Pagina 1 van 1

Problemen met de Lier

Geplaatst: zo 22 jan 2006, 20:58
door Fred van der Have
Op mijn land Rover Defender 90 heb ik een lier van het merk ramsey rep 9000.
Verleden week stond ik met de Land Rover behoorlijk vast en moest de lier gebruiken. Na een paar minuten stopte de lier en sloeg de motor af. Conclusie lege accu. Vandaag poging gedaan om de lier weer te laten draaien maar na enkele minuten wilde de lier niets meer doen. Zelf heb ik het vermoeden dat de huidige accu te weinig vermogen heb om de lier te laten draaien. Wie herkent het probleem en of heeft een oplossing voor het probleem.

Re: Problemen met de Lier

Geplaatst: zo 22 jan 2006, 21:03
door huub pennings
Fred van der Have schreef:
>Conclusie lege accu. Vandaag poging
> gedaan om de lier weer te laten draaien maar na enkele
> minuten wilde de lier niets meer doen. Zelf heb ik het
> vermoeden dat de huidige accu te weinig vermogen heb om de
> lier te laten draaien. Wie herkent het probleem en of heeft
> een oplossing voor het probleem.

Wat voor accu heb je in de auto, een normale accu is kansloos bij een belasting van 300 a 400 ampere gedurende minuten.

Huub

Re: Problemen met de Lier

Geplaatst: zo 22 jan 2006, 21:09
door Dennis101
Precies waar ik aan dacht,
op z'n minst heb je een accu nodig die tegen dit gebruik is opgewassen (deep cycle) en om langduriger te kunnen lieren is ook een dynamo met voldoende vermogen nodig.
Bij een TD5 is een extra accu met gescheiden laadvoorziening nog de beste optie om er zeker van te zijn dat de spanning niet zo ver zakt dat de electronica zichzelf uitschakelt.

Dennis B.

Re: Problemen met de Lier

Geplaatst: di 24 jan 2006, 00:11
door Bart
En ik heb helaas ervaring met een Rep-lier.... (meerdere) met de normaal gewonden motor. de "duurdere" pro-serie is uitgevoerd met de seriegewonden motor.

Deze lier heeft namelijk de neiging erg snel door te branden als de spanning (voltage) te laag wordt. Als de lier stopt, dan loopt de stroom (amperage) even zo hoog op dat de wikkeling van de lier doorbrand. Een kapotte motor dus.

Dit hoeft niet automatisch het gevolg te zijn van een lege accu, ook met een slechte massaverbinding maakt zo'n lier geen kans.

Kort samegevat is de REP serie van Ramsey erg gevoelig voor lage accuspanning en een zwakke accu en slechte verbindingen. Deze lier dient echt gevoed te worden door een zware accu met voldoende capaciteit. Ook wil een zwaardere dynamo wel eens de uitkomst bieden.

groet, Bart.