koelingprobleem
Geplaatst: ma 09 jan 2006, 00:22
het duurt nogal lang dat mijn RR warm wordt de eerste 4 km blijft ie steen koud (bij koudstart van motor) daarna word hij wel warm maar niet echt dat je zegt van wauw, bij 80km/u blijft de meter hangen op 60 graden (heb in de onderste slang van de radiator een extra meter zitten)
de kachel is wel warm maar ook niet echt heet de helft van voor de lekkage. ik heb een kleine lek ergens achter de waterpomp sins eergister maar niet extreem moet een halve liter water bij vullen per 20km á 30km, ik zie niks spuiten of lekken maar bij de twee slangen van de kachel toevoer en afvoer ligt steeds een beetje koelvloestof. nu heb ik net ff de vier slangeklemmen van deze korte slangetjes aangedraait en konden een kwart tot een halve slag nagedraait worden. hopelijk nu het lekken weg.
maar nu komt het als ik een 15km heb gereden en is het redelijk warm in de auto en ga kijken of er water op moet (gewoon dubbelchecken) is het water nog op peil maar naar nog geen 5min stationare draaien koelt het koelwater terug naar 40 graden en blaast de kachel amper warme lucht haast tegen koud aan.
er zit geen lucht in het koelsysteem. pas voor een 4 maanden terug een nieuwe termostaat op gekomen. 6 maanden terug een ander waterpomp.
nu valt me op dat tijdens het eerst starten van de dag dat bij de eerste draai een raar piepende geluid is een lager wat raar loopt ofzo duurt nog geen seconde en het is weer weg, de lager van de waterpomp is het niet. is speling vrij.
wat kan dit zijn??? waterpomp toch overleden of termostaat blijft open staan ik weet het niet. graag jullie advies hier over. ik weet het het lek maken daar heb ik pas tijd voor later in de week. dan ga ik ook de nokkenas vervangen dan het ik toch alles los kan ik alles in 1 keer maken.
groet,
branko
de kachel is wel warm maar ook niet echt heet de helft van voor de lekkage. ik heb een kleine lek ergens achter de waterpomp sins eergister maar niet extreem moet een halve liter water bij vullen per 20km á 30km, ik zie niks spuiten of lekken maar bij de twee slangen van de kachel toevoer en afvoer ligt steeds een beetje koelvloestof. nu heb ik net ff de vier slangeklemmen van deze korte slangetjes aangedraait en konden een kwart tot een halve slag nagedraait worden. hopelijk nu het lekken weg.
maar nu komt het als ik een 15km heb gereden en is het redelijk warm in de auto en ga kijken of er water op moet (gewoon dubbelchecken) is het water nog op peil maar naar nog geen 5min stationare draaien koelt het koelwater terug naar 40 graden en blaast de kachel amper warme lucht haast tegen koud aan.
er zit geen lucht in het koelsysteem. pas voor een 4 maanden terug een nieuwe termostaat op gekomen. 6 maanden terug een ander waterpomp.
nu valt me op dat tijdens het eerst starten van de dag dat bij de eerste draai een raar piepende geluid is een lager wat raar loopt ofzo duurt nog geen seconde en het is weer weg, de lager van de waterpomp is het niet. is speling vrij.
wat kan dit zijn??? waterpomp toch overleden of termostaat blijft open staan ik weet het niet. graag jullie advies hier over. ik weet het het lek maken daar heb ik pas tijd voor later in de week. dan ga ik ook de nokkenas vervangen dan het ik toch alles los kan ik alles in 1 keer maken.
groet,
branko