Pagina 1 van 1
RDW
Geplaatst: di 11 mar 2003, 11:57
door Roel
Hoi,
ik twijfel over de aanschaf van een bepaalde 109 (grijskenteken, bj 1982, ex-leger) om de volgende reden:
hij staat als pick-up op het kenteken (is dat hetzelfde als
'open inrichting?), terwijl er een hard-top opzit (met vleugelmoeren). Dit laatste betekent dat hij aan de 'grijze voorwaarden' moet voldoen zonder die hardtop erop (bron: RDW). Maar zonder hardtop is de cabine open - dan is het geen pick-up meer (denk ik). Krijg ik hier nu problemen
mee als ik aangehouden word? Of als ik bij de APK
eruit geloot wordt en de wagen door de RDW nagekeurd wordt?
Eigenlijk wil ik het zekere voor het onzekere nemen en er een
dakverhoging opzetten en laten omkeuren bij de RDW naar 'gesloten inrichting'. Nu zag ik dat het chassisnr wat hoger zit dan normaal (in de wielkast rechtsvoor) en bij navraag aan de
eigenaar bleek dat Ron Bolleboom dit er zelf had ingeslagen met goedkeuring van de RDW.
Hoe kan dit? Heeft een LR niet al in Engeland een chassisnr gekregen? Of is dit bij een legerauto anders? (Het chassisnr klopt volgens clifton.nl met het type auto).
Neem ik extra risico door naar de RDW te gaan, of valt dat mee
omdat deze auto al eerder goedgekeurd is (hij is zo'n 4 jaar geleden als pick-up op kenteken gezet).
Wat is jullie advies? (Ik kan altijd nog naar een andere auto uitkijken, maar deze is in goede staat voor een redelijke prijs).
Alvast bedankt,
Roel Knops
Re: RDW
Geplaatst: di 11 mar 2003, 12:17
door Aad Koene
Beste Roel,
Een Pick-Up is een dichte cabine (truckcab) met open laadbak.
Een Open Inrichting is een cabrio die afgedekt mag worden met een zeildak.
Een Bestelwagen heeft een Hardtop
Vanwege het feit dat een LR een grote mecanodoos is ontstaan er allerlei tussenvormen, mede door de steeds veranderende wetgeving en RDW/Belasting regeltjes.
Soms blijken benamingen ook voor de RDW een probleem te zijn, zo staat er bij mij Dozmobile op het kenteken en dat blijkt helemaal geen RDW omschrijving te zijn, bovendien is het foutief gespeld (zou Dormobile moeten wezen).
Het chassisnummer wordt af fabriek ingeslagen, echter doordat er uitwisseling van onderdelen mogelijk is (bijvoorbeeld dmv reparatie voorkant) verdwijnt het chassisnummer en moet er een nieuw ingeslagen worden.
Voor zover ik weet wordt er bij Ron Bolleboom niet geknoeid met chassisnummers dus zou je er van uit kunnen gaan dat dit in orde is.
Aad Koene, LR S2a 109" Diesel Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: RDW
Geplaatst: di 11 mar 2003, 12:42
door 110
Roel,
als je gaat omkeuren, waarom dan niet naar:
inrichting: open wagen
(handelsbenaming: pick-up)
Waarbij die pick-up handels benaming eigenlijk niet echt van belang is voor je.
Mijn 110 staat zo op kenteken, en dit betekent dat ik en open (cabrio) en met allerlei kappen mag rijden als die maar zonder gereedschap verwijderd kunnen worden.
Neem bij twijfel nog een keer contact op met de RDW (mail werkt het duidelijkst bij ze is mijn ervaring). Maar realiseer je ook dat "de RDW" niet altijd eenduidig is in haar antwoorden, en bedenk dat de RDW alleen maar een omschrijving geeft waar de belastingdienst zich op baseert bij het bepalen van je kenteken vorm.
Succes
Re: RDW
Geplaatst: di 11 mar 2003, 12:54
door SirMartin
Lees even het verhaal van Yvonne: [members.home.nl]
Misschien heeft zij ook nog tips voor je.
Groet,
Martin
Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977
people.zeelandnet.nl/mpspuij
Re: RDW
Geplaatst: di 11 mar 2003, 14:03
door Bjorn
in de sIIa die wij vorig jaar hebben gerestaureerd stond ook geen chassisnummer. Ik heb gehoord dat dit wel vaker voorkomt bij oudere laro's.
Ik kan me niet voorstellen dat RB het chassisnummer heeft ingeslagen "met goedkeuring van de RDW". Waarom heeft de RDW het dan niet gewoon gedaan?
Voor zover ik weet geeft de RDW nooit iemand toestemming om het chassisnummer in te slaan.
Re: RDW
Geplaatst: di 11 mar 2003, 14:33
door Peter
Het verhaal van het chassisnummer komt bekend voor. Onze 109 komt ook bij Ron vandaan. Het probleem was bij de RDW keuring dat het chassisnummer onvindbaar was. Het bleek dat het onder het defensie-selfmade-sleepoog zat. Maar ondertussen was er al wel het chassisnummer opnieuw ingeslagen in de rechter wielkast. Ik weet niet wie dit gedaan heeft. Bij de herkeuring is het nummer onder het sleepoog onleesbaar gemaakt en goed gekeurd.
Onze 109 staat op grijs kenteken als open wagen en heeft een softtop. Over 2 jaar laten we um waarschijnlijk op geel kenteken zetten. We hebben um nu 1,5 jaar en hebben er geen spijt van.
Groeten en succes,
Peter
Re: RDW
Geplaatst: di 11 mar 2003, 15:02
door wilberth
Zelf inslaan is volgens mij sinds 1998 niet meer toegestaan. dus als het voor die tijd is gebeurt zou het zomaar legaal kunnen zijn of kun je dat naar de RDW toe in ieder geval met een gerust hart beweren.
Aan de andere kant is pick-up volgens mij hetzelfde als open wagen. Je zou dus problemen aan het zoeken zijn waar ze niet zijn.
Mijn advies, lekker zo laten zitten.
Groet, WIlberth
Re: RDW
Geplaatst: di 11 mar 2003, 15:24
door janzzen
als je wat langer zoekt kun je misschien wel een auto vinden van 25 jaar of ouder.
ben je gelijk van de belasting en het geel /grijs gemier af. natuurlijk wel opletten dat het chassis nummer klopt uiteraard want dan krijg je bij de apk alsnog een probleem.
succes
janzzen
Re: RDW
Geplaatst: wo 12 mar 2003, 01:07
door kees
Hoi roel hier mischien de oplossing voor jou, te koop 109 s3 benz. bj. 77 dus belastingvrij pick up met extra hard top.dus als je interesse hebt kun je me mailen of bellen 06-14868786
Groeten kees
Re: RDW
Geplaatst: wo 12 mar 2003, 14:06
door Noud109
Het probleem van inslaan van het nummer bij ex-militaire wagens vindt dus zijn oorsprong bij de vorige eigenaar. Dat was dus de overheid (defensie) zelf en de RDW is toch ook een onderdeeltje van diezelfde overheid?
Die zgn domeinenwagens komen volgens mij uitsluitend na RDW-keuring op kenteken.
Dus maak je over de ex-militaire wagens die bij Ron vandaan komen dus maar geen zorgen. Dat zit echt wel goed.
Re: RDW
Geplaatst: vr 14 mar 2003, 00:41
door Tom MWL
hoi,
toen ik bij de rdw groningen kwam met m'n 109 ex nl leger,konden de heren geen chassisnummer vinden en wilden ze de auto terug laten komen om er door hun een nummer in te laten slaan voor de som van 130 gulden.gelukkig was er toen iemand anders van de rdw die wist dat dat nummer onder die rare trekoog platen stond.ik vroeg toen of ik die plaat er met hun gereedschap(ik had zelf immers niets bij me)af mocht schroeven.dit was geen probleem.het nummer klopte en de auto werd alsnog goedgekeurd.
wat ik hiermee zeggen wil is dat de e RDW best mee valt....
ik heb ze eigenlijk nog nooi op "zeiken" kunnen betrappen en ik ben er toch 3 keer voor een kentekenkeuring geweest.
ze kijken wel streng of er met nummers gerommeld is en als ze ergens twee keer een nummer vinden (heb ik ook al eens gehad)gaan ze wat vervelender doen maar dat lijkt me logish.
remleidingen kijken ze trouwens ook goed na op roest,daar zijn ze fel op.
groetjes, tom
Ik zou gewoon de RDW bellen -> technische afdeling
Geplaatst: zo 16 mar 2003, 20:07
door Marchel Gerbers
Hoi Roel,
Persoonlijk zou ik gewoon de RDW bllen. (zie ook www.RDW.nl). Ze hebben hier een technische afdeling. Gewoon vragen of ze je kunnen doorverbinden met deze technische helpdesk (het kan hier soms druk zijn). Hier kun je telefonisch inlichtingen vragen.
Eventueel zou je ook een uitgebreide e-mail met een duidelijke probleem omschrijving kunnen sturen. waarschijnlijk krijg je een net antwoord terug en mocht je nog een vraag overhouden dan stuur je gewoon weer een reply. vragen per e-mail heeft als voordeel dat het op papier staat.
Groeten,
Marchel