Pagina 1 van 1
't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: ma 12 dec 2005, 22:17
door Hans - RR V8 '76
Kwam er vandaag achter dat de motor ook afslaat als ie op benzine rijdt. Kreeg hem nu met geen mogelijkheid meer aan en heb, nadat ik naar een veilige plek gesleept was, de ANWB gebeld.
Na enig meten bleek er geen draad met spanning op de bobine aangesloten te zijn. Verder hing er naast de bobine een draad los waar wel spanning op stond. Gezien de lengte en plaatsing leek het logisch dat deze kabel de spanning zou moeten leveren. Alleen... er was geen vrije aansluiting meer! Op alle anderen op de plus van de bobine stond, ook op contact, geen spanning op de bobine! Waar de spanning vandaan gekomen is al die tijd? Joost mag het weten. Na het aansluiten van de draad met spanning liep de motor snel weer.
Opgelucht reed ik verder naar huis tot het volgende mij opviel: bij het inschakelen van de richtingaanwijzer begint de motor op het ritme van de richtingaanwijzer in te houden. Ook de wijzer van de toerenteller doet daar gezellig aan mee. Soms weigert de richtingaanwijzer helemaal dienst. Rara hoe kan dat?
Vanavond bij het licht van de zaklamp nog even de situatie beter bekeken. Het ziet er als volg uit:
Vanaf de + van de bobine:
- twee draden (één wit-paars, eén roze-wit) naar de kabelboom toe, hier staat spanning op
- één groene draad, deze gaat naar de verklikker van de lampen (contact af, lampen aan, oorverdovende piep)"
- één zwart, kort draadje dat naar een busje gaat in de buurt van de bobine
- één paarse draad, nieuw, gaat naar de gasinstallatie
Vanaf de - van de bobine:
- één zwarte draad komt uit onder de verdelerkap (dat ding waar alle bougiekabels en de bobinekabel op uit komen)
- één zwarte draad dat door het schutbord heengaat, weet niet waarheen, gok ergens bij de stuurkolom
- één bruine, nieuwe, draad gaat naar de gasinstallatie (deze heb ik gisteren opnieuw bevestigd, zat niet erg vast)
Al met al snap ik er niet veel van, iemand een idee waar ik verder kan kijken? Met name het probleem van het knipperlicht vind ik vreemd, ik zie geen verband met het voorgaande probleem.
Al met al: HELP!
Met groet, Hans
PS Is de bobinekabel universeel? Deze is niet al te best meer en ik wil morgen even een nieuwe halen.
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: ma 12 dec 2005, 22:23
door Frans Bonnes
Volgens mij hoort die groene draad niet aan de bobine te zitten..
Wat gebeurt er als je die ervan af haalt.
Let er op kan spanning opstaan, geen sluiting meemaken.
Frans Bonnes
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: ma 12 dec 2005, 22:26
door Frank RRV8 Eend merc 220D'73
hoi
die groene draad lijkt mij niet verdacht, wel die zwarte, howel die waarschijnlijk naar je (niet originele) toerenteller gaat.
meet eens wat er met de plus op de bobine gebeurt als je je knipperlicht aandoet.
groet frank
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: ma 12 dec 2005, 22:32
door Frans Bonnes
Groen is wel verdacht, er hoort geen groene draad op de bobine te zitten
Frans Bonnes
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: ma 12 dec 2005, 22:34
door Hans - RR V8 '76
Als ik de groene eraf haal als de motor draait dan gaat het waarschuwingssignaal van de koplampen piepen.
Ben er inmiddela achter dat de paars-witte draad naar de startmotor loopt en de roze-witte overgaat in twee witte: een naar de brandstof pomp en een naar het contactslot, hiervandaan weer naar een relais voor de startmotor. Dat lijkt me in elk geval wel logisch. De draden vanaf de min zullen wel massadraden zijn, volgens het schema zou er alleen een naar de verdeler toe moeten.
Blijf ik zitten met de draad vanaf de plus naar dat vreemde busje en met de draad vanaf de min naar het schutbord. Die zie ik allemaal niet terug in het schema.
Met groet, Hans
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: ma 12 dec 2005, 22:35
door Frank RRV8 Eend merc 220D'73
Ja maar als hij naar een verklikker gaat hoort hij wel daar te zitten, die hoort op een contactgeschakelde + en de lampen te zitten. dus dat zou goed zijn. Natuurlijk kan de verklikker stuk zijn maar dan zou er sluiting oid moeten optreden en dat heb je snel genoeg door.
groet frank
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: ma 12 dec 2005, 22:36
door Hans - RR V8 '76
Je bedoelt met de zwarte, die vanaf de min naar het schutbord? Die zou inderdaad bij de toerenteller uit kunnen komen. Maar wordt de toerenteller doorgaans niet op de dynamo aangesloten (op de 'w' toch?)
Met groet, Hans
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: ma 12 dec 2005, 22:37
door Hans - RR V8 '76
De verklikker doet het m'n oren tuten nog...
Met groet, Hans
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: ma 12 dec 2005, 22:39
door Frans Bonnes
Die van de min naar dat busje is een draad naar je condensator.
Busje = condensator.
Frans Bonnes
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: ma 12 dec 2005, 22:39
door Hans - RR V8 '76
Bedoel je met meten het voltage of dat ie überhaupt nog spanning krijgt?
Hans
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: ma 12 dec 2005, 22:44
door Dennis101
Bij een benzinemotor wordt de toerenteller op de bobine aangesloten, dus dat klopt wel.
Dennis B.
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: ma 12 dec 2005, 22:44
door Frank RRV8 Eend merc 220D'73
Hoi
Je kan ergens bij je toerenteller een sluiting hebben met je knipperlichten. een originele toerenteller gaat met de dynamo, een aftermarkt op de bobine. en als je verklikker meer als 2 draden heeft is hij eventueel een beetje verdacht, je kan hem voor de zekerheid altijd ffe losleggen.
groet Frank
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: ma 12 dec 2005, 22:45
door Hans - RR V8 '76
Maar die komt niet van de -, maar van de +. Is het dan ook een condensator en wat doet zoiets dan? Staat ook niet in het schema.
Hans
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 00:22
door fred101
Heel raar.
Ik zou eens een schema er bij pakken en kijken wat waar hoort. Er zitten wel erg veel draden op.
Normaal: Een plus (via het contactslot) naar de bobine. Dan gaat er van de min van de bobine een draad naar je kontactpunten en van daar naar de aarde (intern draadje, heel dun als dat breekt doet ie niets).. als de puntjes dicht staan geleidt de boel stroom. Dan komt er een nok aan die duwt de punten open en de spanning over de bobine valt weg. Als reactie daarop intstaat er in de bobine een inductiestroom. deze gaat naar je verdeelkap door de dikke kabel, via de sleutel naar het goede nokje van een van de 8 bougiekabels en via de bougie naar de aarde. De vonk.
Dan zit er in je verdeler een condensator. Dit is een beveiliging voor de contactpunten tegen inbranden. Als die kapot is loopt je motor heel slecht, veel knallen en hikken. Er zit er ook een op je bobine, deze werkt meestal als ontstoorder voor een radio.
De toerenteller kan op je bobine maar meestal op je dynamo.
Om de draad van je bobine naar verdeelkap zit bij LPG meestal een antennedraad gewikkeld, deze voelt of er ontsteking is, zoniet dat sluit hij het gas af. Ik heb een gasboer gesproken die zegt dat deze draad ook op de plus van de bobine kan. Bij mij werkte dat niet. Er gaat normaal maar een draad naar de verdeler. ik kan geen functie voor een tweede bedenken. Er zit niets in wat een tweede draad nodig heeft. Misschien ooit er bij gezet ivm breuk van de eerste ?
Ik zie niet waarom een benzinepomp enz op de bobine moet, dat is normaal geen logisch aftakpunt. Dat zit eerder op de oliedrukschakelaar en op het solenoid (bij de 101 V8)
Dat de boel meegaat knipperen is vaak een aardeprobleem. In jou geval denk ik eerder dat de gasboer ergens iets verkeerd heeft aangesloten. Die losse draad zou een losgekomen antennedraad kunnen zijn. Anders zit er een interne breuk, los contact of kapotte schakelaar/zekering in de orginele plus draad.
fred101
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 00:34
door Hans - RR V8 '76
fred101 schreef:
>
> Heel raar.
> Ik zou eens een schema er bij pakken en kijken wat waar
> hoort. Er zitten wel erg veel draden op.
>
Heb inmiddels kleine oogjes van het turen op het schema, 't wordt me wel steeds duidelijker.
> Normaal: Een plus (via het contactslot) naar de bobine. Dan
> gaat er van de min van de bobine een draad naar je
> kontactpunten en van daar naar de aarde (intern draadje, heel
> dun als dat breekt doet ie niets).. als de puntjes dicht
> staan geleidt de boel stroom. Dan komt er een nok aan die
> duwt de punten open en de spanning over de bobine valt weg.
> Als reactie daarop intstaat er in de bobine een
> inductiestroom. deze gaat naar je verdeelkap door de dikke
> kabel, via de sleutel naar het goede nokje van een van de 8
> bougiekabels en via de bougie naar de aarde. De vonk.
Dank voor de uitleg, zelfs ik het snap het

!
>
> Dan zit er in je verdeler een condensator. Dit is een
> beveiliging voor de contactpunten tegen inbranden. Als die
> kapot is loopt je motor heel slecht, veel knallen en hikken.
> Er zit er ook een op je bobine, deze werkt meestal als
> ontstoorder voor een radio.
>
> De toerenteller kan op je bobine maar meestal op je dynamo.
Kan ik deze dus gewoon op de dynamo aansluiten? Op de 'w' toch?
>
> Om de draad van je bobine naar verdeelkap zit bij LPG meestal
> een antennedraad gewikkeld, deze voelt of er ontsteking is,
> zoniet dat sluit hij het gas af. Ik heb een gasboer gesproken
> die zegt dat deze draad ook op de plus van de bobine kan. Bij
> mij werkte dat niet.
Zo te zien is dat bij mij het geval. Blijkbaar sloot deze het gas af omdat er geen ontsteking was.
Er gaat normaal maar een draad naar de
> verdeler. ik kan geen functie voor een tweede bedenken. Er
> zit niets in wat een tweede draad nodig heeft. Misschien ooit
> er bij gezet ivm breuk van de eerste ?
Er zit er ook maar één, dus dat klopt wel. De tweede loopt door het schutbord vermoedelijk naar de toerenteller. Die ga ik eerst maar eens loshalen.
>
> Ik zie niet waarom een benzinepomp enz op de bobine moet, dat
> is normaal geen logisch aftakpunt. Dat zit eerder op de
> oliedrukschakelaar en op het solenoid (bij de 101 V8)
Voor zover ik het op het schema na kan gaan klopt dat wel. De roze-witte draad gaat over in twee witte, de één naar de brandstofpomp, de ander naar het contactslot (als ik ignition switch tenminste goed vertaal).
>
> Dat de boel meegaat knipperen is vaak een aardeprobleem. In
> jou geval denk ik eerder dat de gasboer ergens iets verkeerd
> heeft aangesloten.
Die losse draad zou een losgekomen
> antennedraad kunnen zijn.
Bedoel je die bruine, door de gasboer aangelegde draad?
Anders zit er een interne breuk,
> los contact of kapotte schakelaar/zekering in de orginele
> plus draad.
Die lijkt in orde te zijn.
>
> fred101
Met groet, Hans (die het heus nog wel eens gaat snappen)
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 00:35
door Frans Bonnes
Fred die 2 draden aan de + kant van de bobine klopt.
Er horen er bij de 101 ook 2 te zitten.
Eentje vanaf de startmotor zodat je met 12 volt start.
En een via een weerstand, omdat er maar een 9 volts bobine inzit.
De roze-witte draad is in dit geval een weerstandsdraad.
Bij de 101 is dat het witte blokje wat er in hoort te zitten.
Frans Bonnes
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 00:39
door Hans - RR V8 '76
Op het schema van de RR vanaf 1979 wordt dat ook specifiek benoemd: ballast resistance wire, coil.
Met groet, Hans
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 01:13
door Frans Bonnes
Hans.
Om een paar zaken uit te sluiten zou ik om te beginnen die hele lampen piep eens loshalen aan de kant van de bobine, maar ook aan de andere kant.
Aan de pieper zelf zullen wel 2 draden zitten
Een gaat er dus naar de bodine en de andere ergens naar je lampen, maak die kant ook eens los en kijk dan of er nog problemen zijn.
Ik verdenk dat ding.
Frans Bonnes
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 01:21
door AadG
ben je zelf al begonnen aan je startonderbreker ?
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 08:20
door Hans - RR V8 '76
Nou... het lijkt er op dat er een geheime startonderbreker in zit. Vermoedelijk aangestuurd doo de CIA en de NAVO samen. Ik heb C. Rice al een mailtje gestuurd maar die wil niks zeggen.
Met groet, Hans
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 08:54
door fred101
twee zielen 1 gedachte, heb ik net bij een latere posting van hem nog als antwoord gegeven. Was ik helemaal vergeten omdat de mijne een 12V bobine heeft. Ik heb de 9V bobine maar kan nergens de weerstand krijgen.
Fred101
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 09:05
door fred101
moet je meedoen aan Jan Peters normen en waarde quiz op yorin. Daar kon je gisteren voor gratis 3 CD's winkelen in het AIVD archief winnen. Staat vast op wat ze in opdracht van groen links met jou auto hebben gedaan. Reken maar dat je als 4x4 rijder tot nationaal asocialist wordt gerekend en in de gaten wordt gehouden. Waarschijnlijk heb je laatst een mus aangereden, en nu zie je wat er gebeurd.
Fred101,
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 10:40
door Hans - RR V8 '76
Voor die mus week ik uit, ik raakte toen wel per ongeluk een flitspaal

!
Met groet, Hans
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 10:51
door Hans - RR V8 '76
Net nog even een stuk gereden met de toerenteller lodgekoppeld van de bobine. Die doet het dan in elk geval niet meer

!
Het probleem met de knipperlichten blijft en ik zag dat nagenoeg alle metertjes op en neergaan op het ritme van de knipperlichten, de motor houdt steeds in op datzelfde ritme.
Verder klikt het relais van de knipperlichten duidelijk hoorbaar en lichten de knipperlichten nogal flauwtjes op. Dat doet mij toch denken dat het knipperlichtrelais ook niet meer helemaal fris is. Of pas ik nu mijn geheel eigen logica toe?
Met groet, Hans
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 18:19
door Dennis101
Ik heb de weerstand gewoon bij Vis gekocht.
Dennis B.
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 20:58
door fred101
mooi dan vraag ik of marco er een mee kan nemen want die gaat er binnenkort langs. Jansen had ze niet.
Fred101
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 21:48
door Marco RRV8
Okidoki... komt goed..... mail me maar even oa het partnummer
groeten Marco
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 22:23
door fred101
hoi marco,
kan het partnummer niet vinden. Hele bobine lijkt niet in het partsmanual te staan
fred101
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 22:37
door Frans Bonnes
blz 32-30
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 22:42
door Marco RRV8
Moet ik het toch maar aan Dr Dennis vragen
groeten
Marco
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 22:43
door Dennis101
Jawel.
Partnummer in het 101 boek is: 555863 maar dat is een oud nummer.
Het huidige nummer is: 134176 (hetzelfde als van een 109 V8).
Dennis B.
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: di 13 dec 2005, 22:44
door Marco RRV8
en ja hoor hij is er weer ti ta tover dennis
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: wo 14 dec 2005, 00:54
door fred101
Mama, hij doet het weer....

ik voel me nu heel erg dom en durf het bijna niet te vragen maar ik kan in mijn partsmanual geen pag 30-32 vinden. Pag 30 van arcobad is de cilinderkop, en verder is het iets als A16 enzo.
Fred101
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: wo 14 dec 2005, 01:01
door Frans Bonnes
Type foutje van mij moet 32 30 zijn. En dan is het nummertje 10
Dat zijn de cijfertjes die onderaan de pagina's staan
Frans Bonnes
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: wo 14 dec 2005, 01:18
door fred101
We hebben het hier toch over het 101 partsmanual zoals op jouw cd staat. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, in de parts index gekeken maar hij kent dat nummer niet, ook niet het woord. De pagina nummers staan er ook niet. Niet eens iets wat er op lijkt. Ik word een beetje oud denk ik.
Fred101
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: wo 14 dec 2005, 01:38
door Frans Bonnes
Het even geduurt, maar nu snap ik het.
Er staan 2 parts catalogussen op de CD.
De NATOpartscatalogus en de gewone partscatalogus.
Dat is die witte catalogus met die rode waarschuwingstekst voorop.
Wij en jij dus ook moet alleen met de gewone catalogus werken.
Daarin zijn de paginas onderin het midden genummerd.
Je moet dus op pagina 32 30 zijn.
En nog wat, de zoekfunctie zal wel niet werken omdat het ingescande pagina's zijn en geen pagina's die Adabe gemaakt zijn.
Frans Bonnes
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: wo 14 dec 2005, 09:06
door fred101
OK nu snap ik hem. Ik gebruikte altijd die andere want die heeft een mooie index. Maar wat is er dan anders behalve dat die ik niet moet gebruiken een dat hij twee x zo groot is. De inhoud lijkt gelijk.Ik heb daar alle partsnr's voor de clubbestelling uit gehaald.
fred101
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: wo 14 dec 2005, 09:18
door fred101
Gevonden. Die catalogus is echt veel duidelijker, alleen moet je daar blz voor blz zoeken. Deze had ik al toen ik jou cd kreeg, ik heb de cd gecopieerd en dit heeft ie waarschijnlijk overgeschreven. Die tweede was een groter bestand en had een index. Makkelijker dacht ik en het zelfde maar dat is dus niet. Is er geen manier om hierin te zoeken want de ingebouwde zoekfunctie doet inderdaad niets. Dennis schijnt met een programmatje te zoeken.
fred101
Re: 't wordt steeds bijzonderder...
Geplaatst: wo 14 dec 2005, 17:49
door Dennis101
In de pdf van het partsmanual kun je inderdaad niet zoeken, maar in de (pdf) lijst van Craddock lukt dat wel.
Op de site van Craddock kun je trouwens ook online zoeken naar een part nummer.
Dennis B.