Pagina 1 van 1

Ontwikkeling

Geplaatst: do 29 dec 2005, 18:14
door LANDROVERINOVATION
Beste landrover liefhebbers,

We zijn voor de Freelander een in-uitschakelbare 4x4 aandrijving aan het ontwikkelen.
Dit houd in dat u vanuit de stoel, uw Freelander permanent 4x4 aangedreven kan laten rijden, maar deze ook als 2 wiel aangedreven auto kan gebruiken.
Voordelen 1. Brandstof verbruik -15 a 20% te reduceren, 2. minder slijtage aan diverse delen oa banden, lagers, motor, enz. 3. gesperde 4x4.
Deze electronisch bedienbare ontkoppelling zal voor benzine en diesel toepasbaar worden.

Of de viscose koppelling zal te komen vervallen is nog niet duidelijk, montage zal naar alle waarschijnlijk op deze plaats komen, het permanente 4x4 systeem zal dan NIET op verharde wegen toepasbaar kunnen zijn.

Gaarne uw reactie, en eventuele interesse in dit betaalbare gemak!

Re: Ontwikkeling

Geplaatst: do 29 dec 2005, 18:21
door Menno
Hm. Komt er ook een reductiebak in?

Re: Ontwikkeling

Geplaatst: do 29 dec 2005, 18:24
door RoLandRover
Klinkt in elk geval landrover-waardig,.....

heb alleen het idee,..dat als je nog niet weet of het op plaats van de viscokopp. komt,.. dat het nog niet in een heel ver gevorderd stadium is...

kan ook haast niet anders toch als ttv de visco

gr,

Roland znder Freelander

Re: Ontwikkeling

Geplaatst: do 29 dec 2005, 18:30
door LANDROVERINNOVATION
Het globale ontwerp is er wel, de productie is handtmatig, enkel staan we open voor alle verbeteringen.
Op het moment dat je de visco laat vervallen heeft dat zijn consequentie's, je mag zeker niet op verharde wegen rijden ivm met eventuele schade aan de IRD.
Aangezien deze auto GEEN lage giering heeft maar wel een korte 1e versnelling, is het geen terreinwonder, de terrein eigenschappen zullen dan ook niet meetbaar verbeterd worden.

Re: Ontwikkeling

Geplaatst: do 29 dec 2005, 18:32
door LANDROVERINNOVATION
Neen, je moet het zien als een electronische tussenas ontkoppelling ETO.

Re: Ontwikkeling

Geplaatst: do 29 dec 2005, 18:34
door Menno
Snap het. Het gaat dus puur om slijtagevermindering? Ik denk dat een en ander wel afhangt van de uiteindelijke kosten. Want weegt de ombouw op tegen de kosten die je anders hebt aan vervangen van bepaalde onderdelen, of banden. Interesse is natuurlijk altijd prijsafhankelijk...

Re: Ontwikkeling

Geplaatst: do 29 dec 2005, 18:45
door LANDROVERINNOVATION
Een visco heeft geen eeuwig leven, na +/- 100.000 KM is deze versleten de kosten OEM zijn +/- 1000,- ex montage.
Dit systeem zou bij losse levering niet meer dan 650,-- mogen kosten.
Maar dit is nader te bepalen en afhankelijk van toeleveranciers.

Re: Ontwikkeling

Geplaatst: do 29 dec 2005, 18:53
door Menno
Kijk, dát is interessant natuurlijk, daar zullen best wat Freelanderrijders in geïnteresseerd zijn. Nu moet ik het nog doen met een Series 3, maar het is mooi om te zien dat dit soort initiatieven en innovaties worden ontplooid!

Re: Ontwikkeling

Geplaatst: do 29 dec 2005, 19:12
door Dennis101
Als de visco komt te vervallen is het geen optie, het sterke punt van de Freelander ligt juist op slechte gladde wegen.
Op z'n minst zal permanente 4x4 op de weg dus een optie moeten blijven.
Bij een volledig starre verbinding (zonder visco dus) tussen de voor en achteras zal tracion control en hill decent control niet meer optimaal werken, nu werken alle wielen totaal onafhankelijk van elkaar terwijl bij een starre verbinding de voor en achteras altijd dezelfde snelheid draaien.
Heb je al gedacht aan een wervelstroomrem als vervanger voor de viscokoppeling? Door het snelheidsverschil van beide koppelingshelften te meten kan de rem al dan niet met een ramp-tijd gestuurd worden. Onder normale wegcondities loopt de rem dan geheel vrij. Ik weet alleen niet of er binnen de afmetingen een voldoende sterke rem past.

Dennis B.

Re: Ontwikkeling

Geplaatst: do 29 dec 2005, 19:18
door P&O109V8+RR
bewijst wel weer dat LR rijders zeer innovatief met hun voertuig(en) omgaan en dat ook de nieuwere modellen worden verbouwd en verbeterd

is er een betere liefhebbersauto te bedenken? volgens mij niet. die-hard fans van eenden, kevers, MG's en DS-en etc. zijn vast dunner gezaaid. of houden zich minder bezig met dit soort aanpassingen.

daarom: hulde aan hen die voorgaan in ontwikkeling van eigen, en verbetering van originele techniek. keep up the good work!

gr.
peter

Re: Ontwikkeling

Geplaatst: do 29 dec 2005, 19:49
door LANDROVERINNOVATION
Dennis,

Het Telma-rem systeem is groot en technisch niet toepasbaar, het zou een vermogen kosten van 180A om +/- 120Pk bvb af te remmen, dit is niet met 12V mogelijk.
Het werkt feitenlijk altijd met een vliegwiel dus je hebt ruimte nodig.

ABS en TRC zijn inderdaad bij een sper overbodig, het is in dit systeem alles of niks....

bedankt voor je info!

Re: Ontwikkeling

Geplaatst: do 29 dec 2005, 19:54
door LANDROVERINNOVATION
Zoals ik begrijp moet de VISCO bespaard blijven, dus een plek na de visco zien te vinden.
Het zou mogenlijk zijn de korte achteras te vervangen door dit systeem met wel heel veel aanpassingen.

Re: Ontwikkeling

Geplaatst: do 29 dec 2005, 20:10
door fred101
Er zijn anders aardig wat heftige eenden en keververbouwingen. Wat dacht je van de buggies, VW busjes met subaru impreza motoren enz.

Ben het wel met dennis eens. Ik zou nooit 600 euro uitgeven om 4x4, ABS en Traction control op te geven. Zelfs daarmee vond ik hem op de 17"velgen niet overtuigend in de gladdigheid. Hij deed het wel heel goed op gewoon een natte weg dankzij oa ABS bij de slipcursus. En juist dat geef je dan op. Zou ik niet doen. Wat krijg je er voor terug: eens in de 100.000 km een mindere uitgave, wat minder slijtage en verbruik (in theorie) en niet eens betere terreinvaardigheid (wat ook niet echt zinvol is). Dan zou ik eerder kijken of je niet een diff ipv de visco kunt maken.

Fred101 en 90V8 (ex freelander)

Re: Ontwikkeling

Geplaatst: do 29 dec 2005, 21:11
door Dennis101
Ik zat eigenlijk meer te denken aan een wervelstroomrem met permanente magneten. Er wordt dan geen spanning gevraagd maar juist geleverd. Als de windingen van de spoelen (geregeld) worden kortgesloten dan is het remmende vermogen maximaal. Omdat het de aandrijving naar de achterwielen betreft heb je maximaal met het halve motorvermogen te maken, de aandrijving naar de voorwielen is immers direct bij een Freelander.

Dennis B

Re: Ontwikkeling

Geplaatst: vr 30 dec 2005, 09:48
door Puffino
Er is natuurlijk een enorme groep mensen die nog nooit een plas blubber hebben gezien dieper dan hun enkels. De Freelander is toch bovenal een kinky SUV-je, voor het grootste deel van de kopers. Gewoon een leuk hip karretje.

Dat WIJ nou terreinrijders zijn ;-) (Nee, ik heb geen Freelander)

En voor de SUV-eigenschappen (lees: asfalt) kan ik me voorstellen dat je deze zaken toch eigenlijk ook niet op wilt geven. ABS is wel lekker om te houden, two-wheel drive is natuurlijk super als je veel op de (goede asfalt) weg zit, maar ja, je verliest weer die tractie. Het blijft een dilemma.

Let wel: het is volkomen normaal in de concurrerende modellen dat de fourwheel drive uitschakelbaar is.

Sander Lelieveld


"Snorkel" - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a

<a href="[snorkel.runde.nl] src="[snorkel.runde.nl];
Meer over de tuff van puff op [snorkel.runde.nl]