Pagina 1 van 1

Wat mag dit kosten?

Geplaatst: di 11 mar 2003, 14:21
door The_dude
Gister ben ik voor onderdelen op pad geweest.
Maar ik vraag me af wat het allemaal mag kosten.
Het gaat om nieuwe onderdelen.
Voor me achteras een set die bestaat uit kering en lager.
Het gaat om de lager die op de aandrijfas zit noem je konisch dacht ik.
Dit moet 100euro kosten is dat reeel of niet?

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Wat mag dit kosten?

Geplaatst: di 11 mar 2003, 14:42
door Aad Koene
Martijn,

als je naar Vis Scheveningen (070-3502155) belt met het onderdeelnummer en de vraag wat het kost weet je het zo.

Aad Koene, LR S2a 109" Diesel Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: Wat mag dit kosten?

Geplaatst: di 11 mar 2003, 14:48
door The_dude
Hoi Aad,

Doet je dieseltje het nog goed?
Onderdeelnummer weet ik ff niet want heb het spul niet bij me dus zal nog even moeten wachten. Volgens mij matste die kerel me al want als ik goed meelas stond er in zijn boek 130 euro.
Alvast bedankt voor de reactie.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Wat mag dit kosten?

Geplaatst: di 11 mar 2003, 14:53
door Aad Koene
Ja, Martijn

het dieseltje doet het goed.
Morgen nog even kleppen stellen en olie verversen.
Zondag mag Tinkerbell naar Rilland-Bath, dus nog even hier en daar wat kleine dingetjes doen.

Als je uit kan leggen aan VIS over welk onderdeel het gaat lukt het meestal ook wel.

Aad Koene, LR S2a 109" Diesel Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: Wat mag dit kosten?

Geplaatst: di 11 mar 2003, 14:56
door wilberth
Eeuurrhh..een lager in een landrover achteras van 100 euro??? lijkt me veel. Lagers is toch meestal tientjes werk, ook conische rollagers, zelfs in inch maten.

Kijk even in het onderdelenboek, nummertje zoeken en elke gerenomeerde onderdelenhandelaar moet je kunnen helpen. (namen noemen is denk ikniet meer nodig)

Lager op de aandrijfas? Is dat het lager in de wielnaaf? Zou ongeveer 15 euro moeten kosten.
Lager voor aan het differentieel is misschien iets duurder, maar geen 100 euro lijkt me.

Succes, Wilberth

Re: Wat mag dit kosten?

Geplaatst: di 11 mar 2003, 15:06
door The_Dude
Het gaat om het lager bij het diff. Zit achter een grote moer met splitpen.
De lager plus keringen.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Wat mag dit kosten?

Geplaatst: di 11 mar 2003, 15:55
door Dennis101
Je hebt kans dat het om twee lagers gaat, deze as wordt nl ondersteund door twee conische rollagers, en afgedicht met 1 keerring.
Let , als je zover ben gekomen, wel op de pionhoogte en lagervoorspanning.
Vraagje: wat is er eigelijk mis met dit lager?

Dennis B

Re: Wat mag dit kosten?

Geplaatst: di 11 mar 2003, 16:36
door The_dude
Hij had het wel over 2 lagers ja.
Rare vraag maar wat is pionhoogte en lagervoorspanning?
Wil bepaalde dingen gewoon vervangen voor de zekerheid en voor me eigen gevoel, en 1 lager was niet helemaal tof meer.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Wat mag dit kosten?

Geplaatst: di 11 mar 2003, 17:16
door Arie
Hallo Martijn,

Je bedoelt waarscheinlijk de flens van je roverdifferentieel.
Laatst (laten) vervangen bij AutoRega,
de oliekeerring kost 5,22 euro (ex) per stuk en de flens kost nieuw 16,50 (ex) per stuk. Heb hier de rekeing erbij gepakt.

grtz,
Arie
SIII 88 enz

Re: Wat mag dit kosten?

Geplaatst: di 11 mar 2003, 17:22
door The_dude
Zal straks de nummers erbij zoeken voor zover dat mogelijk is want ik heb niet zon onderdelenboek. Maar dacht dat de nummers ook in haynes manual staan.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Wat mag dit kosten?

Geplaatst: di 11 mar 2003, 18:13
door The_dude
Voor de mensen met een haynes manual 88 diesel.
Hoofdstuk 8
Deel 8.2

Onderdeel 24 26 30 36
Dat moet 100€ kosten ik denk dat ik er maar vanaf ga zien.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Pignon-as afstellen was; wat mag dit kosten?

Geplaatst: di 11 mar 2003, 18:17
door wilberth
Goedzo, is het hem toch gelukt om iets open te leggen wat we met z'n allen zoveel mogelijk dicht proberen te houden ;-) .

In je achteras zit een haakse overbrenging. Hierin zitten 2 kegelvormige tandwielen (laten we de tandvorm etc. even buiten beschouwing).
Om te zorgen dat deze tandwielen goed in elkaar grijpen moet top van beide kegels excact op elkaar liggen.

En hier zit meteen ook de moeilijkheid. Omdat de tandwielen welliswaar kegelvormig zijn, maar slecht een denkbeeldige top bezitten.
Het is dus moeilijk/niet mogelijk om eenvoudig te meten of e.e.a. goed zit.
Om nu te zorgen dat beide tandwielen op de juiste plek zitten, zitten er hier en daar waarschijnijk dunne vulplaatjes in "shims". Deze shimpakketten hebben een heel nauwkeurig bepaalde dikte en zijn niet uitwisselbaar tussen verschillende assen. Zij zijn juist bedoelt op de maattoleranties die in de productie normaal zijn op te vangen. Componenten en shimpakketten bij elkaar houden dus.

Als nu 1 lager wat minder is, en je hebt geluk dan is dit het buitenste lager. Dan zou ik ook alleen dit lager vervangen en het binnenste lager (incl shims) laten zitten. Zo blijft de afstelling gewaarborgd.

Nu moet je alleen het nieuwe lager nog met de juiste voorspanning monteren.
Voorspanning houdt in dat je het buitenste lager mbv boutjes/shims (ik ken dit diff. nog niet van binnen zal vanavond eens in het boek kijken) naar het binnenste lager toe drukt tot alle speling eruit is en soms zelfs nog iets verder. Dat iets verder heet de voorspanning.

Als je toch beide lagers vervangt zul je de afstelling helemaal opnieuw moeten doen. Ik neem aan dat dit gepaard gaat met veel passen en meten, wellicht is er nog ergens een ervarings deskundig op dit forum, wat dat ben ik (gelukkig) nog niet

Succes, ennuh mijn geestelijke bijstand heb je ieder geval,

Wilberth

Re: Pignon-as afstellen was; wat mag dit kosten?

Geplaatst: di 11 mar 2003, 19:35
door The_dude
Tandwielen zie ik nog niet hoor en wil ik ook eigenlijk vermijden.
Tis trouwens de standaard as.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Wat mag dit kosten?

Geplaatst: di 11 mar 2003, 22:11
door Dennis101
Martijn,

De partnrs zijn:

Lager pionzijde (binnenste):539706
Lager flenszijde(buitenste):539707
Oliekeerring pionas :FRC4586

Hiermee zou je rond kunnen bellen, en wat prijzen opvragen.
Je kan natuurlijk ook een andere diff zoeken, ik meen dat 3s er nog een paar heeft.
De oude kun je dan heerlijk uit elkaar slopen, en zien hoe het in elkaar zit (leer je een hoop van).
Houdt er wel rekening mee dat je de lagervoorspanning van een gebruikte diff ook moet controleren cq afstellen.

Dennis B

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan??

Geplaatst: di 11 mar 2003, 22:26
door Serious IIa
Hee Martijn,

Als het differentieel gewoon nog functioneerd zou ik hooguit de oliekeering vervangen en me er verder niet druk over maken. Gaat hij ooit kapot dan vervang je hem in een uurtje of eventueel 2. Kosten van een goed gebruikt diff zijn 50 eur. Dus volgens mij ben je gek als je veel geld gaat uitgeven aan je iegen diff terwijl hij misschien nog wel 5 of 10 jaar meekan. (zeker als je de auto recreatief gebruikt, weinig extreem terrein en niet meer dan 10.000 per jaar)

Blijft natuurlijk een feit dat als je het leuk vindt om te spelen met diffs en voorspannning instellen met het risico dat je lager goed is maar je diff kapot draait je je vooral niet moet laten weerhouden om je diff lagers te vervangen.

Groet Bowy

ps Bij mij heb ik 2 achter diffs tandloos gereden, en eentje de voorste flens midden door gereden. Dit allemaal door belachelijk grote banden.

Re: Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan??

Geplaatst: di 11 mar 2003, 22:49
door The_dude
Onderdelenboer ging verder voor me rondkijken.
Ik hoor van de week wat de uiteindelijk prijs word, ik zal jullie op de hoogte houden.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]