijnlijk een remzuigertje vastzitten, (Versleten remvoering/.trommel maken meestal wel iets kabaal dus dat was je waarschijnlijk al opgevallen dan) of vettigheid (olielekkage) in de trommel.

Dus nu eerst stellen en als dat niet helpt trommels eraf, bewegen alle zuigers? Is er een lek? als je iets ziet dan laat het maar weer even horen, dan helpen we je verder.

PS1 als je niet eenvoudig kunt beschikken over de remmentest of je hebt geen zin om nog 2 keer naar de APK te gaan kun je er natuurlijk ook van uit gaan dat de afstelling goed is (meestal is dit ook zo als je pedaal goed hard aanvoelt) en meteen met troubleshooting beginnen.;

PS2 als je wilt kijken of alle remzuigers bewegen dan graag even met de hand proberen en niet door op het pedaal te trappen, of je moet er HEEL GOED OP LETTEN dat je zuigers er niet uitvallen als je te ver trapt.

Succes, Wilberth

Re: Remmen

Geplaatst: wo 12 mar 2003, 15:01
door Arno
Het is een series III En kun je me eens vertellen hoe ik de remmen afmoet stellen probeer het toch eens uitte leggen dan kan ik aan de gang.

Alvast bedankt voor de moeite

Groeten Arno

Serie III 109" benzine 2.25L ex leger nu blauw van kleur

Re: Remmen

Geplaatst: wo 12 mar 2003, 15:44
door wilberth
Zou ik dan even uit 'mn hoofd moeten doen.

Om te beginnen krik je het wiel op dat je wilt gaan afstellen. (as goed ondersteunen, nooit alleen op je krik vertrouwen) Nu kun je voelen of de remmen aanliggen of dat het wiel vrij loopt.
Tijdens het afstellen geld dat aanliggen niet is dat je hem hoort slepen, maar dat je echt voelt dat er meer kracht gezet moet worden om het wiel te draaien.

Ten eerste hoort het wiel vrij te draaien als je het alleen opgekrikt hebt en verder nog niets gedaan hebt. Als het wiel nu al duidelijk "vast" zit heb je of een heel verkeerde afstelling of vastzittende zuigers (waarschijnlijk het laatste).

Aan de binnenzijde van de wielen vind je op de remtrommel (of beter gezegd op de remankerplaat, dit is de stalen plaat die de trommel van achter afsluit) 2 "boutkoppen" ongeveer 19 mm gok ik, waar op het eerste gezicht niets mee vast zit. Eentje aan de voorzijde van de auto een aan de achterzijde.

Als je zo'n kop verdraait, (ik geloof dat rechtsom vaster is, weet dit niet zeker, moet je even proberen) draai je de remschoenen dichter naar de trommel.
Dus als je heel rustig werkt moet je op een gegeven moment voelen dat het meer moeite kost om het wiel rond te draaien. De remschoen ligt nu aan.
Als je de andere kant op draait moet hij weer "lossen"

(als je de verkeerde kant op draait en dat zou best kunnen met mijn aanwijzingen, dan kun je op een gegeven moment niet meer verder draaien. Je moet dan dus de andere kant op draaien, ik geloof trouwens dat bij de SIII de twee stelbouten tegengesteld werken, dus de een is linksom vast de ander rechtsom)

De remschoenen staan goed als ze net tegen de trommel aanliggen, maar geen grote kracht nodig hebben om het wiel te draaien. Zelf stel ik meestal tot ik het wiel niet meer kan draaien en dan een klein stukje terug. Wel biede schoenen, dus beide stelschroeven goed afstellen. En dit voor beide wielen.

Wat je nu bereikt hebt is dat de remschoenen niet meer zover terug getrokken worden als je de rem loslaat. De totale slag van je rempedaal tot "vol" remmen zou nu dus kleiner moeten zijn. Mijn ervaring is wel dat dit meestal niet de oplossing is voor sterk ongelijk remmende wielen, maar je moet natuurlijk bij de simpele oplossing beginnen en niet meteen alles gaan vervangen. Als je eigenlijk maar een beetje hoeft bij te stellen is dit waarschijnlijk niet je probleem.

Stel dat dit niet geholpen heeft.

Remtrommels verwijderen en goed kijken.

Zien alle remschoenen eruit alsof ze gebruikt worden, als een zuiger vast zit zie je vaak veel vuil op 1 remschoen, dieniet gebruikt wordt, bij de vast zittende zuiger.

Is er olie te zien in de trommel? Dan betreffende kering vervangen en trommel goed vetvrij maken., Remschoenen evt. vervangen als deze vet op hebben genomen.

Is de trommel geroest van binnen? Als de auto pas nog gebruikt is en de trommel is toch geroest, dan doen de remmen aan die kant blijkbaar helemaal niet mee.

Is de remschoen over de volle breedte gebruikt of maar aan 1 kant? Als maar 1 kant gebruikt wordt heeft de remschoen scheef in de trommel gezeten, remschoen (en evt trommel, controleren op diepe groeven) vervangen.

We horen het wel weer, Groet,

Wilberth

Re: Remmen, aanvulling

Geplaatst: wo 12 mar 2003, 17:35
door johan - doli
aanvulling: Bij een vermoeden van olie in de trommel kun je de schoenen eruit halen (let overigens goed op hoe de veertjes bevestigd zitten!!! welke kant waar en vooral in welke gaajte van de schoenen), fix inspuiten met remreiniger en uitfikken. Een paar keer herhalen dan brandt je de meeste olie er wel uit.

Wat ook wel eens voorkomt is dat, als de schoenen te vast hebben gezeten, de schoenen er glazig uitzien en super glad aanvoelen, dan doen ze ook weinig meer. In dat geval met schuurpapier fix opschuren tot de glazigheid weer weg is.

Re: Remmen, aanvulling

Geplaatst: wo 12 mar 2003, 17:57
door wilberth
Oja, in het kader van het wij denken aan jouw gezondheid, de meest van die oude remvoeringen zit nogal wat asbest in, dus ook in het stof dat eruit komt.

Niet dat ik zelf veel doe met die waarschuwing, maar ge kunt maar gewaarschuwd zijn, dus beter niet de hele trommel leegsnuiven.

Groet, Wilberth