een treurige JC in bange, donkere dagen..
Geplaatst: za 10 dec 2005, 18:26
Ik zal eerst wat vertellen over mijn RR; 2 deurs, met originele 3,5 carb motor erin, geen airco oid, met manual 4-bak met overdrive. Bouwjaar is 1974 en iets meer dan 100.000km. Auto is in 1999 op NL kenteken gezet en omgebouwd van R naar Links sturende RR. Dit heeft Road Tuning gedaan, ik geloof dat ze tegenwoordig in de buurt van Hengelo zitten. Overigens zit er ook electronische ontsteking op.
Ik gebruik de auto voor dagelijks vervoer, en voor mijn hobby autocrossen. Ik doe dat in Nederland en in Duitsland (waar verkrijgbaarheid van LPG dus een probleem is), auto-ambulance erachter, gezin in de RR, onderdelen en gereedschap in de RR en dan naar de wedstrijden toe. De motor doet het voorlopig nog wel, redelijk, zonder enige problemen maar kan na elke rit minimaal een liter olie toevoegen.
Het probleem: ik denk dat mijn motor wat moe aan het worden is, maar ik moet eerlijkheidshalve ook zeggen dat ik nog geen ervaring heb met V8 motoren. Hiervoor heb ik een Discovery met 300Tdi gehad en tot nu toe is mij dat veeeeeel beter bevallen. Ik heb vooral het gevoel dat de motor slecht trekt. Tevens wil de motor zeer slecht op benzine lopen (ik denk carbie probleem) en dat is funest vooral wanneer ik in Duitsland rij. Een extra gastank is een optie, deze moet dan in de plaats komen van de originele benzinetank want ik heb de bagageruimte nodig! (ik heb nu twee sill tanks met een netto inhoud van circa 40 liter) Dat betekent dan weer een hele kleine benzinetank waar natuurlijk ook weer weinig km's gereden kunnen worden. De afgelopen maanden heb ik redelijk nauwkeurig het verbruik van de motor bijgehouden en die is ongeveer 1 op 3 (gas natuurlijk). Dit resulteert voor mij in het rijden van tankstation naar tankstation.
Het volgende: LPG problemen komen volgens mij vooral voor bij motoren met carbies en in veel mindere mate met injectie motoren als de 3,5 en 3,9 EFI. Hierdoor denk ik dus dat een vervanging door een EFI motor ook de injectie en alle kabels, ECU en dergelijke mee moet worden genomen en niet ? zoals zo velen zeggen - de carbies monteren. Ook denk ik dat het verbruik iets beter zal worden en wat minder problemen kan verwachten met het rijden op LPG (ik zit er de laatste tijd zo erg mee dat ik elke dag leef met de gedachte ?gas is om op te koken, niet om mee te rijden?) Blijft natuurlijk het probleem van de actieradius, die zal hooguit (bij 1 op 5) uitkomen op 200 kilometer. En natuurlijk het probleem om alle kabels en sensoren in te bouwen zodat alles goed functioneert.
Dus ik heb hard zitten denken om mijn RR te voorzien van een diesel motor, een 200 of 300Tdi of misschien wel iets ?vreemd? zoals een International, Toyota, Daihatsu of iets dergelijks. De voordelen die ik kan vinden zijn onder andere de actieradius (verbruik ca 1 op 10 en een tankinhoud van 90 liter maakt ± 900km!!) Diesel is in elk land erg goed verkrijgbaar en in prijs vergelijkbaar met LPG (1:5 tot 1:10) Maar zijn er ook LaRo mensen in Nederland die ervaring hebben met een diesel swap in een RR V8??
Ik heb ongeveer 1½ maand de tijd om het één en ander voor elkaar te krijgen dus ik moet nu een beslissing nemen wat ik ga doen, maar ik weet het niet meer. Als de beslissing is genomen moet ik nog op zoek naar de juiste motor, en dan ook nog iemand (bedrijf oid) die het wil inbouwen?
Ik hoop dat er genoeg mensen zijn die mij van ideeën, opties, inbouwmogelijkheden en dergelijke kunnen voorzien. Graag wil ik emotionele dingen zoals het V8 geluid en dergelijke achterwege laten, dat is bijzaak en voor mij niet de hoofdzaak. Eerlijk moet ik zeggen dat de V8 echt veel beter klinkt als een diesel maar ik zie meer voordelen in een diesel. Tevens rij ik belastingvrij dus de RR zou alleen voor een omkeuring (naar diesel) naar het RDW moeten. Wie kan mij in deze donkere dagen voorzien van tips en ideeën?
Een treurige JC die met weemoed denkt aan zijn heerlijke ritten in een Disco 300Tdi.
Ik gebruik de auto voor dagelijks vervoer, en voor mijn hobby autocrossen. Ik doe dat in Nederland en in Duitsland (waar verkrijgbaarheid van LPG dus een probleem is), auto-ambulance erachter, gezin in de RR, onderdelen en gereedschap in de RR en dan naar de wedstrijden toe. De motor doet het voorlopig nog wel, redelijk, zonder enige problemen maar kan na elke rit minimaal een liter olie toevoegen.
Het probleem: ik denk dat mijn motor wat moe aan het worden is, maar ik moet eerlijkheidshalve ook zeggen dat ik nog geen ervaring heb met V8 motoren. Hiervoor heb ik een Discovery met 300Tdi gehad en tot nu toe is mij dat veeeeeel beter bevallen. Ik heb vooral het gevoel dat de motor slecht trekt. Tevens wil de motor zeer slecht op benzine lopen (ik denk carbie probleem) en dat is funest vooral wanneer ik in Duitsland rij. Een extra gastank is een optie, deze moet dan in de plaats komen van de originele benzinetank want ik heb de bagageruimte nodig! (ik heb nu twee sill tanks met een netto inhoud van circa 40 liter) Dat betekent dan weer een hele kleine benzinetank waar natuurlijk ook weer weinig km's gereden kunnen worden. De afgelopen maanden heb ik redelijk nauwkeurig het verbruik van de motor bijgehouden en die is ongeveer 1 op 3 (gas natuurlijk). Dit resulteert voor mij in het rijden van tankstation naar tankstation.
Het volgende: LPG problemen komen volgens mij vooral voor bij motoren met carbies en in veel mindere mate met injectie motoren als de 3,5 en 3,9 EFI. Hierdoor denk ik dus dat een vervanging door een EFI motor ook de injectie en alle kabels, ECU en dergelijke mee moet worden genomen en niet ? zoals zo velen zeggen - de carbies monteren. Ook denk ik dat het verbruik iets beter zal worden en wat minder problemen kan verwachten met het rijden op LPG (ik zit er de laatste tijd zo erg mee dat ik elke dag leef met de gedachte ?gas is om op te koken, niet om mee te rijden?) Blijft natuurlijk het probleem van de actieradius, die zal hooguit (bij 1 op 5) uitkomen op 200 kilometer. En natuurlijk het probleem om alle kabels en sensoren in te bouwen zodat alles goed functioneert.
Dus ik heb hard zitten denken om mijn RR te voorzien van een diesel motor, een 200 of 300Tdi of misschien wel iets ?vreemd? zoals een International, Toyota, Daihatsu of iets dergelijks. De voordelen die ik kan vinden zijn onder andere de actieradius (verbruik ca 1 op 10 en een tankinhoud van 90 liter maakt ± 900km!!) Diesel is in elk land erg goed verkrijgbaar en in prijs vergelijkbaar met LPG (1:5 tot 1:10) Maar zijn er ook LaRo mensen in Nederland die ervaring hebben met een diesel swap in een RR V8??
Ik heb ongeveer 1½ maand de tijd om het één en ander voor elkaar te krijgen dus ik moet nu een beslissing nemen wat ik ga doen, maar ik weet het niet meer. Als de beslissing is genomen moet ik nog op zoek naar de juiste motor, en dan ook nog iemand (bedrijf oid) die het wil inbouwen?
Ik hoop dat er genoeg mensen zijn die mij van ideeën, opties, inbouwmogelijkheden en dergelijke kunnen voorzien. Graag wil ik emotionele dingen zoals het V8 geluid en dergelijke achterwege laten, dat is bijzaak en voor mij niet de hoofdzaak. Eerlijk moet ik zeggen dat de V8 echt veel beter klinkt als een diesel maar ik zie meer voordelen in een diesel. Tevens rij ik belastingvrij dus de RR zou alleen voor een omkeuring (naar diesel) naar het RDW moeten. Wie kan mij in deze donkere dagen voorzien van tips en ideeën?
Een treurige JC die met weemoed denkt aan zijn heerlijke ritten in een Disco 300Tdi.