Pagina 1 van 1

Keuze diesel of benzine/gas

Geplaatst: za 28 jan 2006, 21:18
door H Stormers
Ik heb de keuze tussen een LR 109 diesel uit 1980 en een 110 v8 op benz en gas
Waar moet ik op letten, waar zijn eventuele valkuilen? Ik heb begrepen dat er een heleboel mensen op deze site zitten die er meer verstand van hebben dan ik. Dus help mij aub.

Re: Keuze diesel of benzine/gas

Geplaatst: za 28 jan 2006, 21:47
door Frank RRV8 Eend merc 220D'73
109 is belastingvrij, heeft bladveren, is daardoor niet heel comfortabel. Ook heeft de 109 een vrij zwakke dieselmotor. De 110 staat op schroefveren, en heeft permanente 4x4 en voldoende vermogen, maar ook een sloot wegenbelasting als je geen bedrijf hebt.

groet frank

Re: Keuze diesel of benzine/gas

Geplaatst: zo 29 jan 2006, 00:07
door Hermen Vlothuizen
Een series III en een 90/110/defender zijn erg verschillende auto's. Zo verschillend dat het me niet verstandig lijkt om alleen de motoren te vergelijken.

Heb je in beide versies weleens gereden?

Hermen

Re: Keuze diesel of benzine/gas

Geplaatst: zo 29 jan 2006, 00:18
door H Stormers
waarin uit zich het verschil van een series 3 en een 90/110 defender? voor mij zijn dit allemaal begrippen die ik nog niet ken. ik weet dat er verschillende lengtes zijn en verschillende motoren.

Re: Keuze diesel of benzine/gas

Geplaatst: zo 29 jan 2006, 00:56
door Stumpertje S III 2,25 D
probeer eens in beide typen een ritje te maken, op de weg en in het terrein, dan merk je meteen wat de verschillen zijn. D'r zijn zat prikkers die je graag een dagje meenemen! Heel globaal: de series zijn spartaanser/oorspronkelijker, de defenders zijn gemoedelijker/comfortabeler.
Het ligt er maar net aan wat je zoekt, en hoeveel je er mee gaat rijden.
Ik rij zelf een serie, maar als weekendauto, dus alleen voor de hobby. In het terrein overigens heel ver komend, voor een beperkt budget Da's echt genieten, maar ik rij voor mijn werk 40.000 km toch liever in een andere auto.

Groeten
Marco

Re: Keuze diesel of benzine/gas

Geplaatst: zo 29 jan 2006, 01:03
door Hermen Vlothuizen
Moeilijk om dat even snel op een rijtje te zetten, vooral omdat er in technische zin een enorme reeks van wijzigingen is doorgevoerd bij de overgang naar de 110".

Hoewel een 110" in feite een opgefriste 109" is, is er meteen van alles aan gedaan om er een aanzienlijk modernere auto van te maken. De voorruit is verhoogd, de assen verbreed, het interieur is meer aangekleed, op de vroegste exemplaren na hebben stationwagons achterin modernere schuiframen enz. enz.

Heel in het kort zit het belangrijkste verschil in het andere rijgedrag dankzij de schroefveren en het gewijzigde onderstel.

Voor mij is een series Land Rover veel meer een auto is waar je bewust voor moet kiezen. Het gevaar is anders groot dat zijn lawaai, traagheid en andere onhandige eigenschappen je gaan tegenstaan. Het risico dat je er juist verslaafd aan raakt, is overigens ook erg groot!

Overigens zijn een 109" en een 110" even lang, het getal drukt de wielbasis in inches uit en de assen staan op een net iets andere positie.

Ik wens je veel plezier en wijsheid bij het maken van een keuze, maar ik raad je zeker aan om in beide types eens proef te rijden.

Hermen