Mischa,
mijn verhaal over olie die zwart wordt en dat dat niet hoort, gaat op voor elke auto, maar wel zolang ie benzine of gas rijdt. Een diesel heeft na twee rondjes startmotor al zwarte olie

Een benzine kan best een jaar halen met schoon uitziende olie. Dat wil echter niet zeggen dat die olie ook schoon IS, maar dat is een ander verhaal.
Het zwart zijn van jouw olie is niet het probleem, het is een teken dat er iets loos is waardoor ie zwart wordt. Zwarte olie of niet, het blijft zijn werk heus wel doen, al is jouw olie nu wel oud aan het worden. En dus mag die wel even ververst worden, net als het filter. Dat is niet moeilijk. Echt niet. Lees onderstaande handleiding eerst helemaal door, haal de benodigde spullen in huis en ga het gewoon eens doen, en anders staat er nog een aanbod onderaan.....
Laat de motor even een BEETJE warm worden, rijdt gewoon een klein stukje ermee, maar hij moet niet te heet zijn om er onder te kruipen.
Nu wordt het voor mij moeilijker. Ik ken jouw blok niet, ik heb een 2.5 diesel uit een 110. Ik hoop dat ik het goed doe, al moet ik zeggen dat het allemaal redelijk standaard is, er zijn weinig auto's die hier niet aan voldoen.
Eerste stap is misschien heel gek maar wel veilig: effe de accu buiten spel zetten, haal de negatieve pool even los. dan kun je nooit per ongeluk dingen doen die je niet had moeten doen, veiligheid voor alles.
Zorg dat je weet waar de olie in moet, bij jou zal dat vast een vulpijp zijn langs jouw blok, met een redelijk grote dop bovenop. Zit die niet aan de rechter kant naast het blok (dus als je er voorstaat LINKS...). Dat is het enige dat ik niet zeker weet. Kijk ik in het onderdelenboek zie ik namelijk dat het TOCH een dop op het kleppendeksel is..... Maar goed, laat ik verder gaan.
Als je eenmaal weet waar de olie in moet, en je maakt de dop even los, weet je zeker dat je olie kunt bijvullen. Zorg dat je de juiste olie (ben benieuwd waar je voor kiest. 15w40 is de standaard in elk geval voor de normale omstandigheden, zoals Aad ook al aangaf) in de juiste hoeveelheid hebt. Dat hoef je niet afgemeten te hebben hoor, maar niet dat blijkt dat je maar twee liter olie hebt.
Neem een grote bak, breed ook en leg deze onder het carter van de wagen. Er zit aan de zijkant, aan de bijrijderskant (volgens het onderdelenboek) een grote plug in gedraaid. Als je de andere kant (bestuurders kant dus) van de auto nou effe op de krik zet, en deze plug losdraait, loopt het hele carter leeg in jouw bak die je er onder hebt gezet. Alle olie zal er in terecht komen. Neem hier de tijd voor. Voordeel als je de motor hebt warm gedraaid is dat de olie makkelijker vloeit, en sneller zal uitstromen.
Laat maar lekker even lopen die olie. Als die olie is uitgelopen, heb je dus ongeveer 6 liter olie in een lekbak. Niet handig he?? Daar moet he twel weer uitkunnen, maar OK. Eerst die plug er weer in, volgens opgegeven moment, niet te strak dus! Let op dat er een afdichtringetje bij hoort, eigenlijk, die zit er niet bij iedereen, maar deze dicht het gat beter af, dus mag er wel zijn. Als die er niet zit, nou ja, dan maar niet, dan regel je die voor de volgende keer. Je kunt namelijk niet de ring er later even tussenzetten zonder de olie uit het carter te laten lopen he... Die ring koop je gewoon bij een automaterialenzaak.
Nu komt het filter aan de beurt. Op mijn site heb ik een stukje geschreven over problemen die ik had met een zendertje, nu, op de bijbehorende foto's staat ook het olie filter. Kijk maar op <a href="[snorkel.runde.nl]; target="_blank">[snorkel.runde.nl];
Die witte opdraaidinges, dat is het olie filter, maar goed, die heb je vast al gekocht, dus je weet vast al dat dat hem is. Zo althans ziet ie er bij jou vast ook ongeveer uit. Volgens het onderdelen boek in elk geval wel.
Leg de bak weer onder de wagen, en draai het filterhuis los. Gewoon linksom. Daarvoor heb je, besef ik nu, een tang nodig. Koop die, een oliefiltertang (of leen hem natuurlijk). Te koop bij gewone bouwmarkten en automaterialenzaken. Koop er een die het doet, er bestaan hele fancy apparaten voor, maar mijn stelling is: hij moet het doen, meer niet, al moet ie wel prettig werken, maar dat weet je toch niet van te voren.... Die tangen kosten meestal niet veel, een tientje is al veel.
Als je dat filter losdraait kan er best nog een gulpje olie uitkomen. Het filterhuis zit vol olie, trowens. Dus is ie een beetje zwaarder dan de lege die je hebt gekocht, dan weet je dat alvast..... Er zit ook een rubberen ring bij, die moet er af als ie nog op het blok zit. Weggooien. Meestal zal ie echter op het filterhuis blijven zitten, mooi zo. Daar hoort ie.
Nu neem je een aantal keukendoekjes of wat ook en maakt de rotzooi even schoon, rondom waar dat filter vast zit, en zorg dat de randjes goed schoon zijn waar straks de afdichting weer komt te zitten. Dan neem je het nieuwe filter, giet deze net niet vol met olie (!!) en draait die er op. Die hoeveelheid olie, ik zeg expres "net niet helemaal vol", want de aansluiting is namelijk niet verticaal maar scheef, en er zal dus olie uitlopen als je hem te vol doet. Zorg dat de nieuwe rubberen ring weer op zijn plek zit. Sommigen smeren een beetje olie juist er tussen, dat schijnt beter af te dichten, ik denk dat niet, maar dat is persoonlijk.
Als je dit hebt gedaan haal je alles onder de wagen vandaan, als ie niet meer nadruppelt. Krik weg, zet de auto weer horizontaal. Nu heeft ie dus geen olie. Niet starten dus

. Wel, dan is het bijvullen maar: dop van de vulopening er af, en guts voorzichtig, rustig aan, de juiste hoeveelheid olie er in.
Let op dat de hoeveelheid olie meestal wordt opgegeven in twee hoeveelheden: eentje MET en eentje ZONDER oliefilter. Zo weet je ongeveer hoeveel je nodig hebt. Goet een liter MINDER dan nodig in het blok, en wacht even. Neem de pleistok en meet hoeveel olie er nog bijmoet. Geeft ie aan dat er te weinig intzit: kwart liter erbij, en meet opnieuw. Net zo lang totdat ie net over de helft zit. En dus ruim onder het maximum. Dan is het een kwestie van dop er weer op en klaar. Dan zit je nog met olie die dus via de milieustraat moet worden afgevoerd. NIET gewoon wegsmijten, het is troep voor het milieu.
Als je dit nou allemaal hebt gedaan, ruim je de boel weer op, berg de olie netjes op. als je hebt opgeruimd, meetje NOGMAALS de olie na, met de peilstok. Als ie goed is, en boven het midden zit, start je de motor eens en laat hem even rustig draaien. Zet hem dan uit. Gewoon na een tien/twintig seconden. Dan laat je hem even staan, en meet opnieuw. De olie moet wel de tijd krijgen om te zakken natuurlijk. Nou, dan heb je het wel verdiend hoor, je mag weer rijden.
Bovenstaand verhaal is een wel heel gedetailleerd verhaal geworden. Ik ga er vanuit dat je het allemaal begrijpt, en zo niet, aarzel niet om het nogmaals te vragen. Ik zet dit verhaal wel op mijn site misschien, het is uitgebreid genoeg
Ik beschrijf in bovenstaand verhaal NIET dat er natuurlijk allerlei mis kan gaan. Dopjes die klemmen, breken, ontbreken, hoeveelheden die niet uitkomen. Let op wat je doet, hoeveel olie je er bij gooit en vergelijk de totale hoeveel olie die je er in hebt gegooid met de specs. Als je er te weinig in hebt gedaan, zit er waarschijnlijk sludge in het carter. Tja, dan heb je weer een klusje..... Maar nogmaals ik beschrijf alleen het "het gaat ongeveer zoals het zou moeten gaan"-scenario.
Als je nou in de buurt van me zou wonen kwam ik je best helpen als je dat zou willen. Ik woon in Nieuw-Vennep. Werk in Den Haag, dus die regio.
Succes, enne, als er iets is: 06 33 844 708 is mijn mobiele nummer, mocht je het nodig hebben. Als je maar niet belt na negen uur 's avonds

Overige tijden, schaam je niet.
Sander Lelieveld
"Snorkel" - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a
<a href="[snorkel.runde.nl] src="[snorkel.runde.nl];
[snorkel.runde.nl]