Pagina 1 van 1
Biba in humploze velg (vervolg)
Geplaatst: vr 27 jan 2006, 17:45
door PaNiek
Inmiddels ben ik er van overtuigd dat een BIBA (binnenband) in een tubeless BUBA gevaarlijk kan zijn doordat er tussen BIBA en BUBA luchtblazen kunnen ontstaan. Althans wanneer het een velg met een "hump" ( zie [www.prikpagina.nl] ) betreft.
Maar hoe zit het nu met een ouderwetse standaardvelg zonder hump, waar een BIBA verplicht is? Zijn die niet voldoende "lek" dat er geen luchtblazen ontstaan?
En hoe werkt dat in de harde, dagelijkse praktijk waarin "Tubed" BUBA's feitelijk niet meer bestaan?
Wat monteert LandRover zelf op stalen velgen heden ten dage?
Het wordt weer een onzeker weekend, tenzij jullie helpen.
PaNiek
Re: Biba in humploze velg (vervolg)
Geplaatst: vr 27 jan 2006, 21:31
door 88Serie123
Wat monteert LandRover zelf op stalen velgen heden ten dage?
Michelin XZL's 7.50x16 met binnenbanden. Teminste die zie ik onder de nieuwe Defenders in de showrooms van ACS en UAB.
BFG kan niet met binnenband. Deze moeten om lichtmetalen/Disco/Wolf velgen.
Re: Biba in humploze velg (vervolg)
Geplaatst: vr 27 jan 2006, 22:17
door Roel K
Een standaardvelg is inderdaad 'voldoende lek'.
Ik had dezelfde ervaring met Profile tyrecenter: na het verwisselen
van buitenbanden (maar niet de binnenband), bleek na 400 km de binnenband lek!
Wat blijkt, ze gooien de binnenbanden gewoon op de smerige met metaaldeeltjes
vervuilde grond! Bij een van de 2 was ik er op tijd bij om de band weer schoon te vegen,
maar de ander niet en die raakte lek. Omdat ik van tevoren 20000 km zonder lekkage
gereden heb en erna ook nog eens 5000, komt het vrijwel zeker door
het niet schoon werken van de bandenboer.
Roel
Re: Biba in humploze velg (vervolg)
Geplaatst: vr 27 jan 2006, 22:39
door Henk Bossinade
Roel,deze ervaring deel ik met je,ik ben zelf wat dit betreft een mieren..........!Daarom blijf ik er altijd zelf bij,zelfs bij het uitbalanceren,dan moet ik de bandenmonteur wel eens uitleggen hoe mijn wolfvelgen op het balanceerapparaat gecentreert moeten worden,om te voorkomen dat er een kilo lood op komt,ook met de biba's willen ze nog wel eens slordig omgaan,dit gaat dus niet!Het zijn mijn zuurverdiende centen!Overigens ook bij de APK blijf ik er altijd bij.Groeten Henk Bossinade
Re: Biba in humploze velg (vervolg)
Geplaatst: vr 27 jan 2006, 22:49
door paniek
Heb dezelfde ervaring met 2 Profiles, maar het is franchising, dus de ene vestiging is de andere niet. Misschien zijn er ook die wel affiniteit met Biba's hebben maar heb ik die nog niet ontdekt.
Niek
Re: Biba in humploze velg (vervolg)
Geplaatst: vr 27 jan 2006, 23:13
door paniek
Ik heb ervaring met een voorloper van de XZL: de X 4x4. Dat is inderdaad een probleemloze "tubed" band die 150.000 - 170.000 km mee is gegaan. Ik heb nu toch gekozen voor BFG All Terrains omdat die nog langer meegaan (bv 3 mm restprofiel na 285.000 km) en minder duur zijn. Tenminste, als je de nieuwe velgen buiten beschouwing laat.
PaNiek
Re: Biba in humploze velg (vervolg)
Geplaatst: za 28 jan 2006, 00:04
door Cadarn
Al schijnt het niet te mogen, Mijn General Grabbers MT liggen nu om de standaardvelgen zonder biba, en heb in ieder geval geen problemen meer met lekke binnenbanden (spijkers nog wel). Het blijkt dus wel te kunnen: velgen zijn tot nu toe luchtdicht, hoef niet eens zo nu en dan bij te blazen. Maar of het een goed idee is? We zullen zien
Jaap, 130 CC Cadarn
Re: Biba in humploze velg (vervolg)
Geplaatst: za 28 jan 2006, 00:05
door Serious IIa
285.000 km ???? met 1 setje BF's???
in hoeveel jaar doe jij zoveel km's???
Cheers Bowy die met een setje mudjes slechts 40.000 a 50.000 km doet maar dan ook een J&*p rijstijl heeft
Re: Biba in humploze velg (vervolg)
Geplaatst: za 28 jan 2006, 00:31
door Niet meer zo Lightweight
Luchtbellen tussen een BIBA en een BUBA gedragen zich niet zoals zij dat doen in bijvoorbeeld water. Een luchtbel kan dus overal ingesloten worden en hoeft geen contact te maken met een plaats waar de buitenwereld bereikt kan worden.
Paniek,
Om maar eens met je eigen humoristische kijk op de dagelijkse dingen te spreken: "Luchtbellen geven een natuurlijke drang tot het lekprikken daarvan, althans als zij zijn omgeven met een schilletje van een zeepachtig goedje. In de taal van normale stervelingen wordt dan ook al gauw gesproken over zeepbellen. Deze zeepbellen hebben de onhebbelijkheid om maar zeer kort van dit aardse bestaan te genieten en als zij niet geholpen worden zullen zij zichzelf na korte tijd degraderen tot een beetje vrije lucht, maar dat zie je dan niet meer, en een paar spetters op de grond. Voorwaarde is dan wel dat je tijdens de degradatiefase aanwezig bent. Ben je te laat om dit te aanschouwen, dan zul je de spatten niet meer kunnen herleiden tot een zeepbel en heb je je kans gemist.
Het lekprikken van ingesloten luchtbellen tussen BIBA en BUBA leidt weer tot heel andere problemen. Het begint namelijk met het opsporen van de bel, dat gaat in bijna alle gevallen fout. Vervolgens als de vertwijfeling een hoogtepunt heeft bereikt ga je gokken. Er zijn mensen die van gokken gelukkig zijn geworden, maar in het geval van bandenbellen kan ik melden dat nog geen enkele bellenprikker zich bij mij heeft gemeld met een successtory.
Uit statistisch verantwoord onderzoek ( zie bij "Centraal bureau voor de staitistiek" is gebleken dat de meeste voldoening wordt verkregen bij het lekprikken ven zeepbellen."
Groet
Re: Biba in humploze velg (vervolg)
Geplaatst: za 28 jan 2006, 01:23
door Cadarn
HUMOR
Re: Biba in humploze velg (vervolg)
Geplaatst: za 28 jan 2006, 07:59
door paniek
Zoiets doe je niet zelf, daar heb je je mensen voor. In dit geval Heather Stewart van British 4x4 in Wervershoof. Het is een 90 Td5, dus veel langer dan 6 jaar kan ze er niet over gedaan hebben.
PaNiek
Re: Biba in humploze velg (vervolg)
Geplaatst: za 28 jan 2006, 08:19
door paniek
Gisteren sprak ik iemand die zo al 70.000 km met Michelins rondrijdt. Hij heeft een Biba bij zich voor geval dat, maar dat is tot nu toe nog niet nodig geweest. Volgens anderen loopt hij bij een lekke band het risico dat de band van de velg loopt omdat hij niet door een hump wordt tegengehouden. Naar het schijnt bestaat er een opblaasbare "kleine binnenband" die je band tegen de velgrand gedrukt houdt. Je hebt dan twee ventielen per wiel.
Persoonlijk heb ik het van de velg aflopen van een band een keer persoonlijk mogen beleven op een drukke 2 x 3-baans autoweg. Het is een heel gek effect om het vervolg van de weg door je zijruit in plaats van je voorruit te zien. Ook het zwarte wegdek en de vonken vanuit de bovenhoek van de deurpost even later, herinner ik mij nog levendig.
PaNiek